Elavbrott

Hej,
Varför behöver el/när leverantörer inte anmäla s.k. korta avbrott? Eon har haft perioder på Vikbolandet med frekventa korta avbrott. Man har aldrig ansett sig ha problem med nät eller strömförsörjningen med förklaringen att de varit korta avbrott. Vi hade ett sådant kort avbrott idag igen.
I kontakt med deras kundtjänst så finns inget registrerat. "Vad menar du, jag kan inte se några avbrott" o.s.v. Efter att vi haft avbrott, korta, varje vecka under ca. 6 månader så tog jag kontakt med tillsynsmyndighet. De hade inga data och bad mig inkomma med data.
Situationen har varit lugn, få korta avbrott, i ett par år. Situationen hos nät aktörer eller tillsyn ser inte ut att ha mognat, tyvärr.

//Stefan
Stefan Broddesson

Kommentarer

  • Hej Stefan

    Tack för ditt meddelande.

    Enligt ellagen ska elöverföringen ska vara av god kvalitet och i Ei:s kvalitetsföreskrifter (EIFS 2023:3) ställs minimikrav på spänningskvaliteten. En av Ei:s uppgifter är att granska att elnätsföretagens överföring av el håller god kvalitet. God kvalitet avseende spänningskvalitet innebär att spänningskvaliteten inte ligger utanför kraven för god spännings­kvalitet. Läs mer om detta på vår webbplats: Elavbrott - Energimarknadsinspektionen

    Om du anser att elnätsföretaget inte uppfyller sina skyldigheter kan du anmäla detta till oss. Du hittar information om anmälan här: Anmäl till Ei - Energimarknadsinspektionen

    Glöm inte att vid en anmälan ange ditt anläggnings-id på 18 siffror.

    Med vänliga hälsningar
    Erika Axelsson Energimarknadsinspektionen

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.