Till senaste kommentaren

Har jag rätt till timprisavtal/timavräknat elavtal?

Hej,

Sist jag kollade hade jag som kund rätt att få min elförbrukning mätt per timme, och därmed ett timavräknat elavtal (?). Jag ska flytta och kontaktade idag Vattenfall för att teckna ett sådant avtal, men fick som svar att de tagit bort den möjligheten och att enda möjligheten att få timmätning är om elnätsägaren har en tidstariff. Jag blev väldigt förvånad. Stämmer det? Måste inte elhandlarna erbjuda timmätning och därmed timavräknade elavtal?

Tack för förhand.
Isak

Kommentarer

  • Hej Isak,

    Du har mycket riktigt rätt till att få din elförbrukning mätt per timme, men det finns inget som tvingar elhandlare till att erbjuda timavtal (eller någon typ av avtal för den delen). Så vill du ha ett timavtal är rekommendationen att teckna det hos en elhandlare som erbjuder det utifrån dina förutsättningar.

    Jag kan dock tillägga en sak om artikel 11 i EU:s nya elmarknadsdirektiv som till årsskiftet 2020/2021 ska finnas i svensk lagstiftning. Den säger att det ska säkerställas att elhandlare med fler än 200 000 kunder erbjuder dynamiska priser (vilket just nu innebär pris per timme i Sverige). Det kommer alltså finnas vissa krav inom en hyfsat snar framtid.

    Med vänliga hälsningar,
    Samuel Wahlberg
  • Tack för informationen. Ska jag kräva timmätning av nätägaren?
    Isak
  • Hej igen,

    Precis, det är nätägaren som förser timmätningen. Sedan kan timavtal skaffas hos en elhandlare som erbjuder det.

    Vänliga hälsningar,
    Samuel Wahlberg
  • Hej,
    Har nätägaren rätt att ta ut en avgift för timmätning? Enligt vår nätägare tars det en avgift på 112kr/månade. Det skulle innebär för min del att jag skulle behöva spara minst 30% på spotpriset för noll resultat. Orimligt?
    Simon
  • Hej Simon,

    Du har rätt till timmätning utan någon extra kostnad.

    Ett elhandelsavtal som är timprisbaserat kan givetvis, precis som vilket elhandelsavtal som helst, ha en månadsavgift. Detta gäller dock elhandel och inte elnätsföretagets avgifter.

    Om du vill skicka in en kopia på en faktura där månadsavgiften syns så kan vi undersöka saken närmare. Om du har fått en skriftlig förklaring från elnätsföretaget avseende avgiften så kan du skicka en kopia även på detta.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen
  • Hej

    "Jag kan dock tillägga en sak om artikel 11 i EU:s nya elmarknadsdirektiv som till årsskiftet 2020/2021 ska finnas i svensk lagstiftning. Den säger att det ska säkerställas att elhandlare med fler än 200 000 kunder erbjuder dynamiska priser (vilket just nu innebär pris per timme i Sverige)."

    Har detta blivit verklighet ännu, dvs kan jag kräva timprisavtal idag av min elhandlare?


    Per
  • Hej Per,

    Tack för din fråga.

    Lagförslaget har tagits fram av Ei i rapporten Ren energi  inom EU. På grund av Corona har dock genomförandet skjutits upp och vi kan tyvärr inte säga säkert när det är infört.

    Notera att en rättelse av en tidigare felaktig uppgift har förekommit i detta inlägg.

    Med vänliga hälsningar,
    Isa Diamant
  • Är det inte falsk marknadsföring när eon visar spotpriser direkt på  kundens egna sida efter att man loggar in och i princip uppmanar sina kunder att nyttja el när den är som billigast, men då utan möjlighet att bli debiterad för timpris?

    Snåljåp
  • Hej,

    När det handlar om vilseledande marknadsföring ska du kontakta Konsumentverket. Du kan göra en anmälan här.

    Även om man inte har ett timprisavtal är det bra att vara medveten om elprisets svängningar. När det förbrukas som mest och belastningen på elnätet är störst är också elen dyrast. Det är vid dessa tidpunkter vi kan försöka dra ner på vår förbrukning för att minska trycket på elnätet.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen
  • Jag bytte i mitten på januari till Timpris med start 22-02-01. Jag har eon som total leverantör.
    När jag nu skulle betala min räkning för februari visar det sig att jag fått betala För ett rörligt avtal...
    Detta är min konversation....


    Din mätare ställdes om till timmätning per 2022-03-17 så det är därför några timavläsningar inte syns innan dess. Mätvärdena rapporteras in på förmiddagen varje dag för föregående dag. Ibland kan det bli en fördröjning upp till 5 dagar med inrapporteringen, vilket kan vara varför du inte ser något från 18:e fram tills idag. Vi får be dig avvakta lite under dagen och eventuellt imorgon, och se ifall värdena kommer in, återkom annars så får vi kika på det.

