Funktionskrav för elmätare 1 jan 2025
Hej!
Ett av funktionskraven för elmätare efter 1 jan 2025 är:
"Elmätaren ska utrustas med ett kundgränssnitt som stöds av en öppen standard som möjliggör för kunden att ta del av mätuppgifterna i nära realtid."
Är detta kundgränssnitt en RJ12-kontakt (ev. en RJ45-kontakt)?
En del elnätbolag har vad de kallar en "HAN-port" på sina elmätare (ex.vis Kamstrup Omnipower) och för att få en RJ12-kontaktutgång måste man sätta in en HAN-modul.
Ska denna HAN-modul ingå i en elmätare efter 1 jan 2025 utan kostnad för elkunden?
Hälsningar
Hans
Ett av funktionskraven för elmätare efter 1 jan 2025 är:
"Elmätaren ska utrustas med ett kundgränssnitt som stöds av en öppen standard som möjliggör för kunden att ta del av mätuppgifterna i nära realtid."
Är detta kundgränssnitt en RJ12-kontakt (ev. en RJ45-kontakt)?
En del elnätbolag har vad de kallar en "HAN-port" på sina elmätare (ex.vis Kamstrup Omnipower) och för att få en RJ12-kontaktutgång måste man sätta in en HAN-modul.
Ska denna HAN-modul ingå i en elmätare efter 1 jan 2025 utan kostnad för elkunden?
Hälsningar
Hans
Följ inlägget
1
följare
Tack för ditt meddelande.
Jag har skickat dina frågor vidare till mina kollegor, jag återkommer så fort jag fått svar från dem.
Med vänliga hälsningar
Nu har jag fått svar från mina kollegor.
Varje elmätare ska från och med den 1 januari 2025 ha ett kundgränssnitt som ger kunden möjlighet att ladda ner mätvärden i realtid (minst var tionde sekund) direkt ur elmätaren. Kunden har rätt att få tillgång till kundgränssnittet och få det aktiverat av elnätsföretaget inom en arbetsdag, utan avgifter.
Kundgränssnittet ska följa en öppen standard, det vill säga ett standardiserat gränssnitt som används i ett medlemsland i Europeiska unionen och hålls uppdaterat. Det du som kund behöver göra är att koppla in en kompatibel produkt som kan ladda ner och visa de mätvärden som lämnas ut genom kundgränssnittet. Elnätsföretaget ska kontrollera identiteten på den person som begär att gränssnittet ska aktiveras.
Det är möjligt att anmäla till Ei om kundgränssnittet inte följer regelverken. Det kan vara att man misstänker att elnätsföretagets kundgränssnitt inte följer en öppen standard eller att elnätsföretaget tar ut avgifter gällande hårdvara eller hantering av kundgränssnittet.
Läs gärna mer här, Frågor och svar om elmätning - Energimarknadsinspektionen
Med vänliga hälsningar
Och tack för dina/era svar.
Min fråga var om det ska finnas ett kundgränssnitt som fysiskt är en RJ12-kontakt (ev. en RJ45-kontakt) på en elmätare som tillhandahålls av elnätbolaget?
Frågan borde kunna besvaras med antingen ett Ja eller Nej.
Motivera gärna om svaret blir Nej.
Detta klargörande kommer troligen att förenkla för elkunder och elnätägare så att missförstånd undviks.
Hälsningar
Hans
Mina kollegor håller på att utreda vad som gäller angående den frågan och jag ber att få återkomma till dig under början på 2025.
Med vänliga hälsningar