Elia energi - oseriös!
Hej!
Vi har bara idag fått frågor från 4 kunder som fått samtal från Elia. Elia säger att de samarbetar med oss, men att kunden har ett gammalt avtal och att vi (Värnamo energi) inte ha jämförpriser på hemsidan mm. De erbjuder kunderna 21 öre samt fast månadsavgift på 99 kr, som är en väldigt dålig affär för dessa kunder.
Vi har sökt på detta bolag, men hittar varken hemsida eller att de finns på Elpriskollen. Vad kan ni göra åt dessa oseriösa handlare som dyker upp hela tiden?
Hälsningar
Helen Eriksson
Marknadschef
Värnamo Energi AB
Vi har bara idag fått frågor från 4 kunder som fått samtal från Elia. Elia säger att de samarbetar med oss, men att kunden har ett gammalt avtal och att vi (Värnamo energi) inte ha jämförpriser på hemsidan mm. De erbjuder kunderna 21 öre samt fast månadsavgift på 99 kr, som är en väldigt dålig affär för dessa kunder.
Vi har sökt på detta bolag, men hittar varken hemsida eller att de finns på Elpriskollen. Vad kan ni göra åt dessa oseriösa handlare som dyker upp hela tiden?
Hälsningar
Helen Eriksson
Marknadschef
Värnamo Energi AB
Följ inlägget
32
följare
Tack för ditt meddelande.
Energimarknadsinspektionen arbetar kontinuerligt med att stävja oseriös elhandel. Vi bedriver tillsyn enligt ellagens bestämmelser och vi för en dialog i dessa frågor med andra myndigheter så som Konsumentverket.
Energimarknadsinspektionen har inget tillsynsansvar i frågor vad gäller problem och felaktigheter i samband med marknadsföring eller försäljning. Om ett företaget bryter mot civilrättsliga bestämmelser rekommenderar jag kontakt med Konsumentverket och Konsumenternas Energimarknadsbyrå.
Med vänlig hälsning,
Först tycker jag vi skall ta ett steg tillbaka och tänka över retoriken ovan..
Vi är ingen oseriös aktör, och vi ställer stora krav på vår försäljning.
Allt säljmaterial köps in efter väldigt strikta direktiv (NIX, ålder), och alla säljsamtal spelas in för att gaantera en mycket hög kvalite. Alla kunder godkänner sina avtal via en av svenska konkurrensverket godkänt sätt, via sms till kund. Kund får heller ej svara på sms:et då vi pratar med kund. Vi påstår ej att vi jobbar med andra elbolag, eller nätbolag, såsom många gör i branschen.
Vi är en ny aktör men har eget Balans-ansvar hos Esett för Sverige och Finland och är direktmedlem på Nord Pool Spot.
Om du Helen, har konkreta kundcase, och där du påstår att vi har påstått olika saker, anser jag att du bör skicka underlag för påståendena. Du kan skicka dem på robert@elia24.se
Konkurrans är bra, och för marknadens rykte är det viktigt att vi alla i marknaden agerar på ett bra och sakligt sätt. Kunder kommer och kunder går, de är en avreglerad elmarknad.
Robert Carnling
Elhandelschef
EliaEnergi
Läser med intresse dessa inlägg som nu tycks komma från konkurrenter på Elmarknaden, som ifrågasätter uppbyggnaden av Elhandeln. Visst kan det finnas oseriösa företag men detta tycker jag inte verkar här med det som presenterats ovan.
Jag är inte insatt i detta fall men kan tycka att ett pris på 21 öre/kWh (privatperson så det bör vara inkl moms) och en månadskostnad 99,-.
Antag att kunden förbrukar 20000 kWh/år blir detta 27 öre/kWh vilket är ett, i mina ögon ett extremt lågt pris.
Tittar man på Era priser Värnamo Energi erbjuder ni samma produkt till runt 53 öre/kWh (plus 300,- i årsavgift). Det är inte lätt att alltid jämföra priser eller att komma med rätt kritik.
Frågan kan ha ställts i säljsamtalet: "jag har Värnamo El Nät byter jag det också"?
Svar: "Nej, vi samarbetar med Värnamo El Nät och får Er förbrukning från Värnamo Nät varje månad, så vi kan fakturera din förbrukning".
Alla Elhandlare samarbetar med alla El-Näts bolag.