    Önskar dig en fortsatt fin dag!


    Så du menar att jag under hela februari + 17 i mars har fått betala ett snitt pris? Jag har haft 5+ i huset pga att jag inte har råd... Varför ställdes den om först då? Jag beställde ju timpris långt innan!


    Vi gav information om detta i avtalsbekräftelsen som vi skickade när du tecknade ditt timpris med oss. Vi skickade avtalsbekräftelsen till dig per 2022-01-22. Där specificerar vi att om du inte redan har en timmätt mätare, så kommer du inledningsvis att få ett vanligt rörligt pris tills dess att mätaren har ställts om till timmätning. En omställning till timmätning kan ta upp till 3 månader, men det tog ca 2 månader i detta fall.
    Önskar dig en fortsatt fin dag!
    Jag frågade specifikt muntligt om det fanns... Och det gjorde det... Eftersom ni kan se exakt hur mycket ström jag använt redan i februari timme för timme, så förstår jag inte varför jag får betala ett rörligt pris..
    Hej Helena och tack för ditt meddelande!



    Vi har som sagt ställt om din mätare
     per 2022-03-17 och därefter har vi möjlighet att läsa av din mätare timme för timme. Fram till dess har du blivit debiterad för ett vanligt rörligt avtal, då timpriset är beroende av att vi kan läsa av mätaren timvis.
    Har du någon fråga gällande besiktningen? Återkom i sådant fall så hjälper vi dig så gott vi kan.
    Önskar dig en fortsatt fin dag!
    Varför var det då en el gubbe och rotade i skåpet utanför huset 17/3?

    Hej igen och tack för ditt meddelande.
    Det arbetet som du har fått sms om och den bilen du har bild på, har inget med din omställning till timavläsning att göra. Din mätare sitter inte åtkomlig för våra montörer, och montörerna har inte varit inne i fastigheten utan att du har varit hemma. Omställningen till timavläsning har i detta fall gjorts digitalt. Det du har fått sms om är en mer allmän besiktning av våra anläggningar i ditt område, inte specifikt hemma hos dig.
    Vänligen,E.ON Kundsupport
    Nätägaren har alltid 3 månader på sig att göra omställningen, och beroende på hur många ärenden som ansvarig avdelning har att göra och om det krävs ett mätarbyte eller dylikt, kan det ta lite tid. Ansvarig avdelning hanterar ärendena i turordning och det kan vara det som påverkat att det blev omställt till timavläsning nu i mars för dig.
    Vänligen,E.ON Kundsupport
    Jag vill bara veta varför jag kan se min förbrukning timme för timme i februari, men ni inte kan prissätta mig per timme?


    Kan du hjälpa mig att förstå varför jag måste betala rörligt pris fram till 17/3 trots att jag själv kan se exakt min privata förbrukning timme för timme i deras app?
    Helena
  • Hej Helena,

    Enligt ellagen har du rätt att få din elförbrukning mätt per timme. Om din befintliga elmätare inte kan avläsas per timme, ska elnätsföretaget byta elmätare inom tre månader från att du har framfört din begäran om timavläsning. För att debiteras per timme måste du även har ett timprisavtal med ditt elhandelsföretag.

    Som beskrivet i ditt meddelande har justeringen till timavläsning skett inom tre månader och vi kan därför inte se att elnätsföretaget har brustit i sina skyldigheter.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen
  • Hejsan,
    Hur går det till om man har timmätning men sedan ångrar sig i framtiden och vill ha ett vanligt rörligt elpris igen baserat på månads-spotpris.

    Kan jag bara ändra tillbaka från timmätning då? 😀
    Filippa
  • Hej,

    Om du har en timmätt anläggning så kan det finnas elhandlare som inte vill erbjuda dig något annat än just timavtal.

    Du ska dock kunna få din anläggning månadsmätt igen av ditt elnätsföretag.

    Hälsningar
    Madeleine Hermansson Energimarknadsinspektionen
  • Hej,

    finns det lagligt stöd i att kunna kräva tillbaka månadsavläsning från att ha bytt till timavläsning? Dvs. kan en nätägare vägra en återgång?
    Henrik
  • Hej Henrik,

    Som elanvändare bör du få byta till timmätning och tillbaka till månadsmätning utan någon extra kostnad. Enligt 6 kap. 5 § ellagen (2022:596) får kostnader inte tas ut för elmätare när kunden ingått avtal om timmätning. Om elanvändaren sedermera säger upp sitt timavtal behöver mätaren vanligtvis inte bytas ut.

