Effektavgift elbilsladdning
Hej ! Jag sitter i styrelsen för en samfällighetsförening som står inför beslut om installation av laddare i våra garage (en hyfsat stor investering). Vad effektavgiften kommer att innebära i det sammanhanget har jag någorlunda klart för mig. Stort effektuttag vid "fel" tidpunkter kommer givetvis att innebära höjda kostnader. Om man då styr uttaget till tidpunkter när avgiften är lägre blir ju tidsfönstret för laddning kortare vilket ger flera negativa effekter. Min fråga är dock om effektavgiften ska / kommer att tillämpas även på publika laddplatser ? Om inte kan det kanske, i ett dåligt scenario, bli billigare att ladda publikt än hemma i samfälligheten ?
M v h // Ulf
M v h // Ulf
Följ inlägget
2
följare
Tack för ditt meddelande.
Effektavgiften kommer tillämpas även på publika laddplatser, det är svårt att spekulera i dagsläget vad som kommer bli mest förmånligt att ladda publikt eller hemma i samfälligheten.
Med vänliga hälsningar
Tack för ditt meddelande.
Med en jämnare belastning och lägre effekttoppar ryms fler elanvändare i det befintliga elnätet. Det innebär att om elnätet nyttjas mer effektivt kan det leda till ökad möjlighet för anslutning av exempelvis mer förnybar elproduktion eller fler uttagskunder utan att man behöver investera i mer elnätskapacitet. Vid en jämnare belastning på elnätet minskar också nätförlusterna. En utjämnad belastning och en reducering av effekttoppar kan medföra sänkta kostnader för överliggande nät och för ersättning vid inmatning av el. I de fall elnätet behöver byggas ut underlättar en effektiv drift av nätet situationen under tiden.
Det finns brister i den nuvarande regleringen som innebär att nätföretagen överkompenseras i förhållande till sina faktiska kostnader. Den huvudsakliga bristen gäller hur nätföretagens anläggningar värderas. Idag värderas anläggningarna med hjälp av nuanskaffningsvärden, det vill säga vad motsvarande anläggningar kostar idag, något som inte återspelar företagens faktiska kostnader. För att komma tillrätta med bristerna i regleringen krävs ändringar i lag och förordning. Dessa ändringar behöver komma på plats så snart som möjligt för att Ei ska kunna genomföra nödvändiga förändringar till nästa tillsynsperiod.
Ei har beslutat om elnätsföretagens intäktsramar för perioden 2024–2027. Ei:s beslut innebär generellt sett att elnätsföretagens utrymme för att ta ut elnätsavgifter ökar. En del av ökningen av intäktsramarna förklaras av ett högre ränteläge och att komponenterna som används i elnätsverksamheten har ökat i pris. Men vi anser också att nuvarande reglering överkompenserar nätföretagen i förhållande till deras faktiska kostnader och ser därför ett behov av att utveckla metoden för hur elnätsföretagens intäktsramar beräknas framöver.
De problem som vi ser med den metod som används idag gäller bland annat hur nätföretagens anläggningstillgångar värderas. Enligt nuvarande regelverk värderas anläggningstillgångarna utifrån vad motsvarande anläggningar skulle kosta att köpa in idag. Ei anser att det historiskt lett till att nätföretagen blivit överkompenserade i relation till deras faktiska kostnader. Anläggningstillgångar borde i stället värderas till verkligt anskaffningsvärde.
För att ändra beräkningsmetod krävs en lagändring. Om den kommer till stånd kan en ny beräkningsmetod vara på plats till intäktsramsbesluten för perioden 2028–2031. Vi arbetade för att den nya beräkningsmetoden skulle införas till elnätsföretagens intäktsramar för perioden 2024–2027 skulle beslutas, men det visade sig att det inte fanns legala förutsättningar att genomföra förändringen redan då.
Vi måste förhålla oss till den lagstiftning som gäller, så därför var det inte möjligt att göra förändringen för perioden 2024–2027. Men nu ser det ut som att lagändringar är på gång och vi hoppas att ett nytt regelverk kommer på plats så snart som möjligt, så att vi till nästa fyraårsperiod kan göra de förändringar som vi anser behövs för att få en reglering som både främjar elektrifieringen och är rimlig för kunderna.
Med vänliga hälsningar