Helen har Du någon annan uppfattning om hur detta samarbete fungerar eller Ni tillhandahåller inte mätvärden till andra Elhandlare som har kunder i Ert nät?
Tack för ditt inlägg.
Energimarknadsinspektionen har som sagt inget tillsynsansvar i frågor vad gäller problem och felaktigheter i samband med marknadsföring eller försäljning. Om ett företaget bryter mot de konsumenträttsliga bestämmelserna rekommenderar vi att konsumenterna kontaktar Konsumentverket.
Med vänlig hälsning,
Detta påstådda avtal innehållen inget som säljaren pratade om, här står det rörligt pris.
Dom har en hemsida men ingen "ångerblankett" som avtalet refererar till.
Får vem som helst starta ett energibolag ???
Detta företag är definitivt inte seriöst.
Jag har redan gjort en anmälan hos konsumentverket.
Era inlägg får här ett gemensamt svar.
Beträffande telefonförsäljning är det distansavtalslagen som gäller och av särskild vikt är då skriftlighetskravet. Vid telefonförsäljning ska konsumenten få ett skriftligt anbud som konsumenten skriftligen bekräftar. Detta ska ska efter säljsamtalet. Om något av dessa villkor inte uppfylls bör avtalet anses vara ogiltigt.
Som vi redan sagt har Energimarknadsinspektionen inget tillsynsansvar i frågor som gäller problem och felaktigheter i samband med marknadsföring eller försäljning. Om ni har problem med att ett företaget bryter mot civilrättsliga bestämmelser rekommenderar jag kontakt med Konsumentverket och Konsumenternas Energimarknadsbyrå.
Med vänlig hälsning,
Avtalet har en högre månadsavgift, och frågade om detta i kundservice och fick svaret attElia riktar sig främst mot villakunder och då man slår ut månadsavgiften mot förbrukningen blir detta ett billigt och lågt pris.
Jag fick avtalsförslagpå sms, och sedan sade säljaren att vi får ej prata, då jag svarar ja eller nej på smset, förom vi pratar gäller inte accepten.
Bra produkt för mig
Några sökningar på Internet kommer följande fram. Där finns mer, bara sök!
Det heter Elia Energiförsäljning AB. Finns på Tengnersgatan 18 i Göteborg.
Du menar att det står inga uppgifter på avtalet? Adress, Orgnr eller telefon.
Hemsida www.elia24.se Tele 010-19 92 022
Hur har han blivit pålurad ett avtal. Du köpte något annat och fick ett elavtal. Har man ingått ett avtal på distans gäller vissa regler. Bl.a.har man ångerrätt om man agerar lite snabbt.
Jag vet inte hur folk gör när någon ringer och frågar efter något, jag säger nej tack och lägger på luren, oavsett vad det gäller.
Chef är Robert Carnling som bor i Göteborg. Telefon till honom uppges vara (numret är bortaget) Han har skrivit en kommentar här ovan.
Han tycks vara verksam i flera bolag, sök honom på något av dessa om ni inte för tag i företaget.
Ändå är det den som skickar räkningen på det man förbrukat som är oseriös, konstigt.
Tack för ditt inlägg igen.
De klagomål som här avser oseriöst agerande handlar inte om elhandel eller elmarknadens funktion utan om problem och felaktigheter i samband med marknadsföring och försäljning.
Som vi redan sagt har Energimarknadsinspektionen inget tillsynsansvar på detta område. Vi rekommenderar att man kontaktar Konsumentverket och Konsumenternas Energimarknadsbyrå för rådgivning i dessa frågor.
Med vänlig hälsning,
Det jag reagerade på är Värnamo Energi som började med "dessa oseriösa handlare".
Hon skriver Marknadschef och är det en riktig titel borde hon veta så uttrycker man sig inte med mindre än man känner sig själv som en i denna grupp.
Även Du är inne på oseriös men ingen vill ange vad man läger i detta. El är en icke produkt, den finns inte, syns inte, går inte att skryta jag har snabbar el än du, jag kör med röd el. Det enda som är av betydelse när det gäller el är priset. Högre pris ger inte bättre el, lägre pris ger inte sämre el.
Helen ojar sig över prissättningen, kunder blir erbjudna ett pris som är långt under vad Värnamo Energi erbjuder och då är de som ligger under Värnamo Energis pris oseriösa. Jag förstår inte, att man erbjuder kunder ett avsevärt lägre pris än vad VE erbjuder då är man oseriös. Är det prisnivån som avgör seriositeten, ett högre pris mer seriös.
