Bedräglig försäljning av elavtal med Nordic Best Energi?
Företaget Nordic Best Energi använder sig av mycket aggressiva försäljningsmetoder. Min mor, som är 80 år gammal och som nyligen flyttat till en servicelägenhet, blev uppringd av en påstridig försäljare som hävdade att hon var TVUNGEN att teckna ett 36 månaders avtal med just Nordic Best Energi för att kunna få el till sin lägenhet. Ett avtal som nu visar sig vara mycket dyrt att bryta. Vad gör energimarknadsinspektionen, eller andra aktörer, för att stävja detta beteende hos vissa företag? Det är ju inte lätt för äldre människor (eller ens yngre) att förstå hur den fria elmarknaden i Sverige fungerar.
Följ inlägget
23
följare
Tack för ditt meddelande.
Jag beklagar situationen som ni hamnat i.
Från och med 1 september 2018 krävs att konsumenten skriftligen accepterar företagets erbjudande om avtal vid telefonförsäljning för att avtalet ska vara giltigt. Avtal ingås genom att konsumenten efter telefonsamtalet med elhandelsföretaget skriftligen accepterar det anbud om avtal som elhandelsföretaget skickar till konsumenten. Ett avtal som inte har ingåtts på detta sätt (vid telefonförsäljning) är ogiltigt och konsumenten är då inte skyldig att betala för några varor eller tjänster.
Skriftlighetskravet gäller för den som ingår avtal i egenskap av konsument. En konsument är en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet.
Skriftlighetskravet har tillkommit för att ge ökat skydd till konsumenter som ingår avtal över telefon. Det har utformats med syftet att konsumentskyddet inte ska kunna kringgås.
Det avgörande är att det är elhandelsföretaget som har tagit initiativ till telefonsamtalet. Skriftlighetskravet kan inte kringgås genom att elhandelsföretaget ringer till konsumenten och ber denne ringa tillbaka, eller om konsumenten har missat samtal från elhandelsföretaget och ringer upp med anledning av detta.
Skriftlighetskravet är framförallt tillämpligt vid typisk telefonförsäljning, d.v.s. när elhandelsföretaget oombedd ringer konsumenten för att sälja en vara eller tjänst. Det saknar betydelse om konsumenten sedan tidigare är kund hos elhandelsföretaget eller om kunden i annat sammanhang har lämnat samtycke till marknadsföringen.
Om du är konsument och har ett avtalsrättsligt problem ska du vända dig till Konsumentverket som har tillsynsansvar på området. Hos Konsumenternas Energimarknadsbyrå får du vägledning och för prövning av en tvist kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden. Det är de här myndigheterna som ansvarar för de områden som ellagen inte täcker.
Vi är medvetna om att de här metoderna används av vissa oseriösa elhandlare. Ei arbetar med att se till att energiföretagen följer reglerna. Det här gör vi genom tillsynsarbete och regelutveckling. Vår tillsyn gäller främst ellagen, naturgaslagen, fjärrvärmelagen, lagen om ingripande mot marknadsmissbruk vid handel med grossistenergiprodukter, lagen om vissa rörledningar samt tillhörande förordningar och föreskrifter. I lagarna regleras inte vilseledande marknadsföring vid telefonförsäljning eller bedrägeriförsök.
Läs mer om vår verksamhet här: https://www.ei.se/om-oss/var-verksamhet
Om din mamma bor i en servicelägenhet så skulle det kunna vara så att hon inte behöver ett eget elhandelsavtal, kontrollera det med hyresvärden/ fastighetsägaren.
Med vänliga hälsningar
Tack för ditt meddelande.
Om ett elhandelsföretag inte följer de lagar och regler som gäller för marknadsföring, försäljning och prisinformation kan du anmäla det till Konsumentverket. Bedrägeri eller bedrägligt beteende ska polisanmälas.
Med vänlig hälsning,
Jag representerar Nordic Best Energi och vill tacka er för era kommentarer. Vi följer noga regler och riktlinjer för försäljning och marknadsföring av våra elavtal, inklusive skriftlighetskravet vid telefonförsäljning.
