Fakturaintervall

Hej,
Fick ett mail från Vattenfall att dom ska ändra sin fakturering till mig.
Från 1 december hotar dom med att fakturera varje månad.
Jag har haft 2 månaders intervall i alla tider och inte haft några bekymmer med att betala fakturorna i tid.
Läst lite i villkoren för avtalet och det enda jag hittar om att kräva månadsvis fakturering är enligt 4.4 men då ska dom redan vid avtalets tecknande kräva 1 månads intervall.
Enligt punkt 4.2 "Ett elhandelsföretag får inte missgynna en konsument endast på grund av det betalningssätt konsumenten har valt." så känns det precis som att dom gör det.
Jag undrar alltså om Vattenfall verkligen kan göra detta mot mig och säkerligen många andra?

MVH
Mattias
Mattias

Kommentarer

  • Hej Mattias

    Tack för ditt meddelande.

    Enligt de allmänna avtalsvillkoren ska elhandelsföretaget fakturera dig åtminstone varje kvartal för uppmätt förbrukning.

    Det finns inget som förhindrar att elhandelsföretaget fakturerar dig varje månad.

    I ditt fall låter det som en avtalsrättslig fråga. Eftersom Energimarknadsinspektionen (Ei) inte har befogenhet eller tillsynsansvar över avtalsrättsliga frågor så kan vi tyvärr inte hjälpa dig vidare i ärendet en ev. tvist ska avgöras civilrättsligt.

    Med vänliga hälsningar
    Erika Axelsson Energimarknadsinspektionen
  • Hej, jag fick samma mail och gick smått i taket, ringde Vattenfall och påtalade att jag nyligen ändrat till kvartal för att slippa extrajobb med räkningsbetalning.
    Dom, dvs Individen i kundtjänsten var mycket trevlig och hänvisade till att dom ska anpassa sig till de kommande reglerna, samt letade rätt på och mailade remissen eller liknande dok från energimarknadsinspektionen. Han nämnde också att jag var LÅNGT IFRÅN ENSAM om att ha denna åsikt och att vara i denna situation.

    Till saken hör att jag förutom egen bostad har hand om ekonomin för dödsbos fastighet, så autogiro är varken intressant eller praktiskt.
    Nu sitter jag där med "massa räkningspapper" och tänker att det blir ju kul nästa månad också!
    Jag ska ta upp detta med Vattenfall igen.
    Detta är inte kundvänligt och det kan dessutom inte kosta dem något extra alls när det väl finns i ekon-systemet-vilket det ju finns/ har funnits.
    Pär
  • Hej Pär

    Tack för ditt meddelande.

    Vi på Energimarknadsinspektionen har inte gått ut med något nytt regelverk.

    Som jag nämnt tidigare så ska elhandelsföretaget fakturera dig åtminstone varje kvartal för uppmätt förbrukning.

    Det finns inget som förhindrar att elhandelsföretaget fakturerar dig varje månad.

    Med vänliga hälsningar

    Erika Axelsson Energimarknadsinspektionen
  • Hej, tack för svar.
    Jjag förstår att det tydligen är upp till både Elhandelsbolagen och elnätsbolagen att fakturera hur ofta de vill, bara de inte gör det mer sällan än var 3:e månad.
    Problemet är att i mitt område är det Vattenfall som hanterar elnätet, och de har då i praktiken monopol på den delen. De har internt bestämt att Elhandelsdelen av Vattenfall sköta faktureringen för båda "bolagen", och någon eller några har tagit beslutet att fakturera varje månad från årskiftet,
    Vilket är problemet för mig. Dom har tagit bort valfriheten för fakturaintervall och det drabbar mig som kund, och jag har inget annat möjligt alternativ att välja.

    Jag har kontaktat Vattenfall igen, åter trevlig, förstående och hjälpsam kundtjänst. han skulle framföra detta men kunde inte hitta rätt och uppge hur jag skulle kunna nå någon relevant avdelning eller ansvarig indvid.
    (Så man kan fundera på hur han tänkte framföra detta ärende...)
    Pär

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.