Till senaste kommentaren
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Hög elnätsavgift - varför kan nätägaren höja min avgift?

Energimarknadsinspektionen reglerar elnätsföretagens intäkter genom att fastställa ett tak för de sammanlagda intäkterna för fyra år i taget. Vi beviljar då intäkter som täcker:
  • Drift
  • Underhåll
  • Avkastning (vinst)
En anledning till varför elnätsföretag har möjlighet att höja sina avgifter är att Ei under 2015 förlorade i högsta rättsinsats mot ungefär 100 elnätsföretag som överklagat våra beslut om hur mycket de fick ta ut av sina kunder under intäktsperioden 2012–2015. Elnätsföretagen fick under denna period ta ut 36 miljarder mer än vad Ei tillåtit. Det samma gäller nuvarande perioden 2016–2019 då elnätsföretaget får ta ut åtta miljarder mer.

I augusti 2018 presenterade regeringen ett nytt regelverk som till stora delar bygger på Ei:s förslag. Det nya regelverket är tydligare än tidigare och det kommer leda till mer rimliga elnätsavgifter från 2020 och framåt. Du kan mer på vår hemsida.

Utöver intäktsramarna som Ei reglerar så ska alla avgifter vara
  • Skäliga
  • Objektiva
  • Icke-diskriminerande
-Skäligheten kontrollerar vi genom intäktsramarna på det sätt som redan beskrivits ovan. Här tittar vi inte på enskilda kunders avgifter utan på alla avgifter samlat.

Om ett företag tar ut mer än vad intäktsramen tillåter kan det få kännbara konsekvenser. Dels sänker vi deras intäktsram för nästa period med motsvarande belopp, dels kan de få betala en straffavgift på det överstigande beloppet.

-Lagens krav på objektivitet handlar om att företagets samlade avgifter för en kundkategori måste motsvara de kostnader som nätföretaget har för just denna kundkategori. Företaget får ha olika avgifter för olika kundkategorier, till exempel villakunder och lägenhetskunder.

Företaget får däremot inte gynna en kundkategori på bekostnad av en annan.

-Kravet på icke-diskriminering innebär att företaget inte får ta någon hänsyn till från vilket leverantör den överförda elen kommer.

Vad ska jag göra om jag anser att elnätsavgiften är orimligt hög?

Till att börja med så rekommenderar vi att du tar kontakt med ditt elnätsföretag. Be dem förklara varför elnätsavgiften ligger på den nivån som den gör eller varför den har höjts. Ofta beror det på investeringar och förändringar som förbättrar leveranskvaliteten.

Vi vill även tillägga att energiskatten flyttades från elhandelsfakturan till elnätsfakturan den 1 januari 2018. Om du jämför dina nuvarande elnätsfakturor med fakturor innan 2018 startade, är en anledning till en högre total kostnad att energiskatten nu är inkluderad på elnätsfakturan.

Elpriskollen.se hittar du tips och råd om hur du sänker din elkostnad.
Energimarknadsinspektionen Rapportera olämpligt innehåll
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Vad är rimligt?
    Jag har ett fritidshus (16A) där den fasta elnätsavgiften stigit enligt nedan:
    2015: 4940 kr/år
    2016: 5667 kr/år
    (2017: får ej fram pga e-faktura)
    2018: 7228 kr/år
    2019: 7775 kr/år
    På 4 år har alltså den fasta avgiften gått från 4940 kr/år till 7775 kr/år.
    Det är en höjning på 2835 kr, vilket är drygt 57% !!??
    Är det rimligt att höja en avgift på detta sätt undrar jag?
    Kan omöjligt vara det, anser jag i alla fall.
    Göran Viggeborn
  • Hej Göran,

    Skäligheten regleras som skrivet högst upp främst utifrån storleken på intäktsramen som elnätsföretaget har (och därmed inte enskilda kunders avgifter), att avgifterna är objektiva samt att det inte finns några diskriminerande tendenser gentemot olika kunder. Det är till stor del vad lagen styr om rimlighet.

    Sen kan man förstås ifrågasätta hur rimligt det egentligen är att elnätsavgifterna är så höga som de är på många håll och att många företags prishöjningar har varit så stora som de varit. Därför träder de nya reglerna in vid nästa intäktsperiod som startar 2020, vilket ska leda till mer rimliga elnätsavgifter samt färre domstolsavgöranden. Vilket är vad Ei efterfrågat lagstiftarna en längre tid.