Om ni har haft en negativ upplevelse med vår försäljning, beklagar vi detta och tar det på fullaste allvar. Kontakta gärna vår kundtjänst på 08-40068881 alternativt info@nordicbestenergi.se för att diskutera era bekymmer. Vi strävar alltid efter att erbjuda bra elavtal och en ansvarsfull kundservice.
Med vänliga hälsningar,
Kundservice medarbetare på Nordic Best Energi
Min dotter blev uppringd av en säljare från Nordic Best Energy som utgav sig att komma från henens elbolag, denne lyckades övertyga dottern om att hon behövde godkänna saker för att elen inte skulle brytas. vilket hon gjorde, och nu sitter hon med ett 36 mån avtal. vi har sagt upp avtalet i enlighet med gällande lagar, och utgår från att de kommer att acceptera detta. och vi har polis anmält det som bedrägeri.
Men detta bolag är högst oseriöst, och jag rekommenderar ingen att teckna avtal med det!
Och ni skulle verkligen behöva göra något åt dem innan fler drabbas!
Tack för era inlägg.
Oschyssta försäljningsmetoder och vilseledande marknadsföring kan anmälas till Konsumentverket som har tillsynsansvar på det här området.
Med vänlig hälsning,
Fruktansvärt företag, snälla ALLA anmäl dem enligt ovan länk. Sätt skurkarna i finkan (
Tack för ditt meddelande.
Vi på Ei kan genom vår tillsyn inte kan granska eller sätta stopp för det här agerandet.
Vilseledande marknadsföring ska anmälas till Startsida | Anmäl till Konsumentverket och bedrägligt beteende ska polisanmälas.
Med vänliga hälsningar
oj oj oj vilka bluffare det är.
Dom lurar många kan jag lova.
Mig lyckades dom inte med men dom är verkligen duktiga och jag förstår om många bli lurade
Jag tror många aldrig ens vet om att dom bli inlurade och bara kör på med deras avtal.
Ellevio är ett elnätsföretag medan Nordic Best Energy är ett elhandelsföretag/elleverantör. Enligt ellagen har man som kund rätt till byte av elleverantör inom tre veckor från begäran. En elleverantör som ska överta elleveransen till en elanvändare ska anmäla detta till elnätsföretaget. Efter att elnätsföretaget fått denna information tar det fjorton dagar innan leveransen övertas. Nätföretaget ska då skicka mätarställningen till den tidigare och till den nya elleverantören.
Du kan läsa mer om hur det går till att byta elhandelsföretag på vår webbplats, Elhandelsavtal - Energimarknadsinspektionen (ei.se).
Med vänlig hälsning,
Ren och skär maffiafasoner.
Som du kan läsa av tidigare svar i detta inlägg ska oschyssta försäljningsmetoder och vilseledande marknadsföring anmälas till Konsumentverket . Bedrägligt beteende eller bedrägeri ska polisanmälas.
Med vänlig hälsning,
Har ikväll lämnat in en anmälan till er på energimaknardsinspektionen om granskning om processen för ingående av avtal då jag anser den ändringen som enl ovan tillkom 1 jan 2018 som ska lugna ned processen och just motverka/undvika oseriösa metoder.
Har även anmält det till konsumentombudsmannen nationellt samt kommer prata med den lokala i min kommun.
Har ytterligare lagt en polisanmälan kring bedrägligt beteende vid ingåendet av avtalet.
Oförklarligt att ett företag vill röra sig sådana vatten i dagens uppkopplade samhälle när det är så enkelt att sprida bad credits om företag som missgynnar och skor sig på konsumenter.
Och det är precis det sista jag kommer göra. Dvs ytterligare sprida på alla mina sociala medier om detta företags metoder.
Skärp er och skäms Best Nordic Energi.
När du som konsument blir uppringd av ett elhandelsföretags telefonförsäljare gäller distansavtalslagen. I distansavtalslagen finns något som heter skriftlighetskravet vilket innebär att du ska få ett skriftligt anbud som du sedan skriftligen bekräftar. Detta ska ske efter säljsamtalet. Om du accepterar anbudet skriftligen under pågående samtal är avtalet ogiltigt.
