Missgynnad kundgrupp - fjärrvärme
Hej!
Får det kommunala fjärrvärmebolaget gynna en kundgrupp på bekostnad av en annan?
Man har i år infört ett fast pris per mätpunkt på 3125 kr/år. Detta innebär att höjningen blir mer eller mindre försumbar för en storkonsument som t.ex. ett bostadsbolag med mängder av lägenheter, men drabbar den enskilde villaägaren hårt som får betala den största kakan. Detta utöver höjningen av det generella kWh-priset på ca. 8%. Årets totala höjning blir därför för t.ex. ett stort bostadsbolag strax över 8% och för en villaägare generellt 20-60% beroende på hur mycket energi man använder.
Ledningen för fjärrvärmebolaget säger att ”man har svårt att ta ut full kostnadstäckning av storkunderna genom att höja kWh-priset allt för mycket och att det är därför som man valt att införa det fasta priset vilket tyvärr drabbar småkonsumenterna”.
Mvh,
Fjärrvärmekonsument i Emmaboda
Får det kommunala fjärrvärmebolaget gynna en kundgrupp på bekostnad av en annan?
Man har i år infört ett fast pris per mätpunkt på 3125 kr/år. Detta innebär att höjningen blir mer eller mindre försumbar för en storkonsument som t.ex. ett bostadsbolag med mängder av lägenheter, men drabbar den enskilde villaägaren hårt som får betala den största kakan. Detta utöver höjningen av det generella kWh-priset på ca. 8%. Årets totala höjning blir därför för t.ex. ett stort bostadsbolag strax över 8% och för en villaägare generellt 20-60% beroende på hur mycket energi man använder.
Ledningen för fjärrvärmebolaget säger att ”man har svårt att ta ut full kostnadstäckning av storkunderna genom att höja kWh-priset allt för mycket och att det är därför som man valt att införa det fasta priset vilket tyvärr drabbar småkonsumenterna”.
Mvh,
Fjärrvärmekonsument i Emmaboda
Följ inlägget
1
följare
Tack för ditt meddelande.
Jag har ställt dina frågor till min kollega, jag återkommer till dig så fort jag fått svar av dem.
Med vänliga hälsningar
Jag har nu fått svar från min kollega.
Ett fjärrvärmeföretag är skyldigt att förhandla med en fjärrvärmekund om en ensidig ändring av avtalsvillkoren till fjärrvärmekundens nackdel, om kunden begär förhandling inom tre veckor från den dag kunden enligt 18 § underrättades om de ändrade avtalsvillkoren. Om förhandlingen inte leder till en överenskommelse kan kunden inom tre veckor från det att förhandlingen avslutades ansöka om medling hos Fjärrvärmenämnden.
Energimarknadsinspektionen (Ei) har inte tillsyn över priset på fjärrvärme, det finns ingen reglering av priser för fjärrvärme. Dock ska fjärrvärmekunden skriftligen underrättas om ändringen senast två månader före den dag de ändrade villkoren ska börja gälla.
Med vänliga hälsningar
Fjärrvärmebolaget anser att det räcker med att lägga ut information på sin
hemsida om det nyinförda fasta priset.
På fakturorna står det bara att man kommer att höja fjärrvärmepriset med en viss procent och ingenting om det nya fasta priset!
Det verkar som om nästan alla kunder därför har missat att kunna begära förhandling i tid.
Hur många bevakar nyheter regelbundet på fjärrvärmebolagets hemsida? Det är säkert många, speciellt äldre personer, som inte har tillgång till dator eller smart-telefon.
Mvh,
Tack för ditt meddelande.
Jag har ställt dina frågor till min kollega, jag återkommer till dig så fort jag fått svar av dem.
Med vänliga hälsningar
Nu har jag fått svar från mina kollegor.
När det gäller avtalsändringar som är till nackdel för kunden, behöver kunden underrättas på ett sätt som säkerställer att informationen når fram. Att enbart publicera information på en hemsida uppfyller inte detta krav.
Begreppet skriftligen underrättas innebär att fjärrvärmebolaget aktivt måste informera kunden genom exempelvis brev eller e-post. Regeln är utformad för att säkerställa att kunder får kännedom om förändringar som påverkar deras avtal, särskilt när det rör sig om ensidiga ändringar från leverantörens sida.
Med vänliga hälsningar