Avbrott

Finns det något sätta att få bytt elleverantör. Ellevio som jag har idag (Kungsbacka) har ständiga avbrott, och felorsak är i nio fall av tio "orsak ej känd". Dom arbetar bevisligen inte proaktivt då det snarare eskalerar med avbrotten. Jag kan inte köra saker som t.ex 3D printer då jag inte vet om utskriften hinner gå klart mellan avbrotten. Jag kan inte lita på att jag kan arbeta hemma då nätet går ner vid avbrott.
Vad kan jag göra?
Ersättning startar först efter 12 timmar, vilket sällan sker, utan ofta bara några minuter.
Verkar ju sjukt med monopol utan ansvar (har bott här i 4 år och det blir värre och värre) att leverera.
Daniel

Kommentarer

  • Hej Daniel

    Tack för ditt meddelande.

    I Sverige finns idag ingen möjlighet för elkonsumenter att välja elnätsföretag, då varje elnätsföretag ensam äger nätet i ett område och därmed har monopolställning. Det enda sättet att byta elnätsföretag är att flytta till ett område där ett annat elnätsföretag äger nätet.

    I Ellagens 4 kapitel 18§ står det att ett nätföretags överföring av el för någon annans räkning ska ha god kvalitet. Nätföretaget ska avhjälpa brister i överföringen i den utsträckning kostnaderna för att avhjälpa bristerna är rimliga i förhållande till de olägenheter för elanvändarna som är förknippade med bristerna. Lag (2022:596).

    Om en elnätskund har fler än 11 avbrott under ett kalenderår innebär det att överföringen av el inte är av god kvalitet.

    Ei har möjlighet att i det enskilda fallet pröva om överföringen av el är av god kvalité (4 kap. 18 § ellagen). Du behöver om du är missnöjd med din egen el kvalité skriftligt begära en sådan prövning av Ei. I begäran till Ei behöver du beskriva de brister som du upplever och samtidigt informera oss om ditt områdesid och anläggningsid. Dessa uppgifter hittar du på din elnätsfaktura.

    Du kan sedan mejla uppgifterna till registrator@ei.se.

    Med vänliga hälsningar


    Erika Axelsson Energimarknadsinspektionen
  • Bor också i Kungsbacka (Åsa) och vi har haft enormt många avbrott i år. Igår, nästan 2 h, med beskedet: ”Vi vet inte vad som orsakade strömavbrottet. Montören på plats har inte hittat felet. Strömmen kom tillbaka via omkopplingar från vår driftcentral. Strömavbrottet som berörde Xxxx pågick mellan 2024-07-07 kl 13.54 - 2024-07-07 kl 15.35. ” Idag nytt avbrott i exakt samma område. Tror att detta är sjunde avbrottet i år. Hittills. Vi betalar mkt pengar för elnätet men har ingen stabil försörjning. Kan ni agera?
    Jenny
  • Hej Jenny,

    Som min kollega, Erika, skriver ovan uppställs krav enligt ellagen på att elöverföringen ska vara av god kvalitet. Innebörden av detta preciseras i vår föreskrift EIFS 2023:3. Du kan läsa mer om kraven på vår webbplats, Elöverföringens kvalitet - Energimarknadsinspektionen (ei.se).

    Drabbas du av många och långa elavbrott kan du anmäla detta till oss på Ei. En anmälan leder till att vi granskar företaget och, om brister upptäcks, kräver bättring. Du hittar information om hur man anmäler till oss här: Anmäl till Ei - Energimarknadsinspektionen.

    Om elavbrottet varat i minst 12 timmar har du rätt till avbrottsersättning från elnätsföretaget. Elnätsföretaget är även skyldigt att informera om rätten till ersättning. Oberoende av elavbrottets längd och varaktighet, kan du ha rätt till skadestånd om du drabbats av skador till följd av elavbrottet.

    Du hittar mer information om elavbrott och ersättning på vår webbplats samt hos Konsumenternas energimarknadsbyrå, se Elavbrott - Energimarknadsinspektionen (ei.se)  och Oplanerat avbrott | Energimarknadsbyrån (energimarknadsbyran.se).

    Med vänlig hälsning,
    Emil Ellervik
  • Kommer mail, har haft 12 avbrott sedan årsskiftet (eller tillfällen, vissa gången kommer och går elen under tiden dom "omkopplar".
    16 avbrott senaste 12 månaderna.
    Daniel
  • Hej Daniel,

    Gällande att elen "kommer och går" så anses ett elavbrott ha upphört först om elen fungerat oavbrutet i minst 2 timmar i sträck. Detta gäller däremot inte under den första 12-timmarsperioden då elen ska ha varit borta i minst 12 timmar i följd för att avbrottsersättning överhuvudtaget ska betalas ut.

    Vad gäller antalet avbrott följer av vår föreskrift EIFS 2023:3 att elöverföringen inte anses ha god kvalitet om antalet långa oaviserade avbrott överstiger 11 stycken till antalet, antingen under ett kalenderår eller en sammanhängande period av 12 månader. Med långt avbrott avses enligt föreskriften ett avbrott som är längre än tre minuter. Med att avbrottet är oaviserat att det inte är ett avbrott där elanvändaren är underrättad enligt 11 kap. 7 § ellagen.

    Vi tar gärna emot din anmälan, läs mer om hur du gör på Anmäl till Ei - Energimarknadsinspektionen.

    Med vänlig hälsning,
    Emil Ellervik
  • Så, om avbrotten är under tre minuter kan dom ha dessa med drygt två timars mellanrum hur ofta som hellst utan att det räknas som dålig kvalitet? Har dom inte mer krv än så alltså. Verkar ju som en sjukt dålig deal för mig när jag inte kan byta leverantör.
    Daniel
  • Hej Daniel,

    Det rör sig om mer av en helhetsbedömning huruvida elöverföringen är av god kvalitet, men där fler än 11 stycken långa oaviserade avbrott är en gräns där elöverföring inte kan anses vara av god kvalitet. Om antalet långa oaviserade avbrott är färre än 12 stycken under ett kalendår eller inom en period på 12 sammanhängande månader, ska vid bedömningen av om elöverföring är av god kvalitet även följande uppgifter beaktas:
    • antal korta avbrott
    • antal aviserade avbrott
    • avbrottslängd
    • avbrottsorsak
    • felavhjälpningsinsatser
    • kundtäthet
    • spänningsnivå
    • förebyggande åtgärder
    • planerade åtgärder, och 
    • historiska uppgifter om leveranssäkerhet

    Med vänlig hälsning,
    Emil Ellervik

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.