Vi på Ei har inte tillsynsansvar i frågor som gäller problem och felaktigheter i samband med försäljning eller marknadsföring. Det är Konsumentverket som är ansvarig myndighet på detta område. Om det uppstår en avtalsrättslig tvist mellan dig och ett företag kan du begära prövning hos Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Med vänlig hälsning,
En representant från NORDIC BEST ENERGI ringde på hemma hos mig. Han erbjöd sig att minska den elskatt som jag betalar. Han behövde bara en fullmakt för detta.
Det visade sig att jag tyvärr signerat ett elavtal, som jag vid närmare granskning samma dag ångrade, med hänvisning till reglerna i ”lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler”.
Stämmer det att den lagen är tillämplig i detta fall?
Enligt ett meddelande sedan är Elhandelsföretaget ändrat och kommer att bytas till Elklart AB.
”Hej, jag ringer från ditt elbolag. Du har ju precis flyttat och jag undra hur du vill ha dina fakturor. Pappersfaktura eller digitalt”
Pappersfaktura Svarade jag.
”Då skickar jag ett avtal till dig på mail som du kan signera med BankID”
När jag öppnade mailet såg jag att det var inte alls mitt elbolag som skickat utan dessa skojare som skickat ett helt nytt avtal.
Riktigt lurigt och är man inte vaken och ser detta så åker man på deras avtal med helt andra villkor.
Tack för era meddelanden. Det är verkligen tråkigt att höra att ni har utsatts för dessa oschyssta affärsmetoder.
Det ni beskriver ligger som sagt inom Konsumentverkets tillsynsområde. Om ni upplever att ett företag har gjort fel kan det anmälas till myndigheten.
För information och vägledning i konsumenträttsliga frågor kan ni vända er till Konsumenternas Energimarknadsbyrå.
Här finns information om ångerrätten enligt distansavtalslagen: Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler | Konsumentverket (hallakonsument.se)
Med vänlig hälsning,
Betyder det att jag själv genom fullmakten saknar ångerrätt?
Företaget kan i regel inte avtala bort din ångerrätt. Läs mer om ångerrätten hos Hallå konsument.
Vi på Ei kan som sagt inte hjälpa dig vidare med ditt ärende. För vägledning i konsumenträttsliga frågor kan du vända dig till Konsumenternas Energimarknadsbyrå.eller din kommunala konsumentvägledning.
Med vänlig hälsning,
Idag som är lite över en månad senare så har jag nu flyttat in i en annan lägenhet på området och tecknat elavtal och allt. Både handelsdelen och den andra. Då ringer de mig och säger att de ser att jag myligen har flyttat in, när jag svarar och säger mitt namn samt frågar om de sa ”Nordic best energy” så hör man att de stänger av micken och kort efter läggs luren på. Visar inte detta vad de är för människor så vet jag inte vad som kan. Bedrägerier till fulaste nivå
Den här typen av bedrägligt beteende kan polisanmälas.
Problem och felaktigheter i samband med försäljning eller marknadsföring ska anmälas till Konsumentverket.
Med vänlig hälsning,
Ringde upp mig och fråga mig vart jag skulle vilja ha min el faktura är nyss nyinflyttad. Dum som jag vart signa jag deras avtal under tiden säljaren från nördicbestenergi fanns i telefonen namn på säljaren va Adrian Ohlson. Bedrövligt att man kan bedriva en verksamhet på detta sätt.
Som vi har informerat om tidigare kan problem och felaktigheter i samband med försäljning eller marknadsföring anmälas till Konsumentverket.
Bedrägligt beteende polisanmäls.
Med vänlig hälsning,
När du som konsument blir uppringd av en telefonförsäljare gäller distansavtalslagen. I distansavtalslagen finns något som heter skriftlighetskravet vilket innebär att du ska få ett skriftligt anbud som du sedan skriftligen bekräftar. Detta ska ske efter säljsamtalet. Om du tecknar ett avtal under pågående samtal är avtalet inte giltigt.
Vi på Ei kan inte hjälpa dig vidare med dessa frågor. För konsumenträttslig vägledning kan du vända dig till Konsumenternas Energimarknadsbyrå.eller din kommunala konsumentvägledning.