    Vänliga hälsningar,
    Samuel Wahlberg Energimarknadsinspektionen
  • Nu har jag bara underlag för de 4 senaste åren men jag har räknat ut att min elnätsavgift höjts med drygt 10% varje år. Hur kan detta vara ok?
    Vore väldigt intressant att veta vilka avgifter man hade innan den ”fantastiska” avregleringen av elmarknaden. Min känsla är i alla fall att avregleringen inte alls gynnat konsumenten (som man får anta var meningen) utan istället lett till en kassako för elbolagen. Bedrövligt minst sagt.
    Göran
  • Hej,

    Om du vill ha lite information om prisutvecklingen så kan jag bistå med att för en villakund med förbrukning på 20 000 kWh har nätpriserna, justerat för inflation, ökat med runt 40% sen 1996 då avregleringen skedde.

    Det finns förstås kunder som fått höjningar på olika sätt och elnätspriset är långt ifrån detsamma för alla förbrukartyper runt om i landet vilket gör att detta snitt inte direkt speglar alla, som dina fakturor kan antyda.

    Samtidigt säger inte prisnivåerna allt då elnätsföretagen förstås behöver ersättning för att bedriva verksamheten samt göra investeringar men att priset generellt sett ökat och på många håll med stora summor går att konstatera. Vilket också spelat in i de nya regelverken som ska införas och syftar till att förbättra elnätskundernas situation.

    Med vänliga hälsningar,
    Samuel Wahlberg Energimarknadsinspektionen
  • Tack! Får hoppas på de nya reglerna då.
    Göran
  • Hej jag hittar inga jämförspriser för nätavgifter på er sajt så det är svårt att veta vad som är rimligt , kan ni länka mig till rätt dokument //Mårten
    Mårten
  • Hej Mårten,

    Tack för ditt inlägg!

    Elpriskollen.se kan man endast jämföra elhandelsavtal och dess priser. Vad en rimlig elnätsavgift/månad är, har jag svårt att säga på rak arm. Dock har SCB lite statistik som kan vara till nyttig för dig. På deras hemsida hittar du bland annat elnätsavgift för olika typkunder, från 1996 till 2018.

    Jag hoppas du fick svar på din fråga och att statistiken kommer till nytta.

    Vänliga hälsningar,
    William Johansson Berg Energimarknadsinspektionen
  • Nu höjer Eon min avgift igen. Sitter på en 20A säkring som nu kostar 665kr/mån. Vi förbrukar strax över 8000 kWh/år vilket innebär att vår elnätsavgift de flesta månader är högre än vår samlade förbrukning för samma månad, det tycker i alla fall jag känns orimligt.

    C4 El är en lokal elnätsleverantör, 20A säkring hos dem kostar 460kr/mån. Hur kan det vara rimligt att en aktör, Eon i detta fall, kan ta 30% högre elnätsavgift än en annan aktör?
    Jasmin
  • Hej Jasmin,

    Tack för ditt inlägg!

    När Ei tar beslut rådande intäktsramen (skäligheten) så beviljar vi intäkter som täcker:
    • Drift
    • Underhåll
    • Avkastning (vinst)
    Olika företag har olika stor kostnad i drift och underhåll till exempel. Det gör att avgifterna som betalas av kunderna också kommer variera beroende på var i landet man bor, samt vilket elnätsföretag som bedriver nätet i området.

    Om ett företag tar ut mer än vad intäktsramen tillåter kan det få kännbara konsekvenser. Dels sänker vi deras intäktsram för nästa period med motsvarande belopp, dels kan de få betala en straffavgift på det överstigande beloppet.

    Jag hoppas du fick svar på dina frågor. Om du har några ytterligare frågor går det bra att ta kontakt med oss igen.

    Vänliga hälsningar,
    William Johansson Berg Energimarknadsinspektionen
  • Hur avgör Energimarknadsinspektionen vad som är en rimlig vinst för företagen när man beviljar höjningar ?
    Är inte tanken att affärsdrivande företag skall göra avsättningar i sin vinst för nyinvesteringar ?
    Jag tycker det är märkligt att exempelvis E-on kan göra så stora prishöjningar samtidigt som man uppenbarligen inte avsätter tillräckliga egna medel för investeringar då man gör så stora vinster. Eftersom det är en monopolmarknad där vi kunder inte kan pressa leverantörerna genom att byta till en konkurrent (som kanske skulle kunna hålla lägre priser genom effektiviseringar eller lägre vinstmarginal) känns det som vi kunder inte har några som helst garantier för att prishöjningar eller vinsterna är rimliga.

