24 timmars kravet i punkter främst avsedda för Produktion
Frågan gäller det uttagsabonnemang som alla nätägare kräver för t.ex. vindkraftsparker. Detta abonnemang har tidigare omfattats av reglerna för 24 timmars kravet och att det inte får stå still längre. Läste nu i förbifarten att så ska det inte tolkas längre. Önskar därmed ett förtydligande för framförallt vindkraft där detta uttag är kritiskt för att hålla t.ex. flygljus, motionering av lager mm för att undvika kostsamma skador. Oavsett att ett fel kan göra att anläggningen inte kan producera men har nätägaren rätt att åberopa detta även för uttaget?
Följ inlägget
1
följare
Tack för ditt meddelande.
Jag har ställt din fråga vidare till mina kollegor, jag återkommer till dig så snart jag fått svar från dem.
Med vänliga hälsningar
Nu har jag fått svar från mina kollegor.
Ja, det stämmer så som du skriver. Tidigare omfattades produktionsanläggningar av funktionskraven, men efter att kvalitetsföreskrifterna reviderades förra året infördes ett generellt undantag. Det gäller både produktions- och energilagringsanläggningar och både uttags- och inmatningsdelen för anläggningspunkter.
Det finns således inget krav i bestämmelserna om att det skall finnas redundans för produktionsanläggningar, men däremot bör kund och nätägare kunna komma överens om att anslutningen behöver redundans och sluta ett avtal för det.
Observera att det även finns regler i 5 kap. 1 § 3 p kvalitetsföreskrifterna som gäller trädsäkring. Av din beskrivning tycks anläggningen vara av avgörande funktion för elnätet, vilket innebär att avbrott inte får ske på grund av att träd eller grenar faller över luftledningen.
Med vänliga hälsningar
Erika Axelsson