Till senaste kommentaren

Hur lång innan ska ett elnätsbolag avisera prishöjningar?

Eon elnät höjer sina elnätspriser from 1 jan 2026, men aviseringen kom igår 10 dec - är det inte för kort varsel i förhållande till direktiven?
Jenny Wahl

Kommentarer

  • Hej,

    Tack för din fråga.

    Ellagens bestämmelser om krav på att informera elanvändaren om villkorsändringar gäller elhandelsföretag men inte elnätsföretag. 

    För elnätsföretag styrs informationskravet av de allmänna avtalsvillkoren NÄT 2012 K (och kommande NÄT 2025 K). Där står att företaget ska underrätta konsumenten om prisändringar minst 15 dagar före ikraftträdandet, antingen genom ett särskilt meddelande, i dagspress eller på webbsida.

    Vid större tarifförändringar, som till exempel införandet av en ny prismodell, rekommenderas skriftligt brev till kunden, inte bara information på webbplats och faktura. Men det är som sagt en branschrekommendation och inte ett lagkrav. 

    Med vänlig hälsning,

    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen
  • Tack för ditt svar!

    Det är väldigt kort med tid i jämförelse mot andra energislags prispolicys. Finns det någon diskussion inom EI om att förändra underrättelsetiden på 15 dagar? Årsbudgetar läggs ca 3 mån innan årsskifte och då vore det lämpligt att ev förändringar är kända.

    God jul!
    Jenny Wahl
  • Hej,

    Det pågår ingen diskussion hos oss på Ei om att skapa regler om detta men vi tackar för ditt inspel. Du har rätt i att det för somliga elnätskunder skulle vara till nytta att få information om tariffändringar i god tid innan. 

    Vi har pågående regelutveckling avseende elnätsföretagens information till elanvändare på många andra punkter. Läs mer om det här: På remiss: Föreskrifter om information som elnätsföretag ska ge till elanvändare - Energimarknadsinspektionen

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.