Med vänlig hälsning,
Detta stämde inte istället bytte dom min el handels leverantör jag hade vattenfall nu sitter jag med deras avtal fast han sa att han ringer från vattenfall, har kontaktat vattenfall och de säger själv att det har liknande bekymmer med detta avsevärda bolag
Dom ringde mig för cirka 3 veckor sedan påstod att dom ringde från Umeå Energi, bor i Umeå så trodde på killen jag prata med. Fick ut ett avtal där de stod - Avtal Umeå Energi - signa avtalet va inte märkvärdigt med det. Sedan när jag singerat kom det en kopia på avtalet som va signerat från nordicbestenergi. Hur kan man få lov att göra på detta sätt det är så fruktansvärt fult och bedrövligt en polisanmälan är gjord samt kontaktat Umeå energi som säger att detta bolag är med på varningslistan.
Dom ringde upp mig påstod att Nordicbestenergi, ringer alla i mitt område för att sänka deras kostnader med 30% idag har jag Vattenfall på både ledningar samt kablarna, ja trodde på detta att det skulle kunna vara sant.
Har kommit fram till att de va rena rama bluffen, dom kan inte sänka mina kostnader alls då dom inte har något samarbete alls med vattenfall, tror säljaren hette Filip som jag tala med han sa att allting skulle vara som vanligt förutom att jag skulle betala 30 % mindre ja fråga vederbörande minst 3 gånger, jag byter inget el bolag nu?
"Fillip" Svarar nej då allting flyter på som vanligt men nej, istället blev det ett byte med ett bundet avtal på 36 månader som jag lyckats ångra, detta är otroligt skrämmande.
Vi ser allvarligt på att elhandelsföretag agerar på sätt som strider mot gällande lagar och regler. Vi och många andra myndigheter arbetar med dessa problem inom ramen för våra respektive uppdrag.
När det handlar om konsumentskydd är ansvaret uppdelat på flera myndigheter. Vi på Ei har tillsynsansvar över ellagens bestämmelser och Konsumentverket har tillsyn över felaktigheter i samband med marknadsföring och försäljning. Du kan göra en anmälan till Konsumentverket här. Bedrägligt beteende eller bedrägeriförsök polisanmäls.
För konsumenträttslig vägledning kan ni vända er till Konsumenternas Energimarknadsbyrå.eller kommunal konsumentvägledning.
Med vänlig hälsning,
De ringde upp mig på samma visa 30% billigare el signa något kontrakt i samtalet de grundlura mig totalt, hade vattenfall en vattenfall har Nordicbestenergi inte respekterat mitt avtal. Jag hade ett bundet avtal hos vattenfall som dom brutit och nu måste jag betala en bryt avgift till vattenfall, väljer jag att gå tillbaka en till nordicbestenergi på 3550kr!
Detta är sjukt respektlöst av dom säljaren lova mig att de skulle sköta allt och lägga deras avtal på vänt något som inte hänt, hur ser ni konsument forum på detta är inte detta så pass allvarligt att man bör vidta åtgärder omgående mot detta bolag ?
Vi på Ei arbetar som sagt med tillsyn för att se till att företagen följer ellagens bestämmelser. Under 2023 granskade vi Nordic Best Energi för att se hur de uppfyllde vissa av ellagens kundnära bestämmelser men företagets marknadsföring och försäljning ingick inte i vår granskning. Vid telefonförsäljning ska företagen följa lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler och på detta område har Konsumentverket tillsynsansvar.
Så länge det inte är förbjudet med telefonförsäljning så kommer det sannolikt att finnas problem. Det är därför viktigt att man som konsument får information om sina rättigheter och att man vid behov söker vägledning. Konsumenternas Energimarknadsbyrå erbjuder kostnadsfri och oberoende information och vägledning. För tvistlösning kan man vända sig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, eller tingsrätt.
Med vänlig hälsning,
Om jag fattat rätt ingår inte i någon myndighets uppdrag att stoppa dessa bedrägerier, som därför ohindrat fortsätter.
Detta va mitt sista inlägg hoppas de får betala böter till alla sina kunder dom bedragit med åren.
