Elia energi - oseriös!

Hej!

Vi har bara idag fått frågor från 4 kunder som fått samtal från Elia. Elia säger att de samarbetar med oss, men att kunden har ett gammalt avtal och att vi (Värnamo energi) inte ha jämförpriser på hemsidan mm. De erbjuder kunderna 21 öre samt fast månadsavgift på 99 kr, som är en väldigt dålig affär för dessa kunder.

Vi har sökt på detta bolag, men hittar varken hemsida eller att de finns på Elpriskollen. Vad kan ni göra åt dessa oseriösa handlare som dyker upp hela tiden?

Hälsningar
Helen Eriksson
Marknadschef
Värnamo Energi AB
Helen Eriksson Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej,

    Tack för ditt meddelande.

    Energimarknadsinspektionen arbetar kontinuerligt med att stävja oseriös elhandel. Vi bedriver tillsyn enligt ellagens bestämmelser och vi för en dialog i dessa frågor med andra myndigheter så som Konsumentverket.

    Energimarknadsinspektionen har inget tillsynsansvar i frågor vad gäller problem och felaktigheter i samband med marknadsföring eller försäljning. Om ett företaget bryter mot civilrättsliga bestämmelser rekommenderar jag kontakt med Konsumentverket och Konsumenternas Energimarknadsbyrå.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen
  • Hei,

    Först tycker jag vi skall ta ett steg tillbaka och tänka över retoriken ovan..

    Vi är ingen oseriös aktör, och vi ställer stora krav på vår försäljning.

    Allt säljmaterial köps in efter väldigt strikta direktiv (NIX, ålder), och alla säljsamtal spelas in för att gaantera en mycket hög kvalite. Alla kunder godkänner sina avtal via en av svenska konkurrensverket godkänt sätt, via sms till kund. Kund får heller ej svara på sms:et då vi pratar med kund. Vi påstår ej att vi jobbar med andra elbolag, eller nätbolag, såsom många gör i branschen.

    Vi är en ny aktör men har eget Balans-ansvar hos Esett för Sverige och Finland och är direktmedlem på Nord Pool Spot.

    Om du Helen, har konkreta kundcase, och där du påstår att vi har påstått olika saker, anser jag att du bör skicka underlag för påståendena. Du kan skicka dem på robert@elia24.se

    Konkurrans är bra, och för marknadens rykte är det viktigt att vi alla i marknaden agerar på ett bra och sakligt sätt. Kunder kommer och kunder går, de är en avreglerad elmarknad.

    Robert Carnling
    Elhandelschef
    EliaEnergi
    Robert Carnling
  • Oseriöst, vad är det?

    Läser med intresse dessa inlägg som nu tycks komma från konkurrenter på Elmarknaden, som ifrågasätter uppbyggnaden av Elhandeln. Visst kan det finnas oseriösa företag men detta tycker jag inte verkar här med det som presenterats ovan.

    Jag är inte insatt i detta fall men kan tycka att ett pris på 21 öre/kWh (privatperson så det bör vara inkl moms) och en månadskostnad 99,-.

    Antag att kunden förbrukar 20000 kWh/år blir detta 27 öre/kWh vilket är ett, i mina ögon ett extremt lågt pris.

    Tittar man på Era priser Värnamo Energi erbjuder ni samma produkt till runt 53 öre/kWh (plus 300,- i årsavgift). Det är inte lätt att alltid jämföra priser eller att komma med rätt kritik.

    Frågan kan ha ställts i säljsamtalet: "jag har Värnamo El Nät byter jag det också"?
    Svar: "Nej, vi samarbetar med Värnamo El Nät och får Er förbrukning från Värnamo Nät varje månad, så vi kan fakturera din förbrukning".

    Alla Elhandlare samarbetar med alla El-Näts bolag.

    Helen har Du någon annan uppfattning om hur detta samarbete fungerar eller Ni tillhandahåller inte mätvärden till andra Elhandlare som har kunder i Ert nät?
    Bo
  • Hej,

    Tack för ditt inlägg.

    Energimarknadsinspektionen har som sagt inget tillsynsansvar i frågor vad gäller problem och felaktigheter i samband med marknadsföring eller försäljning. Om ett företaget bryter mot de konsumenträttsliga bestämmelserna rekommenderar vi att konsumenterna kontaktar Konsumentverket. 

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.