Det enda jag sett som avhandlats här är prissättningen och att man samarbetar med Elnätsföretagen. Det gör hela branschen. Vad är det som är oseriöst??
Som en liten jämförelse VE tar enligt Elpriskollen Fastpris 1 år 55,75 öre/kWh GNP Energy för samma produkt 27,38 öre/kWh. Vem som är oseriös vet jag inte men VEs el är inte dubbelt så bra som GNPs eller räcker dubbels så länge..
har fått hem en avtalsbekräftelse som jag anser vara helt felaktig då jag kom överens med säljaren om att sända över information och att jag inte ville teckna något avtal via telefon, då jag ej kunde bli kvitt honom på annat vis. När man går in på deras hemsida www.elia24.se så går det ej att finna ångerblanketten, vilket kanske är en del av upplägget. Har även försökt att ringa på tel:010-1992022 men har suttit i telefonkö ca en timma nu så har inga förhoppningar om att komma fram. Har nu mailat in till dem och bett dem att stryka det såkallade "elavtalet"
Tack för ditt inlägg igen.
De klagomål som har framförts handlar om problem och felaktigheter i samband med marknadsföring och försäljning. Konsumenter beskriver att de har kontaktats av ett företag som uppger sin ringa från, eller samarbeta med, deras elnätsföretag. Om nämnda samarbete inte existerar innebär detta agerande brott mot bland annat marknadsföringslagen. Läs mer om marknadsföringslagen hos Konsumentverket.
De klagomål som här avser oseriöst agerande handlar som sagt inte om elhandel eller elmarknadens funktion utan om problem vid marknadsföring och försäljning av en tjänst. Vi hänvisar dessa klagomål till Konsumentverket som har tillsynsansvar på det här området.
Med vänlig hälsning,
För rådgivning angående de problem du beskriver rekommenderar jag att du kontaktar Konsumenternas Energimarknadsbyrå och Konsumentverket.
Med vänlig hälsning,
Som jag skriver i tidigare inlägg, lägg på, säg nej tack inte intresserad oavsett vad det gäller. När någon ringer för att "sälja" eller ber Dig att göra något som inte har någon börja, lägg på!
Som Tony här ovan, lägg på luren, då hade det inte blivit fel.
Många av dessa telefonsäljare är enormt duktiga på detta och på en liten taskig linje man börja prata om något som du inte är förberedd på då blir det bara fel. Än hur smart man själv tror att man har koll så blir det fel.
Om man tvunget vill veta mer be om en hemsida där man kan läsa om detta i lugn o ro. Lämna inte ut namn eller bekräfta ditt namn om man inte vet vad det handlar och väntar samtal. Be inte om mer info brevledes.
Okänt nummer ringer. Svara eller låt bli (bästa). Är det ingen Du känner, vet om. Nej tack! lägg på luren. Det låter oförskämt men det enda rätta att göra.
Hur svårt kan det vara.
Ta en kopia på avtalet, skriv Jag ångrar detta, fota det och maila till företaget.
Hur svårt kan det vara!
Jag hade också tänkt att stämma in i kören kring Elia24 och deras oseriösa försäljningsknep. I mitt tycke är priset helt ointressant i detta fallet. Bolaget i fråga får en att knappt våga svara i telefon pga rädsla för att helt plötsligt vara inlurad i ett avtal. Ohederligt. Men då kan jag inte få hjälp här utan vänder mig istället med klagomål till Konsumenternas Energimarknadsbyrå och Konsumentverket. Jag uppmanar samtliga andra som känner som mig att göra samma sak.
säljare som upplevdes väldigt oseriöst. Hon tackade ja till information, och kort därefter fick hon en avtalsbekräftels
Vi har skickat en email till info@elia24.se för att annullera avtalet, vi får se vad de svarar.
För rådgivning i konsumenträttsliga frågor hänvisar vi som tidigare nämnts till Konsumenternas Energimarknadsbyrå och Konsumentverket.
Med vänlig hälsning,
Vår produkt är mycket enkel och klar. Alla kunder får ett skarpt erbjudande som kunden ger ett skriftligt OK på. Därefter får kunden hem, per post, en orderbekräftelse inklusive avtalsvillkor, pris samt information om ångerrätt, enligt konsumentverkets direktiv/krav.
Vi är ej en oseriös aktör och de är skrattretande hur lätt man viftar med detta kort.