    Joakim Wohlfeil
  • I Lunde/ Kramfors betalade man för 16A: 263,75kr/ månad i Juli 2016, 3165kr/år
    samt 13 öre/kW för elöverföring.

    Efter flera höjningar betalar vi t.o.m Juni 2019, 542,50kr/mån, 6510kr/år samt 20,55 öre i elöverföring.

    Nu höjs avgiften igen i Juli 2019, 596,25/mån, 7155kr/år samt 22,55 öre överföring.
    Är detta skäligt?
    Ni skriver om mer rimliga avgifter 2020!!!!!! Bolagen kommer väl inte sänka avgifterna,,,, kanske sänka lite mindre.
    Det är inte svårt att förstå hur svårt pensionärerna har det med någon procents höjning på den lilla pensionen när vissa elbolag har höjt avgifterna med över 100% på några år.

    Marianne
  • Hej Joakim,

    Tack för ditt inlägg!

    Det som avgör företagets vinst i regleringen är kalkylräntan som beräknas utifrån en viss procentsats på företagets kapitalbas, det vill säga de anläggningstillgångar som företaget äger/hyr och som är nödvändiga för att kunna bedriva
    elnätsverksamheten.

    För tillsynsperioden 2020–2023 är kalkylräntan fastställd till 2,15 procent mot föregående period 5,85 procent (realt före skatt). Företagen har möjlighet att göra investeringar genom att ägare skjuter till mer eget kapital, lån i bank samt att använda egna upparbetade vinstmedel. Oavsett hur finansieringen av investeringarna görs är företagens vinstmöjlighet fastställd till tillsynsperiodens kalkylränta multiplicerad med den kapitalbas som verksamheten kräver.

    Vinstmöjligheten påverkas därför inte av på vilket sätt företaget finansierar investeringarna.

    Vänliga hälsningar,
    Mandane Kakai
  • Hej Marianne,

    Precis som min kollega Samuel svarade i början av tråden så regleras skäligheten utifrån storleken på intäktsramen. Ei kommer kontrollera att E:on (och resterande elnätsföretag) har hållit sig inom den intäktsram vi har beslutat om. Om det visar sig att företaget har tagit ut för höga avgifter och gått över den beslutade intäktsramen så kommer företaget få lägre intäktsram, kommande perioder.

    Utöver det behöver elnätsföretaget följa lagen om objektivet och icke-diskriminering. Det kan du läsa om, längst upp i tråden. Återkom gärna om du har några ytterligare frågor.

    Vänliga hälsningar,
    William Johansson Berg Energimarknadsinspektionen
  • Marianne!
    I Kramfors har ni alltså haft en prisökning på 126% på tre år!! Är det EON där?
    Själv reagerade jag ju väldigt starkt över en 57-procentig höjning över en 4-årsperiod (Härjeåns nät)
    Genomsnittsökningen för elnätpriserna sedan 1996 (avregleringen) är ca 40% !! (Står längre upp i tråden). Då är det helt orimligt med våra avgiftshöjningar. 
    Jag KAN ha en viss förståelse över Härjeåns höga avgifter eftersom deras område är så oerhört glest befolkat. Däremot accepterar jag inte den prishöjning som skett över så kort tid!

    Vad anser EI om en höjning på ”ynka” 126% över tre år? Är dessa höjningar OK enligt EI:s linjer? Om så är fallet reagerar EI definitivt inte tillräckligt starkt över detta.
    ”De kommer att granskas” -räcker inte. De borde polisanmälas för ocker!! Om det inte vore för monopolet skulle nätbolagen aldrig kunna höja priserna som de gjort. Hur kunde det bli så här?
    Göran
  • Hej jag har i våras frågat om skäliga priser o inte fått ngt relevant svar, efter det har jag fått ta del av andras korrespondens i liknande frågor, jag noterar att ni svarar liknande för alla. Jag undrar därför om, ”Om ett företag tar ut mer än vad intäktsramen tillåter kan det få kännbara konsekvenser. Dels sänker vi deras intäktsram för nästa period med motsvarande belopp, dels kan de få betala en straffavgift på det överstigande beloppet.” , detta har skett ngn gång?
    Hur fungerar eg marknanden o kan ni visa exempel på tillsyn från er som har haft effekt.
    Mårten Mannström
  • Hej Göran och Mårten,

    Tack för två intressanta inlägg!

