Till senaste kommentaren

Greenely vägrar skicka en fakturaspecifikation på min förbrukning

Hej,

Jag har Greenely sedan ett år tillbaka där jag har ett konsumtionsavtal och produktionsavtal. Naturligt nog har jag ett överskott under sommaren på min produktion (solceller).

Greenely vill inte skicka ut en fakturaspecifikation för min förbrukning, eller min produktion. Jjag vet inte vad jag har betalat, eller vad jag fått betalt, eller vilka avgifter som tillkommit. Jag har utan problem fått detta tidigare månadsvis, precis som avtalet varit tidigare. Nu i juli förändrades något och jag har inte sett glimten av Juni-fakturan.

Jag har varit i kontakt med kundtjänst som hävdar att de inte kan skicka en faktura, då jag inte ska betala någon faktura (överskott/kredit). Vilket jag accepterar, det jag motstrider är att jag inte får en specifikation på det jag förbrukat samt producerat och vilka avgifter som tillkommer.
Det enda jag lyckades få fram från kundtjänst efter många om och men är hur mycket jag har i överskott/kredit. Samt att de inte betalar ut överskott som inte överstiger 5000 kr.

Vad är rätt och fel här? Har jag inte rätt att få en specifierad faktura för månadens förbrukning och produktion?
Simon

Kommentarer

  • Hej Simon,

    Villkoren för fakturering när du säljer din överskottproduktion regleras inte i ellagen. Dock regleras villkoren för fakturering för din elförbrukning.

    Enligt ellagen ska elhandelsföretaget fakturera dig åtminstone varje kvartal. Enligt de allmänna avtalsvillkoren EL 2012 K har du rätt att välja månadsfakturering. Därmed har du rätt att bli fakturerad varje månad för den el du förbrukar. Du kan kontakta elhandelsföretaget skriftligen och hänvisa till ellagen och EL 2012K. Om problemet med utebliven fakturering fortsätter kan du ha rätt att häva avtalet.

    För att få vidare vägledning med din fråga kan du kontakta Konsumenternas Energimarknadsbyrå.
    Här kan du även läsa mer om vad som gäller vid om utebliven fakturering.

    Vi kan inte avgöra tvister om ekonomisk kompensation eller skadestånd. Detta är civilrättsliga frågor som du kan begära prövning av hos Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

    Med vänlig hälsning,
    Lisa Weegar

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.