Vid frågor hör av Er till info@elia24.se
Robert
1. Jag fick ingen skriftlig information via posten som jag blev lovad.
2. Det kom inget avtalsförslag som skulle skrivas på heller.
3. Det kom en avtalsbekräftelse i stället utan att ha fått ett papper att skriva på.
4. Avtalet var för rörligt elpris i stället för det fasta priset som telefonsamtalet handlade om.
5. På Elia's website kunde jag inte hitta någon ångerblankett, inte heller en länk till denna.
6. På vilket sätt kan dessa försäljningsmetoder betraktas som seriösa ?
Som aktör på elmarknaden kanske ni är seriösa men era försäljningsmetoder är i bästa fall tveksamma.
Jag är en av dem som blivit lurade. Fick hem ett avtal på 36 månader trots att jag aldrig tackat JA till något.
Har skickat mail och ringt men ingen svarar. Nu väntar en polisanmälan.
Jag har däremot blivit kontaktad av en före detta säljare som varnat mig och sagt att de medvetet lurar kunder.
Så om du Robert Carnling läser detta så får du mer än gärna titta igenom mailkorgen och återkoppla till mig!
MVH Ingela Bjurenborg
Jag tycker verkligen inte detta är ett seriöst företag. Man blir verkligen förbannad att man skall behöva lägga massa tid på sån här skit.
Exakt samma hände mig. Däremot svarade Robert på mitt mail. Nu återstår en bekräftelse på att han makulerar räkningen jag fått.
Jag har bestridit fakturan, polisanmält bolaget samt anmält bolaget till konsumentverket. Ni som har problem med bolaget bör göra likadant så det blir någon upprättelse på detta!
Sedan stämde inte prisuppgifterna heller vad försäljaren angav i telefon utan en villa som använder 12000kwh/år skulle bli många tusen kronor dyrare än vad försäljaren uppgav.
Tydligen har man under några år provat olika upplägg även sett hur andra har gjort lagt ihop detta och nu kör man fullt ut.
Vissa av dessa scams har sitt ursprung i Finland där det finns mycket historia.
Det som är beklagligt, hade man lagt all den energi som man tycks ha och försökt att bara göra rätt saker skulle detta vara en framgång.
Man använder personer med bristande kunskap både om branschen och det Svenska språket. Har säkert bidrag från AF så det är en verklig win-win för Robert med kompanjoner.
Det är nog så att en polisanmälan bör göras men om man ser hur Svenskt rättsväsen ser ut idag läggs detta väl ner.
Det viktiga är att alla som drabbas bestrider detta. Man går inte vidare med något av dessa ärenden till Tingsrätten det finns för många fel.
Jag känner mig grund lurad av Elia24
Jag har inte kunnat få tag på bolaget och ångra då det går till en automatisk telefonsvarare.
Jag har inte fått något svar på mailen heller.
Jag hittar ingen ångerblankett.
Jag har bett om information gällande bolaget vilket jag inte fått utan i stället ett avtal som jag dessutom inte skrivit på.
Nu blir det en anmälan då dom vägrar svara.
Försäljningsprocessen går ut på att våra försäljare presenterar vår produkt, och om kunden anser detta som attraktivt, skickas ett skriftligt avtal per sms som kunden bör bekräfta med ett klart JA. Alla kunder som tecknar avtal, har gjort samma sak. Därmed har ett skriftligt avtal via distansförsäljning uppkommit. Därefter skickas en avtalsbekräftelse ut, och kunden har ånger-rätt enligt konsumentskyddslagen.
Om Ni som kund har synpunkter på avtalet, kan ni maila mig direkt på robert@elia24.se.
Detta med polisanmälningar är mest larvigt, då detta är ett elavtat, inget mindre men inget mer.
Alla har rätt att ändra sig, men tecknade avtal skall följas, förutsatt att allt går korrekt till.
Robert Elia24
Men i dag dyker ett brev upp, poststämplat 23/11, innehållande en faktura på 1485 kr. Oklart dessutom exakt vad fakturan avser för tjänst men det är enannan sak...
Oseriöst är bara förnamnet!
Du kan ju börja med att se till att din kundtjänst är öppen och svara på mejlen som kommer in.
Jag har inte svarat ett Ja på smset utan ett Ok alltså har ni ingen rätt att skicka ut en räkning. Mvh Madelene
Kontakta mig på robert@elia24.se för att lösa problemet.
