Till senaste kommentaren

Är effekttariff bra för miljön för oss med motorvärmare till bilarna?

Kommer straffavgiften för toppeffekt slå så att man istället för att värma upp bilarna med motorvärmare, bli så att man startar upp bilarna på tomgång någon timme istället för att använda miljövänlig el? Med två bilar i hushållet där motorvärmare+värmefläktar ger än extra topp på 5kW under 1-2 timmar på morgontimmarna. Eller måste man ändra sina arbetstider för att kunna ha råd att tina upp bilarna?
Jonas

Kommentarer

  • Hej,

    Tack för ditt meddelande.

    Inför framtagandet av tarifföreskriften EIFS 2022:1 tog Ei fram en konsekvensutredning där man övervägde de miljömässiga effekter som bedömdes vara aktuella vid tillfället. Ei bedömde då att föreskriften får vissa positiva miljömässiga effekter i form av att ett effektivare utnyttjande av elnätet innebär att vissa nätförstärkningar kan senareläggas och i vissa fall helt utebli. Investeringar som inte behövs innebär att mindre material kommer att användas och att mark och miljö inte exploateras såsom fallet vore annars. Detta innebär mindre materialåtgång och positiva miljömässiga konsekvenser.

    En annan positiv miljömässig konsekvens med föreskriften kommer av att förbrukningsprofilen över dygnet ändras med kostnadsreflektiva prissignaler. Med en nättariff som bidrar till ett effektivare nätutnyttjande kommer efterfrågan på nätöverföring att minska i de timmar där belastningen på elnätet är som högst.

    Konsekvensutredningen med ärendenummer 2019-100497 som tillhör föreskriften hittar du i vårt e-diarium.

    Läs mer om elnätstariffer på vår webbplats:
    Effektavgift (effekttariff) - Energimarknadsinspektionen
    Tariffer (nättariffer) - Energimarknadsinspektionen

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen
  • Det var inte ett svar på frågan, men kontentan av detta blir att jag för går ut och kör igång bilarna på tomgång. Vilket är idiotiskt ur miljösynpunkt. Det märks att de som hittat på dessa avgifter sitter i sina Teslor och inte förstår hur "Pöbeln" fortfarande har bensin/dieselbilar.
    Jonas
  • Hej,

    Bakgrunden till införandet av effektavgifter är att vår användning av el ökar och att det blir trångt i elnätet, vilket till exempel kan hindra företag och kommuner att växa. En del av lösningen är att bygga ut elnätet men det tar tid och är kostsamt. En annan del av lösningen är att nyttja det befintliga elnätet mer effektivt genom att flytta och sprida ut elanvändningen till tider då efterfrågan är lägre. Det ska effektavgifterna bidra till. Detta kan också innebära en lägre kostnad för elsystemet generellt, vilket kan leda till genomsnittligt lägre elnätsavgifter.

    Syftet med effektavgiften är att vi ska flytta och sprida ut elanvändningen till tider på dygnet då elnätet inte är så hårt belastat. Därför får den som sprider ut sin elanvändning och/eller flyttar den till tider då elnätet är mindre belastat betala mindre och den som använder mycket el samtidigt och vid en tidpunkt då elnätet är hårt belastat betala mer.

    Elnätstarifferna tar ingen särskild hänsyn till exempelvis behovet av motorvärmare. Detta är närmast en energipolitisk fråga att ställa till beslutsfattarna. Ei lyder under Klimat- och näringslivsdepartementet och du hittar kontaktinformation till departementet här.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen
  • Det hår med effekttoppar är att gynna Ellevio med flera jag har 6% av elräkningen som jag kan reglera återstående 94% är fast pris Ellevio jublar.Angående motorvärmare så har vi på vintern bortåt ca 30 grader kallt.Finns ingen utan man använder motorvärmare då.Straffet är en effekttopp på motorvärmare,matlagning och värmen man har i huset,för man ska väl ha mat och värme?.Det som är fel med effekttoppar är att det börjar från noll.Vänligen Bengt
    Bengt Olsson
  • Hej Bengt,

    Tack för dina synpunkter.

    På vår webbplats finns utförlig information om effektavgifter och det regelverk som ligger till grund för införandet av den nya prismodellen:
    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.