Bedrägeri av Svenska elverket

Hej,
Jag har kontaktat Svenska Elverket för att begära en inspelning av telefonsamtalet dagen då jag tecknade avtal med dom under samtalet den 2 maj. Han sa att dom inte spelar in samtalen. Det borde dom göra u det samtal där man signerar avtal!
​Avtalet stämmer inte med det som sades av den aggressiva säljaren, skulle absolut aldrig binda mig till 2030 först och främst, och det skulle bli billigare än mitt förra avtal jag hade med fortum, men det har istället blivit 300 kr dyrare i månaden i, och är nu bunden till 2030 och vill jag bryta det och byta, måste jag betala avgift på 8000 kr! Så dom ger mig alltiså ingen inspelning på samtalet vilken jag ska kunna
Jag kan inte vara bunden till en sån orimlig elfaktura ända till 2030!

Med vänlig hälsning,
Selina Borg
Selina Borg

Kommentarer

  • Hej Selina,

    Tack för ditt meddelande.

     Konsumentverkets webbplats finns information om de regler som gäller för telefonförsäljning samt vilka rättigheter du har som konsument. Om du anser att ett företag inte följer de konsumenträttsliga bestämmelserna har du möjlighet att anmäla detta till konsumentverket.

    Har du andra frågor som rör elmarknaden kan du även vända dig till Konsumenternas Energimarknadsbyrå, som erbjuder oberoende vägledning och rådgivning.

    Med vänliga hälsningar,
    Alma Hansson, Energimarknadsinspektionen
  • Jag har kontaktat Svenska Elverket för att begära en inspelning av telefonsamtalet dagen då jag tecknade avtal med dom under samtalet i början av juni.. Men jag kommer inte fram.
    Avtalet stämmer inte med det som sades av den aggressiva säljaren, skulle absolut aldrig binda mig till 2030 först och främst, och det skulle bli billigare än mitt förra avtal jag hade med Eon, men det har istället blivit 300 kr dyrare i månaden i, och är nu bunden till 2030 och vill jag bryta det och byta, måste jag betala avgift på 8995kr!
    Jag kan inte vara bunden till en sån orimlig elfaktura ända till 2030! Snälla hur ska jag gå tillväga!!
    MVH Solveig Örebro
    Solveig Byholm
  • Hej Solveig,

    Ei har en pågående granskning av Svenska Elverkets brytavgifter. Vi har förelagt företaget att sluta ta ut felaktiga brytavgifter men genom vår tillsyn kan vi inte hjälpa dig vidare med ditt ärende eller tvinga företaget att makulera en faktura.

    Om det inte räcker med att du bestrider brytavgiften med hänvisning till ellagen, kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för tvistlösning. Om du behöver information eller vägledning i konsumenträttsliga frågor föreslår jag att du kontaktar Konsumenternas Energimarknadsbyrå. 

    Problem och felaktigheter avseende försäljning och marknadsföring ska du anmäla till Konsumentverket som har tillsynsansvar på området.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen
  • Hej
    Fick ett samtal av en på svenska elverket ab som säger att de har ett samarbete med Upplands Väsby kommun
    De pratade om billig el och bad mig signera ett avtal som skickas med SMS och mail
    Blir förvånad och ber de återkomma så jag kan kolla avtaleti innan signering. Det va på 60 månader och såg väldigt seriöst ut. Jag tänker inte signera detta då jag tycker det ser skumt ut och väldigt lång avtalstid
    Hoppas de inte lurar flera
    Filip

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.