Robert
Robert@elia24.se men du har inte svarat.
Jag anser även att du ska kolla mailen så ni skickar ut att man ska kontakta då jag skrivit mail även dit...
Har skickat både mail till info@elia24.se och robert@elia24.se och inte fått svar av någon på 48 timmar!
Efter 1.5 månader så fick jag hem ett elavtal jag inte har sagt ja till. Var väldigt tydlig när säljaren ringde och har även ringt och pratat med kudtjänst och dom skulle fixa det... Inget har hänt!
För mig så är jag fortfarande inom tiden för ångerrätt, men mycket dåligt att man inte kan får svar!
Fick en faktura från Elia idag, lite historik.
11/11 fick vi ett avtal hem som vi ej ansåg att vi skulle ha.
försökte ringa och även maila från 11/11 till 16/11 då jag ringde direkt klockan nio, fick då ett meddelande att det var stängt pga utbildning hela dagen. Efter en liten stund så svarade en person och jag kunde framföra mitt ärende, fick sedan ett mail där de bekräftade att vi ej har något avtal med Elia (inkopierat nedan).
18/11 så utfärdade de trots det en faktura för hela 2021.
Har sänt ett mail till dem idag och hoppas få ett svar från dem inom kort.
Hoppas att få ett slut på det här nu.
Säljaren skulle skicka hem information, istället kommer ett avtals bekräftelse, mailade samma dag och konstigt nog svarade dom:
Hej!
Vi har noterat att Ni ångrat Er och Ni har ej något avtal med Elia.
Ni är välkomna att besöka vår hemsida www.elia24.se i framtiden om Ni vill ta del av våra erbjudanden.
Nu har det kommit en faktura på 1485kr. Inga svar när jag mailat eller ringt
Har bestridit detta.
Fick en säljare som ringde mig för 1.5 månader sedan och sa tydligt att jag inte vill ha något...
Har nu ringt 7 gång till kundtjänsten och efter ca 12min lägger dom på utan att svara!
Har mailat 3 gånger till info@elia24 och inte fått svar, har gått över 48 timmar. Har även skickat mail till Robert utan svar!
Efter mycket försökt så svarade kundtjänst och dom har fixat så jag inte ska får mer från dom... men det mest intressanta är att dom säger det inte har kommit fram något till deras email även att deras mail system har gett mig retur att mitt email har levererats.
Hon jag pratade med lovade att återkomma med email svar senare idag men det gör inte så mycket eftersom jag har hela konversationen inspelad som bevis av min ångerrätt!
För rådgivning i konsumenträttsliga frågor hänvisar vi som tidigare nämnts till Konsumenternas Energimarknadsbyrå och Konsumentverket. Hos Konsumentverket kan du även göra en anmälan på webbsidan.
Med vänlig hälsning,
Här kan ni läsa vad som gäller:
https://www.energimarknadsbyran.se/nyheter/nyhetsarkiv/2020/vagledning-for-dig-som-lurats-in-i-ett-elavtal-genom-att-svara-pa-ett-sms-fast-du-trodde-att-det-endast-handlade-om-mer-information/
Här kan du kopiera en mall som du ska fylla i och skicka till elia24.se för att bestrida fakturan du fått:
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/bestrida-felaktig-faktura/?filterFlowSelection=W3siaWQiOiJzdGFydCIsIm9wdGlvbklkIjoiMjhmYzI4YzQtYTYwOC00YmVmLWIwOWYtZWYyZjU3NDA4YmI4IiwidHlwZSI6Im91dHB1dC1vbmx5In0seyJpZCI6IjA3NTFlMzA3LWQzOGUtNDIyYS1iMGY5LWQ5ODFiMjUwOGQyOSIsInR5cGUiOiJpbnB1dC1vbmx5In1d
Borde man egentligen polisanmäla ett sådant här bedrägligt beteende?
Fi-Nergy Kraft Org 556730-8696 har blivit avregistrerad för F-skatt 2020-11-04, finns troligen skulder till staten.
Detta bolag ovan är registrerat på samma adress som Elias Energiförsäljning Org 559216-7455.
Det finns ett bolag till Fi-Nergy Kraft Energiförsäljning Org 559009-3885 som har bolagsadress i Stockholm men Robert Carnling och Håkan Gustafsson sitter i styrelsen även för detta bolag.
