Till senaste kommentaren

Anslutning - råd inför ev. överklagande

Hej!
Har fått offert från Vattenfall angående anslutning av befintlig äldre fastighet. De har gjort en schablonberäkning ända nerifrån nätstationen 670 m bort, trots att det finns strömsatt befintligt nät och stolpe betydligt närmare - så nära som vid tomtgräns, faktiskt.

Det finns även grannar med el så nära som på 50 m och 80 m avstånd.
Det finns även befintligt kopplingsskåp som ligger betydligt närmare min fastighet än nätstationen gör. Det finns även ett antal andra anslutna grannar mellan nätstationen och min fastighet. Det finns alltså ett fullt fungerande nät i området helt nära fastigheten.

Vattenfall uppger själva vid telesamtal att de kanske inte kommer behöver anlägga så särskilt många meter ny kabel/anläggning. De har inte undersökt var och hur långt de i praktiken de behöver uppdatera sin befintliga anläggning - om ens knappt alls - för att ansluta min fastighet.
Ändå ska kunden enligt Vattenfall ska betala enligt schablon för längd beräknad ända från en (avlägsen) nätstation ca 670 m bort - oavsett om något kommer behöva byggas fram av dem eller inte.

Jag anser att den kostnad de offererat är oskälig, bl a för att sträckan där Vattenfall i praktiken eventuellt behöver bygga nytt sannolikt inte kommer att vara så lång som ända ner till nätstationen, eftersom det redan idag finns strömsatt nät, kabelskåp mm i området.

För att inte tappa alltför mycket tid i byggprojketet har jag fått tips om att man både kan acceptera Vattenfalls offert OCH överklaga kostnaden till er på Ei, för att se om ni gör en annan bedömning kring vad som är en skälig kostnad och inte.
Den info jag fick var att Vattenfall måste rätta sig efter Ei:s beslut om kostnaden, om Ei kommer fram till att den ska vara lägre än vad Vattenfall offererat ( stämmer det?)

Mina frågor till Ei är:
- I vilken ordning gör man lämpligast med accept och överklagande?
1. Acceptera Vattenfalls offert först och överklaga till Ei sedan?
eller
2. Överklaga till Ei först och acceptera Vattenfalls offert först efter det?

-Finns det någon annan form av rådgivning hos Ei i samband med överklagan än enbart via detta offentliga forum? Finns det någon man t ex kan ringa och prata med?

Ing-Marie

Kommentarer

  • Hej Ing-Marie

    Du är välkommen att ringa mig på 016 -16 25 56.

    Jag skickar även med lite information om hur man går tillväga för att pröva anslutningsavgiften.

    Man har möjlighet att få sin anslutningsavgift prövad av oss på Ei om man tycker att den är oskälig, vi utgår ifrån en schablonmetod när vi gör bedömningen, du kan läsa mer om det på denna sida: https://www.ei.se/konsument/el/anslutning-till-elnatet/kostnad-anslutningsavgift

    Om du vill att vi prövar anslutningsavgiften behöver du fylla i denna blankett, samt bifoga en kopia på den offert eller faktura som du har fått ifrån ditt elnätsföretag:

    https://www.ei.se/download/18.5f8cc396177db5159bd397b/1656335086901/Blankett-Ans%C3%B6kan-om-att-pr%C3%B6va-avgift-eller-%C3%B6vriga-villkor-f%C3%B6r-elanslutning.pdf

    Om Ei gör bedömningen att anslutningsavgiften är för hög måste elnätsföretaget betala tillbaka mellanskillnaden till dig. Ei kan däremot inte bistå med att begära in återbetalningen, men detta sker normalt sett utan att man behöver vidta några åtgärder.

    Din ansökan ska ha kommit in till Ei senast 2 år efter det att din bindande offert är daterad. Ei kommer annars avvisa begäran om prövning eftersom den inkommit försent.

    Med vänliga hälsningar
    Erika Axelsson Energimarknadsinspektionen

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.