Ei förelägger elhandelsföretag att åtgärda brister vid anmälan om leverantörsbyten
Ei har i år tagit emot flera anmälningar och klagomål mot elhandelsföretaget Nordic Best Energi. Anmälarna (konsumenterna) hävdar att Nordic Best Energi har meddelat elnätsföretag om att konsumenterna har bytt elhandelsföretag trots att konsumenterna anser att det inte fanns något giltigt elavtal med Nordic Best Energi.
Ei inledde därför tillsyn mot företaget och tillsynen har visat på några allvarliga brister. I tillsynen märkte Ei att Nordic Best Energi inte kan bevisa att de tecknat giltiga elavtal med konsumenterna, att de dröjt för länge med att skicka anmälan om leverantörsbyte till konsumenternas elnätsföretag samt att de, när de anmält om leverantörsbyte, inte uppgett sitt eget företagsnamn. Ei:s utredning visar att Nordic Best Energi saknar Ediel-id och att de vid leverantörsbyten istället meddelat ett annat företags uppgifter.
Läs hela artikeln här: Ei förelägger elhandelsföretag att åtgärda brister vid anmälan om leverantörsbyten - Energimarknadsinspektionenn
Ei inledde därför tillsyn mot företaget och tillsynen har visat på några allvarliga brister. I tillsynen märkte Ei att Nordic Best Energi inte kan bevisa att de tecknat giltiga elavtal med konsumenterna, att de dröjt för länge med att skicka anmälan om leverantörsbyte till konsumenternas elnätsföretag samt att de, när de anmält om leverantörsbyte, inte uppgett sitt eget företagsnamn. Ei:s utredning visar att Nordic Best Energi saknar Ediel-id och att de vid leverantörsbyten istället meddelat ett annat företags uppgifter.
Läs hela artikeln här: Ei förelägger elhandelsföretag att åtgärda brister vid anmälan om leverantörsbyten - Energimarknadsinspektionenn
Följ inlägget
0
följare
Borttagen kommentar