Till senaste kommentaren

Har jag rätt till timprisavtal/timavräknat elavtal?

Hej,

Sist jag kollade hade jag som kund rätt att få min elförbrukning mätt per timme, och därmed ett timavräknat elavtal (?). Jag ska flytta och kontaktade idag Vattenfall för att teckna ett sådant avtal, men fick som svar att de tagit bort den möjligheten och att enda möjligheten att få timmätning är om elnätsägaren har en tidstariff. Jag blev väldigt förvånad. Stämmer det? Måste inte elhandlarna erbjuda timmätning och därmed timavräknade elavtal?

Tack för förhand.

Kommentarer

  • Hej Isak,

    Du har mycket riktigt rätt till att få din elförbrukning mätt per timme, men det finns inget som tvingar elhandlare till att erbjuda timavtal (eller någon typ av avtal för den delen). Så vill du ha ett timavtal är rekommendationen att teckna det hos en elhandlare som erbjuder det utifrån dina förutsättningar.

    Jag kan dock tillägga en sak om artikel 11 i EU:s nya elmarknadsdirektiv som till årsskiftet 2020/2021 ska finnas i svensk lagstiftning. Den säger att det ska säkerställas att elhandlare med fler än 200 000 kunder erbjuder dynamiska priser (vilket just nu innebär pris per timme i Sverige). Det kommer alltså finnas vissa krav inom en hyfsat snar framtid.

    Med vänliga hälsningar,
    Samuel Wahlberg
  • Tack för informationen. Ska jag kräva timmätning av nätägaren?
    Isak
  • Hej igen,

    Precis, det är nätägaren som förser timmätningen. Sedan kan timavtal skaffas hos en elhandlare som erbjuder det.

    Vänliga hälsningar,
    Samuel Wahlberg
  • Hej,
    Har nätägaren rätt att ta ut en avgift för timmätning? Enligt vår nätägare tars det en avgift på 112kr/månade. Det skulle innebär för min del att jag skulle behöva spara minst 30% på spotpriset för noll resultat. Orimligt?
    Simon
  • Hej Simon,

    Du har rätt till timmätning utan någon extra kostnad.

    Ett elhandelsavtal som är timprisbaserat kan givetvis, precis som vilket elhandelsavtal som helst, ha en månadsavgift. Detta gäller dock elhandel och inte elnätsföretagets avgifter.

    Om du vill skicka in en kopia på en faktura där månadsavgiften syns så kan vi undersöka saken närmare. Om du har fått en skriftlig förklaring från elnätsföretaget avseende avgiften så kan du skicka en kopia även på detta.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen
  • Hej

    "Jag kan dock tillägga en sak om artikel 11 i EU:s nya elmarknadsdirektiv som till årsskiftet 2020/2021 ska finnas i svensk lagstiftning. Den säger att det ska säkerställas att elhandlare med fler än 200 000 kunder erbjuder dynamiska priser (vilket just nu innebär pris per timme i Sverige)."

    Har detta blivit verklighet ännu, dvs kan jag kräva timprisavtal idag av min elhandlare?


    Per
  • Hej Per,

    Tack för din fråga.

    Lagförslaget har tagits fram av Ei i rapporten Ren energi  inom EU. På grund av Corona har dock genomförandet skjutits upp och vi kan tyvärr inte säga säkert när det är infört.

    Notera att en rättelse av en tidigare felaktig uppgift har förekommit i detta inlägg.

    Med vänliga hälsningar,
    Isa Diamant Energimarknadsinspektionen
  • Är det inte falsk marknadsföring när eon visar spotpriser direkt på  kundens egna sida efter att man loggar in och i princip uppmanar sina kunder att nyttja el när den är som billigast, men då utan möjlighet att bli debiterad för timpris?

    Snåljåp
  • Hej,

    När det handlar om vilseledande marknadsföring ska du kontakta Konsumentverket. Du kan göra en anmälan här.

    Även om man inte har ett timprisavtal är det bra att vara medveten om elprisets svängningar. När det förbrukas som mest och belastningen på elnätet är störst är också elen dyrast. Det är vid dessa tidpunkter vi kan försöka dra ner på vår förbrukning för att minska trycket på elnätet.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen
  • Jag bytte i mitten på januari till Timpris med start 22-02-01. Jag har eon som total leverantör.
    När jag nu skulle betala min räkning för februari visar det sig att jag fått betala För ett rörligt avtal...
    Detta är min konversation....


