Till senaste kommentaren

Elbolag fakturerar mer än förbrukade kwh

Hej!

Jag har nyligen bytt till Stockholms elbolag och upptäckte tyvärr häromdagen att deras fakturer inte stämmer överens med den faktiska förbrukningen.
Som exempel hävdar Stockholms elbolag att jag gjort av med ca 870kwh i januari medans tekniska verken, som jag betalar nätavgift till, säger 397kwh. Detta "fenomen" har inträffat samtliga månader sen jag bytte till Stockholms elbolag.

Vid kontakt med Stockholms elbolag så hävdar de att det är siffrorna de fått från tekniska verken, men vid kontakt med tekniska verken så hävdar de att de inte har någon aning om vart siffrorna kommer ifrån som Stockholms elbolag hävdar jag använt.
Tyvärr har jag ca 9månaders bindningstid kvar så jag kan inte byta.

Vad har jag rätt att göra?
Kan jag vägra betala fakturan tills de korrigerat samtliga fakturor?
Kan jag ha rätt att byta leverantör med tanke på deras felaktiga fakturor?
Emil

Kommentarer

  • Hej
    Elhandelsföretagets fakturering ska ske enligt den förbrukning som uppmätts av elnätsföretaget. Du kan vägra att betala den del av fakturan som överskrider kostnaden för den förbrukning som ditt elnätsföretag angivit. Du skickar då ett meddelande till Stockholms elbolag där du förklarar varför du inte kommer att betala hela fakturans belopp och visar hur du räknat ut korrekt belopp. Gör därefter en inbetalning för ett delbelopp av fakturan som du beräknat borde vara korrekt. Du måste betala för den el du har förbrukat enligt elnätsföretaget, eftersom du inte ifrågasätter denna del av beloppet i fakturan.

    Om du och företaget inte kan komma överens kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden för alla kostnader som gäller förbrukning över det som uppmätts av elnätsföretaget.

    Allmänna reklamationsnämnden prövar tvister mellan konsumenter och företag om beloppet överstiger 500 kr, prövningen är kostnadsfri. Du gör din anmälan via nämndens webbplats:
    www.arn.se

    Det är inte prövat av ett oberoende tvistlösande organ (som Allmänna reklamationsnämnden) om och när du har rätt att häva ett elavtal på grund av att företaget fakturerar fel. Du skulle kunna lägga in även detta yrkande (att du vill häva avtalet eftersom det finns fel i företagets tjänst som företaget inte avser korrigera trots elnätsföretagets uppgifter om felaktiga mätvärden) i din anmälan till Allmänna reklamationsnämnden.

    Med vänlig hälsning
    Anna
    Anna Carlén

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.