Ei förelägger elhandelsföretag att åtgärda brister vid anmälan om leverantörsbyten

Ei har i år tagit emot flera anmälningar och klagomål mot elhandels­företaget Nordic Best Energi. Anmälarna (konsumenterna) hävdar att Nordic Best Energi har meddelat elnätsföretag om att konsumenterna har bytt elhandels­företag trots att konsumenterna anser att det inte fanns något giltigt elavtal med Nordic Best Energi.

Ei inledde därför tillsyn mot företaget och tillsynen har visat på några allvarliga brister. I tillsynen märkte Ei att Nordic Best Energi inte kan bevisa att de tecknat giltiga elavtal med konsumenterna, att de dröjt för länge med att skicka anmälan om leverantörsbyte till konsumenternas elnätsföretag samt att de, när de anmält om leverantörsbyte, inte uppgett sitt eget företagsnamn. Ei:s utredning visar att Nordic Best Energi saknar Ediel-id och att de vid leverantörsbyten istället meddelat ett annat företags uppgifter.

Läs hela artikeln här: Ei förelägger elhandelsföretag att åtgärda brister vid anmälan om leverantörsbyten - Energimarknadsinspektionenn


Energimarknadsinspektionen

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.