Välkommen till Energimarknadsinspektionens (Ei:s) konsumentforum!
Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om energimarknaderna. Du får gärna ställa en ny fråga eller kommentera våra inlägg. Vi svarar här i forumet eller direkt till dig.
Ei driver också Elpriskollen.se - Sveriges enda oberoende jämförelsesajt för elhandelsavtal. Där kan du få hjälp att hitta ett elavtal som passar dig.
På Energimarknadsinspektionens webbplats finns mer information till dig som är konsument.
Energimarknadsinspektionen (Ei) är en svensk myndighet. Vårt uppdrag är att övervaka och utveckla energimarknaderna. Vi ska också stärka konsumenternas ställning och bidra till att de kan göra medvetna val.
Tack för din fråga.
Enligt ellagen ska elnätsföretagen leverera el av god kvalitet och utan allt för många oaviserade elavbrott och störningar i spänningsnivån. I Ei:s kvalitetsföreskrifter ställs ytterligare krav som ska vara uppfyllda för att överföringen till en kund ska anses vara av god kvalitet. Genom vår tillsyn säkerställer vi att elnätsföretagen uppfyller kvalitetskraven.
Ei delar upp begreppet leveranskvalitet i leveranssäkerhet och spänningskvalitet. Med leveranssäkerhet menas att el överförs till användarna utan avbrott. Med spänningskvalitet menas hur spänningen varierar och innefattar alla störningar i spänningen vid en leveranspunkt förutom avbrott.
I Ei:s kvalitetsföreskrifter ställs bland annat krav på maximalt antal avbrott som får förekomma per år, trädsäkring för ledningar i elnätet samt spänningskvalitet. I kvalitetsföreskrifterna finns också utökade krav för högre lastnivåer (undantag för elproduktionsanläggningar och energilageranläggningar samt, under vissa förutsättningar, för gränspunkter).
Du kan läsa mer om elöveföringens kvalitet på vår webbplats.
Här hittar du information om elavbrott och avbrottsersättning.
Med vänlig hälsning,