    Göran:

    Till att börja med, för att svara på din fråga till Marianne, så är det E:on som är nätägare i Kramfors.

    Som Ei har skrivit tidigare så ser vi till att elnätsföretagen följer det regelverk som är framtaget. Det vill säga skälighet, objektivitet och icke-diskriminering som Ei beskrev i trådens första inlägg. Om ökningen är i linje med ellagens bestämmelser och E:on inte går över den intäktsram (skälighet) som är bestämd så har inte Ei befogenheter att ingripa.

    Det betyder dock inte att Ei anser att det är en rimlig ökning. Men eftersom intäktsramarna är beslutade (efter, över 100 överklaganden) av domstol så är det vad vi behöver rätta oss efter. Ei jobbar dagligen för att ta rätt och rimliga beslut inför kommande intäktsperiod som startar 2020. Mer information om det kommer publiceras i ett nytt inlägg i denna tråd.

    Avregleringen var ett riksdagsbeslut som togs och Ei:s uppdrag inkluderar att arbeta utifrån det regelverk som har tagits fram. Att det är monopol är för att det inte är försvarbart ur miljö- och ekonomiska perspektiv att ha konkurrerande nätföretag på samma områden.

    Mårten:

    Jag kan förstå varför man som kund till ett elnätsföretag kan reagera på att Ei, som tillsynsmyndighet ger liknande svar på frågor som kommer in från olika personer. Anledningen till varför svaren är så pass lika, är för att vi måste rätta oss efter regelverket (som jag nämnt fler gånger) och den intäktsram som är beslutad. Intäktsramarna kommer vi att kontrollera, men innan det så kommer vi inte kunna svara på om höjningarna ligger inom intäktsramen (det vill säga att höjningen då är lagenlig).

    Du ställer en intressant fråga, om något elnätsföretag har gått över den beslutade intäktsramen. Då intäkterna bestäms över fyraårs-perioder och vi är i slutet av den nuvarande perioden (2016-2019) så behöver vi gå tillbaka till förra perioden som sträckte sig mellan 2012-2015. Under den perioden så var det sex stycken elnätsföretag som tog ut mer intäkter från deras samlade kundkollektiv än vad intäktsramen medgav.

    Vår tillsyn går ut på att kontrollera skäligheten (om de följer intäktsramen) och sedan kontrollera objektivitet och icke-diskriminering när vi får in en anmälan från en kund.

    Jag hoppas ni båda har fått svar på era frågor. Tveka inte att återkomma till oss om det uppstår några ytterligare frågor.

    Vänliga hälsningar,
    William Johansson Berg Energimarknadsinspektionen
  • Hej,

    (Detta inlägg riktar sig mot E:ons kunder, i samband med deras höjning. Självklart appliceras samma regler, lagar och bestämmelser på alla företag)

    I samband med att E:on har höjt sina avgifter från och med den 1 juli 2019 så har Ei tagit emot många klagomål och frågor. Vi välkomnar alla frågor och åsikter i tråden så länge inläggen håller en god ton.

    Förklaring till varför E:on (och andra nätägare) får höja sina avgifter

    Hur lagen är utformad och hur Ei som tillsynsmyndighet arbetar med elnätsavgifter hittar du längst upp i denna tråd. I detta inlägg kan du läsa om hur Ei ser på E:ons höjning och varför vi som tillsynsmyndighet i dagsläget inte har befogenheter att göra någonting när E:on väljer att höja sin avgift.

    Varför tillåter Ei att E:on höjer sin avgift?

    Ei godkänner inte några höjningar. Var fjärde år godkänner dock Ei hur mycket E:on (och övriga elnätsföretag) får ta ut av sina kunder under den perioden. Så länge E:on håller sig inom den ramen så är höjningarna tillåtna.

    Enligt ellagens bestämmelser, ska alla avgifter vara skäliga. Ei har beslutat om enskilda intäktsramar för varje företag, som sträcker sig över fyra år. Intäktsramen är en beräkning på hur mycket E:on får ta ut av alla sina kunder, gemensamt. Denna intäktram måste E:on ha hållit sig inom när intäktsperioden (2016-2019) är över.

    När intäktsperioden är över kontrollerar vi att E:on har hållit sig inom ramen. Om det visar sig att de har tagit ut för höga avgifter från sina kunder under dessa fyra år så kommer de behöva betala en straffavgift, eller få en lägre intäktsram till kommande perioder.

