Effektavgiftens miljökonsekvens
Hej!
Vårt elnätsföretag Ellevio kommer att införa en effektavgift den 1/1 2025 och efter att ha studerat modellen inser jag att det finns en del miljömässiga konsekvenser.
Visst är det bra att sprida ut förbrukningen över dygnet men denna prismodell har tyvärr lite oönskade effekter som Ellevio kanske inte riktigt förstått eller helt enkelt struntar i. För det första innebär ju prismodellen döden för elektriska motor/kupévärmare. 2kw efter 06.00 blir inte så lyckat så där blev man straffad för att man tänkte på miljön men nu är det slut med miljötänket. Enligt uppskattningar som Naturskyddsföreningen gjort släpper bilar med bränslevärmare ut mer än 50 000 ton koldioxid om året. Dessutom släpper både bensin- och dieselvärmare ut kväveoxider som bidrar till dålig luft. Och sedan att köra disk, tvättmaskiner och ladda obevakat nattetid. Tja, efter ett par vattenskador och elektriska haverier undviker vi obevakade processer men visst i teorin är det säkert bra och denna prismodell ökar ju er vinst. Genom att justera tiderna en aning skulle de värsta konsekvenserna kunna undvikas.
Vilka miljö och säkerhetsmässiga direktiv har ni gett elnätsföretagen för implementationen och hur har övriga elnätsföretag gjort? Efter att ha simulerat de framtida kostnaderna kan jag konstatera att det här kommer att bli en riktig guldko för Ellevio och då skall man betänka att vi använder mycket lite effekt.
Vårt elnätsföretag Ellevio kommer att införa en effektavgift den 1/1 2025 och efter att ha studerat modellen inser jag att det finns en del miljömässiga konsekvenser.
Visst är det bra att sprida ut förbrukningen över dygnet men denna prismodell har tyvärr lite oönskade effekter som Ellevio kanske inte riktigt förstått eller helt enkelt struntar i. För det första innebär ju prismodellen döden för elektriska motor/kupévärmare. 2kw efter 06.00 blir inte så lyckat så där blev man straffad för att man tänkte på miljön men nu är det slut med miljötänket. Enligt uppskattningar som Naturskyddsföreningen gjort släpper bilar med bränslevärmare ut mer än 50 000 ton koldioxid om året. Dessutom släpper både bensin- och dieselvärmare ut kväveoxider som bidrar till dålig luft. Och sedan att köra disk, tvättmaskiner och ladda obevakat nattetid. Tja, efter ett par vattenskador och elektriska haverier undviker vi obevakade processer men visst i teorin är det säkert bra och denna prismodell ökar ju er vinst. Genom att justera tiderna en aning skulle de värsta konsekvenserna kunna undvikas.
Vilka miljö och säkerhetsmässiga direktiv har ni gett elnätsföretagen för implementationen och hur har övriga elnätsföretag gjort? Efter att ha simulerat de framtida kostnaderna kan jag konstatera att det här kommer att bli en riktig guldko för Ellevio och då skall man betänka att vi använder mycket lite effekt.
Följ inlägget
2
följare
Tack för ditt meddelande.
Jag har ställt dina frågor vidare till mina kollegor, jag återkommer till dig så fort jag fått svar av dem.
Med vänliga hälsningar
Jag kan instämma i Jannes inlägg! Hur har man tänkt för att ställa om till bättre miljö? Har också Ellevio som leverantör och kan konstatera att jag som elbilsägare drabbas med stora merkostnader med deras effektpristariff. Märkligt nog även på sommaren då effektbrist inte är något problem.Även om jag laddar nattetid under sommaren innebär tariffen en merkostnad på mer än 300 kr per månad. Gynnar defintivt inte att investera i elbil. Har kollat med andra nät leverantörer som verkar tolka föreskrifterna helt olika. Är det så det är tänkt att fungera?
Åke
Tack för ditt meddelande.
Elnätsföretagen har rätt att utforma sin tariff utifrån förutsättningarna i det egna elnätet. Därför är det viktigt att du tar reda på hur just din elnätsavgift är utformad. Den nya prismodellen med en effektavgift strävar efter att skapa incitament för hushåll och mindre elanvändare att anpassa sin elanvändning, samt att ge hushållen mer rättvisa kostnader. Den som vill använda mycket el samtidigt och vid en tidpunkt då efterfrågan är stor kan komma att få betala mer, medan den som sprider ut sin elanvändning och/eller flyttar den till tider då efterfrågan är låg kan komma att få betala mindre. Det är hur mycket effekt som används samtidigt och när på dygnet, som till största del avgör hur hög elnätskostnaden kan bli.
Enligt föreskriften ska effektavgiften vara tidsdifferentierad och utgå från nätets belastning. Detta innebär i praktiken att nätföretaget ska ha olika priser för åtminstone hög- och låglasttid samt att de måste göra analyser av vilka tider som nätet faktiskt är högt- respektive lågbelastat. Viss schablonisering medges, men det måste motsvara det aktuella nätets belastning utifrån den data som nätföretaget samlat.
Eftersom föreskriften inte är tvingande förrän 1 januari 2027 har elnätsföretagen fram till 2027 möjlighet att testa hur de ska utforma detaljerna i modellen och stegvis göra förändringar av sin tariff.
Du hittar information om effekttariffer på vår webbplats: Effekttariffer (effektavgift) - Energimarknadsinspektionen
Du hittar vägledningen om tidsdifferentiering på vår webbplats, se Tidsdifferentiering - Energimarknadsinspektionen
Med vänliga hälsningar