Gick hem till min 87 åriga mormor tvinga henne och skriva på ett avtal, knacka på hennes dörr och påstod sig att vara från Fortum. Dom skulle hjälpa till med ledningarna så att kostnaderna skulle sänkas samt el kostnaderna hos Fortum detta är helt otroligt att man kan bedrivna en verksamhet på ett sådant sätt. Dom som sitter i styrelsen är säkerligen med medvetna om vad som sker ändå händer det Ingeting. Ni inom nordicbestenergi ledningen läs detta ta det till er, ni hade väl inte uppskattat om någon lura er farmor som knappt förbrukar någon el. Idag betalar hon, över 240kr i fasta avgifter innan hon har förbrukat någon form ut av el. Snälla lite mer moral finns väl inombords?
Löjligt samt patetiskt skäms på er.
Ring dom alltid mellan 10-13 ångra alla avtal som signeras alla är ogiltiga enligt Konsumentverket då dom signerar alla sina kunder i telefon.
Glöm inte att ditt avtal är ogiltigt som du signerat då dom signerar alla samtal då samtalet pågår, de finns en lag som säger att man inte får signera en kund under tiden man pratar med den.
Hoppas NordicBestEnergi inom en snabb framtid går under det vore bättre för alla andra el bolag dom ställer bara till med bekymmer samt oreda.
Jag hittade denna:
Klagomål om Nordic Best Energi (energimarknadsbyran.se)
Där finns olika tips (som redan berättas om ovan i allas svar/kommentarer) men det går också att läsa sig till att man kan anmäla till Energimarknadsinspektionen (=denna myndighet i vilken vi diskuterar) vid nedan tillfälle. Skulle man inte kunna hänga upp det på näst sista punkten och forcera att ni på Energimarknadsinspektionen tar ett större grepp i frågan?
Energimarknadsinspektionen
Du kan också göra en anmälan till Energimarknadsinspektionen om ditt klagomål till exempel gäller:
Mvh
https://anmalan.konsumentverket.se/flow/anmalning-start
Mvh
Tack för dina inlägg.
Det är verkligen tråkigt när konsumenter kommer till skada på grund av ett företags agerande.
Det stämmer att man kan anmäla till oss om ett företag bryter mot ellagens bestämmelser. Vi kan sedan inleda tillsyn och kräva att företaget ändrar sitt beteende eller tillvägagångssätt. Vi kan däremot inte granska händelser eller fatta beslut i frågor som handlar om lagstiftning utanför vårt tillsynsansvar, som till exempel distansavtalslagen (som gäller vid telefonförsäljning) eller marknadsföringslagen. På dessa områden är Konsumentverket ansvarig myndighet.
Enligt ellagen ska en elleverantör ha fastställda rutiner för att kunna hantera klagomål från elanvändare. Den här bestämmelsen innebär i korthet att elleverantörerna på sina webbplatser ska ha tydlig information om hur en konsument ska göra för att kontakta företagen med klagomål och att företagen ska hantera klagomålen enligt upprättade rutiner. Vissa större företag har till exempel särskilda kundombudsmän som konsumenten kan vända sig till, medan andra företag har andra lösningar.
Det som har beskrivits här i forumet handlar i huvudsak om problem och felaktigheter i samband med försäljning och marknadsföring. Ellagens bestämmelse om elleverantörers hantering av klagomål avser inte att reglera vad som kan vara orsaken till klagomålen, i det här fallet företagets aggressiva försäljningsmetoder. Detta kan som sagt anmälas till Konsumentverket.
Med vänlig hälsning,
Fråga honom om vart han ville ha sin faktura på elen sen skulle han skriva under genom att signera med sitt bank id.
Händelsen är anmäld till Konsumentverket håll ögonen på detta bolag tillsammans klarar vi bekämpa var gränsen går.
Ett elhandelsföretag ska givetvis inte ta över din elleverans om det inte finns ett giltigt avtal er emellan. Men om elhandelsföretaget, trots avsaknad av avtal, söker leveransen kommer du att få ett meddelande om detta i förväg från ditt elnätsföretag. Om detta händer är det viktigt att du agerar genom att kontakta elhandelsföretaget med ett bestridande och kontaktar elnätsföretaget för att förklara läget.
Då detta är en avtalsrättslig fråga rekommenderar jag att du vänder dig till Konsumenternas Energimarknadsbyrå för konsumenträttslig vägledning.
Med vänlig hälsning,