    Ifall ditt elnätsföretag vägrar byte av mätmetod kan du anmäla det till oss.

    Med vänlig hälsning,
    Erica Talvén
  • Hejsan.

    Visst har även jag som nätkund rätt att begära en omställning till timavläsning precis på samma sätt som ett elbolag med timavtal?

    Eller kan nätbolaget neka mig som kund detta?
    Krille
  • Hej Krille,

    Ja, du har rätt till timmätning. Om din befintliga elmätare inte kan avläsas per timme ska elnätsföretaget byta elmätare inom tre månader från att du har framfört din begäran.

    För att debiteras per timme måste du ha ett timprisavtal med ditt elhandelsföretag.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen
  • Hej, det här med spotpriser har ju blivit poppis med timavtal. Tex greenely har ju en bra app där det kan följas timme för timme. Men nog brister det i info om att "spotpriser" inte är det utan egentligen "spotpriser plus elbolagets påslag". De senare kan ju vara påtagliga, Min fråga - är det en fel tolkning att tex elskling.se behöver stärka info om elbolagens skillnad vad gäller nämnda påslag? FInns ngt bra sätt att jämföra elbolagens "spotpriser med påslag"? Mvh Anders
    Andes
  • Hej Andes,

    Vi som myndighet reglerar inte innehållet på kommersiella prisjämförelsesajter så som Elskling.

    Jag rekommenderar att du använder vår jämförelsesajt Elpriskollen. Här kan du jämföra elhandelsföretagens avtal på både rörligt månadsmedelpris och timpris. För att få fram en tydlig jämförelse använder vi ett schablonpris som är samma för alla elhandelsföretag respektive månad. På schablonpriset läggs elhandelsföretagens kostnader så som fasta påslag, rörliga avgifter, månadsavgift och moms. På detta sätt kan du jämföra företagens avtal med varandra.

    Med vänlig hälsning,

    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen
  • Hej,

    Jag har varit i kontakt med vår nätägare om att att byta ut min elmätare mot en med möjlighet till timprismätning men de vägrar om de inte får en s.k. prodat-meddelande från en elleverantör om att elmätaren skall bytas. Jag har spanat på Tibber och några andra leverantörer men vet inte om dessa skickar sådana (prodat) meddelanden.

    Har min nätägare rätt att neka ett byte av mätaren utan så kallat prodat-meddelande om byte?
    Måste jag först skaffa ett avtal med en elleverantör för att bytet skall kunna ske?
    Hur tar jag reda på om en elleverantör skickar så kallade prodat-meddelanden?

    Bonusfråga: Elmätare + installation kostar ju arbetstid och pengar. Vem står för den initiala notan - nätägaren eller elleverantören?

    Mvh,
    Karl
    Karl
  • Hej Karl,

    Enligt ellagen har elkunden rätt att få sin elförbrukning mätt per timme. Om kundens befintliga elmätare inte kan avläsas per timme, ska elnätsföretaget byta elmätare inom tre månader efter det att kunden framfört sin begäran. Byte av mätare kan alltså ske på din eller din elleverantörs begäran. 

    Elnätsföretagen äger elmätarna så kostnaden tillfaller dem.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen
  • Hej,

    Blir lite osäker på utifrån dialogen ovan vad som gäller för mig som kund.
    Om jag en gång har valt att gå över till timavläst men sedan ångar mig och vill gå tillbaka till volymvägt? Har jag rätt att byta avtal och behöver mätaren i så fall ändras tillbaka? Vem står för den kostnaden?

    Vänliga Hälsningar Therese
    Therese Brehmer
  • Hej Therese,

    Det stämmer att du ska få byta tillbaka från timmätt till månadsmätt utan någon kostnad. Om ditt elnätsföretag vägrar byte av mätmetod kan du anmäla det till oss.

    Elhandelsföretag kan vägra att erbjuda dig avtal med månadsmedelpris om dina mätvärden levereras per timme. Därför ska du kontakta ditt elnätsföretag först angående byte av mätmetod.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen
  • Framgår inte riktigt om det i så fall handlar om att man måste byta elmätare. Dvs byta tillbaks till "månadsmätare" om man inte längre vill ha timpris. Oklart.

    Det går ju att få timpris även om man har "vanlig" mätare, eller hur? Tacksam om frågan kan utredas.

    Anders
    Anders
  • Hej Anders,

    Elnätsföretaget är bäst lämpade att svara på vilka åtgärder som krävs för att byta mätmetod. Bytet ska hur som helst inte innebära någon kostnad för dig som elnätskund.

    För att debiteras per timme måste du har en elmätare som mäter per timme och ett timprisavtal med ditt elhandelsföretag.

