Anslutning till fastighet har ej skett inom skälig tid.
Om elnätsföretaget i en kommun missköter sig, dvs. Inte ansluter fastighet till det fasta elnätet inom rimlig tid, vilka sanktioner kan elnätsföretaget drabbas av? I händelse att en nätägare dröjt 4 år med anslutning av fast el, vilket direkt drabbat konsument/brf./villaägare, vilka rättigheter har man till ersättning? Vilket ansvar har Ei för uppföljning av att nätägaren verkligen sköter sitt uppdrag? Kan rätten till nätet upphöra om nätägaren inte vidtar åtgärder för att avhjälpa felen?
Följ inlägget
1
följare
Tack för ditt meddelande.
Vid en prövning av tidsåtgång för anslutning har Ei inte någon möjlighet att koppla det till några sanktioner och inte heller besluta om någon ersättning till den enskilt drabbade. Frågan om ersättning i form av skadestånd eller liknande behöver därför drivas i allmän domstol.
Ei kan också öppna tillsyn mot ett elnätsföretag om det finns indikationer på att anslutningsskyldigheten inte efterlevs. Vid en sådan tillsyn kan Ei besluta om förelägganden mot elnätsföretaget
Om du anser att elnätsföretaget inte följer ellagens bestämmelser om anslutning av din anläggning inom skälig tid och på skäliga villkor, kan du begära prövning hos oss.
Läs mer om hur du går tillväga här: Prövning av villkor för anslutning - Energimarknadsinspektionen
Om du vill begära en prövning av att din ny anslutning tagit tid, du kan med fördel använda blanketten i medföljande länk: Ansökan om att pröva avgift eller övriga villkor för elanslutning
Med vänliga hälsningar