Det troliga är att man köper äldre bolag med lite historik för att det skall se bra ut men tyvärr har man en konstig förmåga att inte sköta verksamheten. Man tycks kunna erbjuda bra elpriser så jag vet inte vad syftet är med detta upplägg. Bygga upp en kundstock som man sedan säljer. Alla avtal har väl det förbehållet att det kan överlåtas på annan elhandlare till samma villkor.
Om någon orkar så ta en kreditupplysning på dessa bolag så blir det väl lite mer klarhet vad som kommer att hända.
Men som jag skrivit innan, allt finns på nätet det är bara att söka.
https://www.kkv.fi/sv/aktuellt/meddelanden/2020/23.4.2020-problemen-med-elbolaget-fortsatter-konsumentombudsmannen-tar-fi-nergy-voima-till-marknadsdomstolen/
Man har ansökt om vitesföreläggande på € 100 000 för varje förbud man går emot. Tydligen fakturerar man i förskott i Finland vilket är förbjudet i Sverige, som tur är.
Även jag har idag haft kontakt med en representant från Elia. Säljaren som sade sig heta Alex, berättade att han jobbade på Sölvesborg Energi och att han kunde erbjuda mig ett nytt bättre elavtal. Jag är VD på Sölvesborg Energi och vi har ingen Alex som jobbar hos oss.... Jag frågade honom tre gånger om vilka han arbetade för och fick samma svar alla gångerna ... sedan klickade han av mig. När jag sedan försökte ringa åter på samma nummer som samtalet inkom på, tel. 073 - 12 50 691, så fanns det ingen på det telefonnumret. Att ringa upp kunder och utge sig för att arbeta hos oss är mycket oseriöst! Hoppas verkligen ingen går på era lögner, ni är en skam för branschen! MVH VD Roger Mattsson
Seriöst eller oseriöst?
Tack för ditt inlägg.
Alla företag som är verksamma på energimarknaden måste följa rådande lagstiftning. Ångerrätten regleras i distansavtalslagen och det är Konsumentverket som är ansvarig myndighet på området. Jag rekommenderar också att du kontaktar Konsumenternas Energimarknadsbyrå för vidare rådgivning.
Med vänlig hälsning,
Bolagen drivs från den här mannens lägenhet. Bolagen i hans namn är nystartade utan märkbar aktivitet. Aktiekapital 50000 ingen revisor och inga inbetalade arbetsgivaravgifter. Bolagsmannens tidigare äventyr på marknaden har alla slutat i obestånd, skatteskulder och i vissa fall i åtal för bokföringsbrott (Gröna gatan Sverige AB - 556845-8144) och Fi-Nergy Kraft AB (556730-8696).
Allt står att finna om man googlar lite kring detta och kollar upp folk på lexbase.
Mitt råd till alla är att hålla ut! Betala inget till denna mannen. Allt saknar substans och tiden och fogden kommer hinna ikapp honom.
Ringer och säger att de samarbetar med Ellevio och de pratar nätavgifter, fasta avgifter sen rabblar de priser som de säger man har nu som inte stämmer.
Sen kommer det ett SMS med en avtalsbekräftelse på 36 månader som man ska svara ja på.
Numret de ringer ifrån går till ett Telemarketingbolag som är kritiserat. Ingen svarar på numret när man ringer tillbaka.
Om det inte är olagligt, så är det iallafall oseriös marknadsföring.
Ska kontakta nätägaren om att de inte får göra leverantörsbyte, då det kommer att bryta befintligt avtal och kosta lösenavgift.
/Ola
Min far har via samtal/sms blivit pålurad något konstigt "elavtal" och en faktura på ett helt års "Förvaltningsavgift" har dykt upp där det saknas all information om nätid och anläggningsid och avtalstiden har inte ens påbörjats...
Efter samtal till nätägaren kan jag dessutom bekräfta att inget företag har kontaktat dom för en flytt av elabonnemang. Så hur Elia24 har tänkt sig att leverera någon el till min far i enlighet med detta "avtal" förstår jag inte.
Jag har efter kontakt med konsumentvägledaren i kommunen bestridit både faktura och avtal pga. oseriös försäljning då historik runt samtal/sms verkar misstänkt likt att han blivit pressad att svara. Vidare anmälan till berörda myndigheter kommer att ske oavsett hur Elia24 svarar.
Tack för ditt inlägg.
