Fakturaintervall
Hej,
Fick ett mail från Vattenfall att dom ska ändra sin fakturering till mig.
Från 1 december hotar dom med att fakturera varje månad.
Jag har haft 2 månaders intervall i alla tider och inte haft några bekymmer med att betala fakturorna i tid.
Läst lite i villkoren för avtalet och det enda jag hittar om att kräva månadsvis fakturering är enligt 4.4 men då ska dom redan vid avtalets tecknande kräva 1 månads intervall.
Enligt punkt 4.2 "Ett elhandelsföretag får inte missgynna en konsument endast på grund av det betalningssätt konsumenten har valt." så känns det precis som att dom gör det.
Jag undrar alltså om Vattenfall verkligen kan göra detta mot mig och säkerligen många andra?
MVH
Mattias
Fick ett mail från Vattenfall att dom ska ändra sin fakturering till mig.
Från 1 december hotar dom med att fakturera varje månad.
Jag har haft 2 månaders intervall i alla tider och inte haft några bekymmer med att betala fakturorna i tid.
Läst lite i villkoren för avtalet och det enda jag hittar om att kräva månadsvis fakturering är enligt 4.4 men då ska dom redan vid avtalets tecknande kräva 1 månads intervall.
Enligt punkt 4.2 "Ett elhandelsföretag får inte missgynna en konsument endast på grund av det betalningssätt konsumenten har valt." så känns det precis som att dom gör det.
Jag undrar alltså om Vattenfall verkligen kan göra detta mot mig och säkerligen många andra?
MVH
Mattias
Följ inlägget
1
följare
Tack för ditt meddelande.
Enligt de allmänna avtalsvillkoren ska elhandelsföretaget fakturera dig åtminstone varje kvartal för uppmätt förbrukning.
Det finns inget som förhindrar att elhandelsföretaget fakturerar dig varje månad.
I ditt fall låter det som en avtalsrättslig fråga. Eftersom Energimarknadsinspektionen (Ei) inte har befogenhet eller tillsynsansvar över avtalsrättsliga frågor så kan vi tyvärr inte hjälpa dig vidare i ärendet en ev. tvist ska avgöras civilrättsligt.
Med vänliga hälsningar