    Du kan läsa mer om mätning av el på vår webbsida.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen
  • Har elnätsföretaget rätt att begränsa möjligheten att byta (ångra sig) när man ändrat mätmetod från månad till timme? Alltså hävda att ett byte endast kan ske 1gång/år.
    Anna
  • Hej,

    Vi kan inte se att elnätsföretaget kan neka ett mätarbyte med hänvisning till att byte endast kan ske en gång per år.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen
  • Nu hävdar de följande när jag vill byta tillbaka/ångra mig:
    ”Om du ändrat till timmätning på din elmätare så är det inte möjligt att ändra tillbaka till schablon igen. Anledningen till detta är att det snart endast kommer finnas timmätning på elmätarna.”
    De säger samma sak i telefon.
    Anna
  • Hej Anna,

    Vi kan inte se att elnätsföretaget kan neka dig byte av mätmetod.

    Om ditt elnätsföretag vägrar byte av mätmetod kan du anmäla det till oss. Skicka då en skriftlig anmälan till registrator@ei.se.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen
  • Hej,
    Om jag vill ändra mätmetod från timmätning till månadsavläsning igen.
    Vem ska jag då i första hand kontakta för att få igenom förändringen?

    Elhandelsföretaget som meddelar Nätbolaget om att de ska ändra eller
    Nätbolaget som ska meddela Elhandelsföretaget om att de ändrar.

    Om jag kontaktar Nätbolaget för ändringen kan mitt Elhandelsföretag säga upp mitt avtal och ta ut avgifter beroende på vilket avtal jag har med dom?
    Ulrika
  • Hej Ulrika,

    Det är elnätsföretaget som ändrar mätmetod, antingen genom att du begär det eller i och med att ditt elhandelsföretag skickar begäran. Jag rekommenderar ändå att du börjar med att kontakta elnätsföretaget direkt för att få klarhet i förfarandet. Om de eventuellt motsätter sig byte av mätmetod kan du anmäla detta till oss.

    Du måste läsa dina avtalsvillkor, alternativt kontakta ditt elhandelsföretag, för att ta reda på vad som händer med ditt nuvarande avtal vid byte av mätmetod. Det kan vara viktigt för dig att ta hänsyn till bindnings- eller uppsägningstid om elhandelsföretaget inte tillåter en ändring under pågående avtal.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen
  • Hej och tack för svar,

    Så jag som kund måste både ta kontakt med min Elhandlare och mitt nätbolag?
    Kan inte de meddela varandra på något sätt ifall jag vet att mitt avtal inte kräver timvärden?

    Vänlig hälsningar
    Ulrika
    Ulrika
  • Hej,

    I dagsläget rekommenderar jag som sagt att du själv kontaktar båda företagen eftersom vi har uppfattat att det finns en viss problematik kring byte av mätmetod från timmätt tillbaka till månadsmätt.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen
  • Min elhandlare mäter endast hela kWh fast jag har timpris. så jag kan köra maskiner när det är billigt på natten men den sista kWh blir kanske mätt mitt på dagen när det är som dyrast. Har de rätt till att ha det så, att alltså inte redovisa per timme?
    Birgit
  • Hej,

    Om du har ett timprisavtal så debiterar ditt elhandelsföretag för din exakta förbrukning timme för timme till det pris ni har avtalat om. Om din förbrukning är 0 kWh under någon timme på dygnet (vilket är högst ovanligt eftersom kyl, frys och dylikt är igång) så debiteras du inget för den timmen.

    Ditt elhandelsföretag ska ge dig information om din förbrukning och dina kostnader. Dessa uppgifter redovisas sällan av praktiska skäl på fakturan, uppgifterna finns ofta tillgängliga på företagets webbplats eller motsvarande.

    Med vänliga hälsningar,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen
  • Hej, vi har köpt en ny bostad och behöver teckna avtal för nät och handel. Tidigare ägare har använt tibber och med timmätning. När jag pratat med vattenfall säger dem att det ej går att byta tillbaka från timmätning. Och att jag behöver teckna ett avtal med just detta. Stämmer det?
    Johan
  • Hej, 

    Du bör få byta från timmätning tillbaka till månadsmätning utan någon extra kostnad. Om du vill frångå timmätning behöver mätaren vanligtvis inte bytas ut, huvudsaken är att elnätsföretaget levererar mätvärdena som månadsmätta till ditt elhandelsföretag. Eller att elhandelsföretaget kan omvandla timmätt till månadsmätt vid debitering. Fråga elhandelsföretaget hur de kan hantera dina mätvärden.

    Kontakta ditt elnätsföretag och begär månadsmätning. Om elnätsföretaget vägrar byte av mätmetod kan du anmäla det till oss. Skicka då anmälan till registrator@ei.se.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.