Energimarknadsinspektionen har som sagt inget tillsynsansvar i frågor som gäller problem och felaktigheter i samband med marknadsföring eller försäljning. Detta är ett konsumenträttsligt område och det är Konsumentverket som är ansvarig myndighet.
Du har gjort helt rätt i att kontakta din kommunala konsumentvägledning för att få hjälp. Jag rekommenderar även kontakt med Konsumenternas Energimarknadsbyrå.
Med vänlig hälsning,
Vårt företag idkar ej oseriös försäljning eller "lurar" folk.
Säljprocessen är enkel
- Samtal till kund
- Kund anser avtalet attraktivt, skriftlig avtal skickastill kund
- Om kund svara JA, är ett avtal tecknat, ångertiden börjar
- V-brev skickas ut
- Då 14 dagars ångertid löpt ur, är avtalet slutligt gilt ochkan ej längre annuleras utan löper på avtalad tid tex 36 månader.
Kvalitetsavdelningen lyssnar på ALLA säljsamtal och kontrollerar att skriftlig accept finns av kund INNAN ordern accepteras.
Säljprocessen är standard, lika som alla stora aktörer gör på elmarknaden.
Vänligen kontakta vår kundsrvice på info@elia24.se för mer info.
Robert Elia Energy Group Ab
På samma adress finns även ett annat elbolag (Finergy) registrerat som även förlorat F skatten pga obetalda skatter.
Fånigt försök ovan att lura ännu fler privatpersoner! Ett tips till Robert som skriver i egenskap av att vara Elias ägare(?):
Om man ska verka seriös så bör man korrekturläsa sina inlägg bättre. Svenskan är inget vidare!
Jag har varit inom branschen sedan innan avregleringen. Jag har genom åren sett många seriösa och oseriösa aktörer. Allt från dörrförsäljare och telefonförsäljare som kör med fula metoder, de ljuger om saker. Ert telemarketingbolag följer inte det som är klassat som seriös marknadsföring enligt Swedma. Sen om de inte följer instruktioner från er eller inte tar jag ingen hänsyn till då det de gör det på uppdrag från er och ni bör hålla koll på dom. Ni hamnar just nu i mina ögon under en av de som inte kör med seriös marknadsföring.
När min anhörige inte svarade ja på SMS så ringde de honom dagen efter och försöka få han att skicka ja under samtalets gång. De kom dessutom med flera felaktiga påståenden. Hade han skickat ja hade han åkt på ett dyrt avtal från er samt utlösenavgift från befintligt avtal .Vi har nu lagt spärr hos nätägaren för leverantörsbyte.
Att på nätet hitta vad ni är för företag är inte svårt...räcker att söka på ert namn så får man svaret direkt. Andra elbolag har t.o.m. information på sina hemsidor om vilken typ av företag ni är...
Men jag förstår varför du "svarar" i den här tråden med jämna mellanrum. Du gör allt för att det på ytan ska se ut som att ni är "seriösa". Men ju mer du "svarar" här när vi alla skriver om era metoder, desto mer kommer andra att inse vilken sorts person du är och vilken typ av företag du driver...även om det nu är ganska uppenbart redan...
Maila gärna din anhöriges uppgifter till robert@elia24.se.
Får vi inte denna info anser vi att detta är kritik från konkkurent inom branschen.
Robert Elia Energy
Han vill inte ha mer med er att göra, så jag kommer att släppa detta nu. Det är tillräckligt många andra här och på nätet som har samma erfarenhet.
Jag jobbar inte med försäljning av el, ingen konkurrent till er. Jobbar på nätsidan och har bland annat hjälpt kunder med vad som hänt vid leverantörsbyten, vad som gått fel för dom, så dom sen vet hur de kan gå vidare. Jag har inget intresse för någon speciell leverantör. Genom detta har jag genom åren sett hur olika bolag skött sin marknadsföring. Ibland har det varit seriösa bolag som haft en dålig telemarketingparter som inte följt god etik vid telemarketing. Ert telemarketingbolag följer inte Swedmas etiska regler, uppförande, bland annat var man hamnar när man motringer nummer m.m.
Synd att du väljer som nätbolag att skriva ner en leverantör. Nätbolaget har inget intresse av vem som är leverantören som kunden har valt.
Robert Elia Energy
Det är flera aktörer som bedriver marknadsaktiviteter som ligger på gråzonen på vad som är etiskt eller lagligt korrekt. Därav min erfarenhet från branschen.
