Effektavgift
Hej
Som nybliven elbilsägare har jag några funderingar hur den kommande effektavgiften kommer att påverka mina fasta elnätskostnader.
Under senare år har nätbolagen kraftig höjt sina avgifter till konsumenterna både den fasta och den rörliga överföringsavgiften som tillkom för några år sedan och som inte är konkurrensutsatt på samma sätt som handelselen. Orsakerna till de kraftiga höjningarna har angetts vara behovet av stora investeringar för att säkerställa ett robust avbrottsfritt elnät.
Min första fråga är:
Finns det risk att nätbolagen, genom smarta upplägg av effektavgiftens uttag och prissättning ökar sin vinst kraftigt dels genom minskat behov av reinvesteringar i befintliga nät och dels genom ökat avgiftsuttag totalt sett från elkonsumenterna.
Min andra fråga är:
Ligger det i linje med Energimarnadsinspektionens uppdrag, att stärka elkonsumenternas ställning och bidra till att de kan göra medvetna val, att låta elnätsbolagen själva utforma effektavgiften. I sämsta fall kan det skapa en konflikt mellan å ena sidan det miljömässiga behovet att ersätta fossil energi och behovet av att trygga framtida elförsörjning.
Det blir stor skillnad om elnätsbolagen väljer att ha liten eller ingen effektavgift på låglasttid eller ha full avgift oberoende av tid. Som elbilsägare kan jag i första fallet styra laddningen till tider med låg eller ingen avgift. I det senare fallet kommer jag att drabbas med minst en fast tilläggsavgift på minst 300-1000 kr/mån beroende på hur många ampere jag ställer in laddboxen. För en villaägare med vanlig standard, utan elbil men med någon form av eluppvärning, torde det vara svårt att komma undan en fördubbling av nuvarande fasta avgifter. Allt hänger på effektavgiftens utformning och prissättning och hur nuvarande taxa justeras till följd därav
Som nybliven elbilsägare har jag några funderingar hur den kommande effektavgiften kommer att påverka mina fasta elnätskostnader.
Under senare år har nätbolagen kraftig höjt sina avgifter till konsumenterna både den fasta och den rörliga överföringsavgiften som tillkom för några år sedan och som inte är konkurrensutsatt på samma sätt som handelselen. Orsakerna till de kraftiga höjningarna har angetts vara behovet av stora investeringar för att säkerställa ett robust avbrottsfritt elnät.
Min första fråga är:
Finns det risk att nätbolagen, genom smarta upplägg av effektavgiftens uttag och prissättning ökar sin vinst kraftigt dels genom minskat behov av reinvesteringar i befintliga nät och dels genom ökat avgiftsuttag totalt sett från elkonsumenterna.
Min andra fråga är:
Ligger det i linje med Energimarnadsinspektionens uppdrag, att stärka elkonsumenternas ställning och bidra till att de kan göra medvetna val, att låta elnätsbolagen själva utforma effektavgiften. I sämsta fall kan det skapa en konflikt mellan å ena sidan det miljömässiga behovet att ersätta fossil energi och behovet av att trygga framtida elförsörjning.
Det blir stor skillnad om elnätsbolagen väljer att ha liten eller ingen effektavgift på låglasttid eller ha full avgift oberoende av tid. Som elbilsägare kan jag i första fallet styra laddningen till tider med låg eller ingen avgift. I det senare fallet kommer jag att drabbas med minst en fast tilläggsavgift på minst 300-1000 kr/mån beroende på hur många ampere jag ställer in laddboxen. För en villaägare med vanlig standard, utan elbil men med någon form av eluppvärning, torde det vara svårt att komma undan en fördubbling av nuvarande fasta avgifter. Allt hänger på effektavgiftens utformning och prissättning och hur nuvarande taxa justeras till följd därav
Följ inlägget
1
följare
Tack för dina frågor och synpunkter.
Jag har skickat ditt meddelande vidare till mina kollegor på avdelningen Energisystem. Jag återkommer till dig så fort jag fått svar av dem.
Med vänliga hälsningar