Till senaste kommentaren

EON tok höjningar av överförings avgifter måste vara olagligt höga

Senaste höjningen för 18500kw är 14% helt otroligt inte ens maten har ökar så mycket i pris på 6 månader EON Stockholm.
Höjningen för 18500Kw är 46,1% sedan Juli 2021
Höjningen för 16000kw är 44,1% sedan Juli 2021
Höjningen för 12000kw är 43,4% sedan Juli 2021
Då jag inte kan byta eldistributör så anser jag att dessa höjningar måste vara olagligt.
Vad kan jag göra för att stoppa EON.
Larsa Dufvenberg

Kommentarer

  • Hej Larsa

    Tack för ditt meddelande.

    Som vi tidigare skrivit så kan ditt elnätsföretag höja sina avgifter så länge de håller sig inom sin intäktsram. Företaget får också fördela sina höjningar hur de vill under den fyraårsperiod som intäktsramen gäller. Det betyder att de kan höja mer en period och mindre en annan period. Det vi på Ei kontrollerar är att företaget inte sammantaget tar ut mer än vad vår intäktsram tillåter och att de utformar avgifterna på ett sätt som inte strider mot ellagen.

    När nuvarande period löper ut kommer vi att kontrollera att ditt och alla andra elnätsföretag hållit sig inom de intäktsramar som Ei beslutat om. Det är också först då vi vet om ditt elnätsföretag tagit ut för höga avgifter av dig och andra kunder i ditt område.

    Enligt lagen ska alla avgifter vara skäliga, objektiva och icke-diskriminerande.
    Skäligheten kontrollerar vi genom intäktsramarna som beskrivits ovan. Här tittar vi inte på enskilda kunders avgifter utan på alla avgifter samlat. Ett elnätsföretag får ta ut avgifter som täcker skäliga kostnader för drift och underhåll. Det är också tillåtet att ha en rimlig avkastning på det kapital som krävs för att driva verksamheten.

    Om ett företag tar ut mer än vad intäktsramen tillåter kan det få konsekvenser för nätföretaget. Dels sänker vi deras intäktsram för nästa period med motsvarande belopp, dels kan de få betala en straffavgift på det överstigande beloppet.

    Ditt elnätsföretag ska kunna motivera sina avgifter till sina kunder. Du kan därför även kontakta ditt elnätsföretag för att få en förklaring av dina nätavgifter.

    Elnätsavgifterna varierar mellan olika områden i Sverige. Med den modell som politikerna har valt är det inte meningen att avgifterna ska vara lika över hela landet utan det är kostnaden att bedriva elnätsverksamhet som styr vad du får betala som kund. Elnätsföretagen har olika förutsättningar för att bedriva sin verksamhet. Det är olika långt mellan kunderna, terrängen ser olika ut och antalet kunder att fördela kostnader på varierar.

    Vi på Ei anser att elnätsföretagen har blivit överkompenserade de senaste 10 åren, det tack vare att Ei under 2015 förlorade i högsta rättsinsats mot ungefär 100 elnätsföretag som överklagat våra beslut om hur mycket de fick ta ut av sina kunder under intäktsperioden 2012–2015. Elnätsföretagen fick under denna period ta ut 36 miljarder mer än vad Ei tillåtit. Det samma gällde perioden 2016–2019 då elnätsföretaget fick ta ut åtta miljarder mer. Perioden 2020-2023 har ärendena återförvisats till oss av domstolen för att fatta nya beslut.

    Med vänliga hälsningar


    Erika Axelsson Energimarknadsinspektionen
  • Du har inte läst min fakta utan du använder dig bara av ett standard svar. jag vill veta hur jag kan göra för att stoppa EON ocker priser i en monopol situation.
    Jag kräver en förklaring på hur det kan vara lagligt att höja Höjningen för 18500Kw är 46,1% sedan Juli 2021.
    Larsa

    Larsa Dufvenberg
  • Hej Larsa

    Tack för ditt meddelande. 

    Jag har ställt dina frågor vidare till mina kollegor, jag återkommer till dig så fort jag fått svar ifrån dem.

    Med vänliga hälsningar


    Erika Axelsson Energimarknadsinspektionen
  • Hej igen

    Nu har jag fått svar ifrån mina kollegor.

    Vi förstår att du reagerar på utvecklingen av din nätavgift de senaste åren. Det är en kraftig höjning du beskriver.

    Som jag skrev i förra mejlet är elnätsföretagen skyldiga att överföra el på objektiva, icke-diskriminerande och skäliga villkor.

    Skäligheten i nätavgifterna regleras genom att vi på Ei sätter ett tak för företagets totala intäkter. Syftet med intäktsramen är att kunderna ska betala ett skäligt pris samtidigt som nätföretaget får täckning för sina kostnader och en rimlig avkastning. Att avgifterna ska vara objektiva innebär att företagets samlade avgifter för en kundkategori (till exempel villor eller lägenheter) måste reflektera de kostnader som nätföretaget har för just den kundkategorin. Ett företag får inte gynna en kundkategori på bekostnad av en annan. Att avgifterna ska vara icke-diskriminerande innebär att ett företaget inte får gynna en kund inom en kundkategori framför någon annan inom samma kundkategori. Likadana kunder ska ha likadana avgifter.

    Det är upp till nätföretaget att bestämma nivå och utformning av sina nätavgifter så länge de uppfyller lagkraven ovan och företagets totala intäkter ryms inom intäktsramen. Det går alltså inte bedöma om en nätavgift är oskälig utifrån enskilda avgiftshöjningar. Elnätsföretagen får ändra sina priser, om inte annat avtalats. Elnätsföretaget ska dock underrätta dig som kund om ändringarna minst 15 dagar före priset ändras.

    Ei:s roll är alltså i första hand att se till så att nätföretagens totala intäkter ryms inom intäktsramen. Vi kontrollerar normalt inte nivån på enskilda kunders nätavgifter. Jag kan i sammanhanget nämna att vi håller på att se över hur intäktsramarna beräknas. Vi har sedan flera år tillbaka sett ett behov att göra ändringar i regleringen till nytta för kunderna. Du kommer att kunna följa det arbetet via vår hemsida. 

    Mitt råd till dig är att du bör ta kontakt med ditt elnätsföretag och diskutera dina frågor som rör din elnätsavgift.

    Med vänliga hälsningar

    Erika Axelsson Energimarknadsinspektionen

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.