Med insyn i elmarknaden och som privatperson så ogillar jag när leverantörer bedriver marknadsaktiviteter mot mina anhöriga och bekanta som ligger på gråzonen på vad som är korrekt. Ni är inte de ända som jag stött på eftersom mina anhöriga och bekanta hör av sig när de blir kontaktade. Sen har era kollegor i branschen kontaktat mig och försökt sälja på mig mindre bra avtal och kommit med felaktiga påståenden. Ni har inte ringt mig än och den dagen ni gör det så finns det stor chans att samtalet kommer att publiceras.
Jag har tidigare "skrivit ner leverantörer" som som korsat min väg med rena felaktigheter på olika forum. Ni är inte ensamma.
Nu kom ni i min väg då er marknadsaktivitet gav sig på mina anhöriga, så jag fick lägga tid på att hjälpa dom att undvika att åka på ett avtal som är sämre än de har nu samt lösenavgifter från befintliga avtal.
I det stora hela har jag inte skrivit ner er som leverantör, utan sättet ni använder för att skaffa nya kunder. Jag har genom min erfarenhet sett bolag som fortsatt eller tagit till sig kritiken och gjort något åt det.
"Fakturan avser 2021-03-01 tom 2022-02-28" och:
"Förvaltningsavgift 99 SEK 12 st."
Med moms 1,485 SEK.
Allt att jag minnas, de ringde mig 6 eller 7 månader sedan och försokte lura mig at ingå i ett el-avtal. Jag vägrade att svara "OK" på deras bluff SMS, och jag spärrade derras tel. Har glömt allt om dem... till idag.
En blufffaktura, men troligen måste jag bestrida ändå?
Hej Robert på Elia Energy,
Var inne på er hemsida men lyckades inte hitta era avtalspriser. Hur/var hittar jag dem? Är det inte så att ni är skyldiga ett rapportera in era priser till elpriskollen.se? Hittade inte er/dem där heller.
Huruvida rapporteringsskyldigheten gäller för Elia Energy kanske någon från Energimarknadsinspektionen kan svara på?
Mvh Joachim
Tack för din fråga.
Enligt Ei:s föreskrift är elleverantörer som levererar el till konsument skyldiga att lämna uppgifter till myndigheten om de priser och villkor som tillämpas. De flesta elleverantörer har alltså en inrapporteringsskyldighet till oss. Om ett företag inte rapporterar trots uppmaning från oss kan vi ansöka om utdömande av vite i förvaltningsrätten.
Med vänlig hälsning,
Jag rekommenderar att du kontaktar Konsumenternas Energimarknadsbyrå för rådgivning.
Du når dem på telefon 08-522 789 50 vardagar kl. 9.00 - 12.00.
Med vänlig hälsning,
Du är som ett barn på julafton, kan den paketen vara till mig, kan man glutta lite och se?
Det Du skall göra trodde jag framgick av hela denna tråd och alla dessa inlägg.
Svara INTE om Du vet att det är Elia som ringer. Svarar Du så säg helt fräckt tack, men nej tack och lägg på. Skickar han ett SMS eller mail markera det och tryck radera.
Vad är det som gör att folk inte kan låta bli ta del av dessa "erbjudande" som bara ställer till elände.
Jag har en funktion på min mobil där jag kan spärra samtal, mail från vissa nummer, just nu finns där 7-8 st som jag slipper veta om att dom har ringt eller mailat.
Tack för ditt inlägg.
Ellagens bestämmelse om debitering avser elförbrukning. Det finns ingen tydlig reglering för exempelvis månadsavgifter.
Jag rekommenderar att du kontaktar Konsumentverket i frågan samt Konsumenternas Energimarknadsbyrå för rådgivning.
Med vänlig hälsning,
På Samma adress bor en av huvudmännen.
Enligt UC har idag Finnergy Kraft AB 974 000kr i obetald skatt och misslyckat utmätningsförsök 11/2 2021. Dvs inga tillgångar. Bolaget kommer med störtsaatt försättas i konkurs.
Man har troligtvis skapat Elia Energy AB och överfört kundstocken och planerat att sänka Finergy Kraft AB.
Det är dock helt ofattbart att man låter båda bolagen vara registrerade på samma adress som dessutom är en av huvudmännens privata bostad.
Förutom dessa finns ytterligare ett bolag som gått i konkurs under 2020.
Cargus Sälj AB.