    Din mätare ställdes om till timmätning per 2022-03-17 så det är därför några timavläsningar inte syns innan dess. Mätvärdena rapporteras in på förmiddagen varje dag för föregående dag. Ibland kan det bli en fördröjning upp till 5 dagar med inrapporteringen, vilket kan vara varför du inte ser något från 18:e fram tills idag. Vi får be dig avvakta lite under dagen och eventuellt imorgon, och se ifall värdena kommer in, återkom annars så får vi kika på det.

    Önskar dig en fortsatt fin dag!


    Så du menar att jag under hela februari + 17 i mars har fått betala ett snitt pris? Jag har haft 5+ i huset pga att jag inte har råd... Varför ställdes den om först då? Jag beställde ju timpris långt innan!


    Vi gav information om detta i avtalsbekräftelsen som vi skickade när du tecknade ditt timpris med oss. Vi skickade avtalsbekräftelsen till dig per 2022-01-22. Där specificerar vi att om du inte redan har en timmätt mätare, så kommer du inledningsvis att få ett vanligt rörligt pris tills dess att mätaren har ställts om till timmätning. En omställning till timmätning kan ta upp till 3 månader, men det tog ca 2 månader i detta fall.
    Önskar dig en fortsatt fin dag!
    Jag frågade specifikt muntligt om det fanns... Och det gjorde det... Eftersom ni kan se exakt hur mycket ström jag använt redan i februari timme för timme, så förstår jag inte varför jag får betala ett rörligt pris..
    Hej Helena och tack för ditt meddelande!



    Vi har som sagt ställt om din mätare
     per 2022-03-17 och därefter har vi möjlighet att läsa av din mätare timme för timme. Fram till dess har du blivit debiterad för ett vanligt rörligt avtal, då timpriset är beroende av att vi kan läsa av mätaren timvis.
    Har du någon fråga gällande besiktningen? Återkom i sådant fall så hjälper vi dig så gott vi kan.
    Önskar dig en fortsatt fin dag!
    Varför var det då en el gubbe och rotade i skåpet utanför huset 17/3?

    Hej igen och tack för ditt meddelande.
    Det arbetet som du har fått sms om och den bilen du har bild på, har inget med din omställning till timavläsning att göra. Din mätare sitter inte åtkomlig för våra montörer, och montörerna har inte varit inne i fastigheten utan att du har varit hemma. Omställningen till timavläsning har i detta fall gjorts digitalt. Det du har fått sms om är en mer allmän besiktning av våra anläggningar i ditt område, inte specifikt hemma hos dig.
    Vänligen,E.ON Kundsupport
    Nätägaren har alltid 3 månader på sig att göra omställningen, och beroende på hur många ärenden som ansvarig avdelning har att göra och om det krävs ett mätarbyte eller dylikt, kan det ta lite tid. Ansvarig avdelning hanterar ärendena i turordning och det kan vara det som påverkat att det blev omställt till timavläsning nu i mars för dig.
    Vänligen,E.ON Kundsupport
    Jag vill bara veta varför jag kan se min förbrukning timme för timme i februari, men ni inte kan prissätta mig per timme?


    Kan du hjälpa mig att förstå varför jag måste betala rörligt pris fram till 17/3 trots att jag själv kan se exakt min privata förbrukning timme för timme i deras app?
    Helena
  • Hej Helena,

    Enligt ellagen har du rätt att få din elförbrukning mätt per timme. Om din befintliga elmätare inte kan avläsas per timme, ska elnätsföretaget byta elmätare inom tre månader från att du har framfört din begäran om timavläsning. För att debiteras per timme måste du även har ett timprisavtal med ditt elhandelsföretag.

    Som beskrivet i ditt meddelande har justeringen till timavläsning skett inom tre månader och vi kan därför inte se att elnätsföretaget har brustit i sina skyldigheter.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen
  • Hejsan,
    Hur går det till om man har timmätning men sedan ångrar sig i framtiden och vill ha ett vanligt rörligt elpris igen baserat på månads-spotpris.

    Kan jag bara ändra tillbaka från timmätning då? 😀
    Filippa
  • Hej,

    Om du har en timmätt anläggning så kan det finnas elhandlare som inte vill erbjuda dig något annat än just timavtal.

    Du ska dock kunna få din anläggning månadsmätt igen av ditt elnätsföretag.

    Hälsningar
    Madeleine Hermansson

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.