    Varför har Ei tillåtet E:on att ta ut så pass mycket från sina kunder?

    Var fjärde år beslutar Ei hur mycket E:on får ta ut av sina kunder. Detta beslut blev överklagat och domstolen valde att ge E:on en högre intäktsram än vad vi, från början, hade beslutat. Ei anser därför att vinsterna som elnätsföretagen får ta ut, är för höga.

    Hur kommer det bli framöver?

    Inför kommande period som startar 2020 (och sträcker sig fram till 2023) har Ei jobbat för att ta fram intäktsramar som är mer rimliga ur ett kundperspektiv.

    Eftersom det från och med 2020 gäller nya regler kring kalkylräntan, räknar Ei med att den totala intäktsramen (för alla elnätsföretag, samlade) sänks med ungefär 20 procent. Det betyder inte att varje elnätskund kommer få 20 procent billigare faktura från och med 2020. Men det påverkar hur mycket varje elnätsföretag får ta ut i vinst och därmed även hur mycket de kan ta ut av sina kunder.

    Observera att siffran 20 procent inte ännu är fastställt och endast vissa beslut gällande intäktsramarna för 2020-2023 är tagna. Det kan komma ske förändringar. Men Ei räknar med att den totala intäktsramen (för alla företag, samlade) landar på ungefär 20 procent.

    Om du fortfarande har några frågor kring elnätsavgifter i övrigt, är ni varmt välkomna att ställa frågan i tråden.

    Vänliga hälsningar,
    Energimarknadsinspektionen
  • Hej!

    Jag sitter som kassör i vår vägsamfällighet som har ett elnätsavtal med Trelleborgs Energiförsäljning AB. Vi hade under Juni 2019 en abonnemangsavgift på 2122 kr per år och en överföringsavgift på 15,10 kr/kWh.
    1/7 höjdes abonnemangsavgiften till 3819 kr per år och överföringsavgiften sänktes till 10,60 kr/kWh.
    Höjningen av abonnemangsavgiften är på ca 80% medan sänkningen av överföringsavgiften är ca 70%.
    Det verkar som om det är ett försök till "kompensation" för höjningen på den ena avgiften genom att sänka den andra?
    Det kanske fungerar för någon enstaka att det tar ut varandra men mest osannolikt för de flesta.
    Är en höjning på 80% över huvud taget tillåten, oavsett sänkning av något annat pris?
    Jag är tveksam till om någon annan bransch hade kommit undan med detta när man är i en monopolsits som leverantör.

    Vänligen
    David
    David Laurell
  • Eftersom Eon tagit ut oskäliga avgifter (alltså mer än vad Energimarknadsinspektionen ansåg rimliga) under denna innevarande period 2016 till 2019.
    EI har ju flera gånger i denna tråd hänvisat till sina möjligheter att ta ut en straffavgift eller ge Eon en lägre intäktsram för kommande period. Kommer EI nu att använda dessa sanktionsmöjligheter efter 2019 år utgång, eller är det så att vi kunder är helt rättslösa gentemot E-On i frågan om avgifterna under 2016-2019.

    Joakim Wohlfeil
  • Hej David,

    Jag förstår till fullo att du och andra personer reagerar på en sådan kraftig ökning. För att svara på din fråga: Så länge Trelleborgs kommun inte överskrider intäktsramen som är beslutad för perioden 2016-2019 är höjningen godkänd.

    Ei kontrollerar självklart hur mycket varje elnätsföretag har tagit ut av sina kunder under den nämnda perioden. Om ett företag har tagit ut för mycket från sina kunder kommer de få konsekvenser. Detta kan en straffavgift eller minskad intäktsram inför kommande intäktsperiod.

    Vänliga hälsningar,
    William Johansson Berg Energimarknadsinspektionen
  • Hej Joakim,

    Ei har ännu inte kontrollerat den innevarande perioden (2016-2019) ännu. Vi har tyckt att elnätsföretagen har fått tagit ut mer än vad som har varit rimligt efter domstolsbesluten. Dock kan vi inte använda sanktionsmöjligheten om elnätsföretagen inte formellt tar ut mer än vad domstolen beslutade.

    Om ett/flera företag tar ut mer än vad intäktsramen tillåter så kommer det finnas information om detta på vår hemsida. Det kommer troligtvis också finnas en informationstext på denna tråd.

    Vänliga hälsningar,
    William Johansson Berg Energimarknadsinspektionen

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.