Till senaste kommentaren
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

"Ofrivilliga" byte av elleverantör och uteblivna fakturor

Hej
I september 2018 tecknade jag ett elavtal med Dela Flera. Under hösten fick jag ett information från Dela Flera att de skulle överlåta sin verksamhet till ett annat företag, Fi-Energy. Jag fick min sista faktura från Dela Flera i slutet av november 2018.

Sedan dess har jag väntat på någon sorts information om att jag är ny kund hos Fi-Energy (som kundnummer och övrig kontaktinformation, och i övrigt vilka de är etc). Jag har inte fått någon information överhuvudtaget skickat till mig. Än värre är att jag inte har fått någon faktura skickad till mig.
Till saken hör att elavtalet rör en adress på Muskö, men fakturaadressen (enligt avtalet med Dela Flera) har varit min folkbokföringsadress i Enskede.
För några dagar sedan fick jag ett inkassokrav i brevlådan, rörande elskuld hos Fi-Energy. Jag har väntat på att betala vid anfordran, men som sagt inte hört något överhuvudtaget från Fi-Energy.
Jag har nu i tre dagar försökt få tag på Fi-Energy, via mejl och via telefon, utan att någon svara. På telefon svara en röst att ”vi är på utbildning och återkommer imorgon”.
Vad har jag för rättigheter som konsument? Vad gäller vid företagsöverlåtelse (jag antar att mitt ursprungliga avtal med Dela Flera fortfarande gäller)? Vad gör jag om jag inte får tag på företaget? Kan jag bestrida inkassokravet? Etc.
Anders Kristiansen Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej!
    Om du inte har blivit fakturerad, trots att du dessutom bett om det, kan du inte anses ha blivit fakturerad enligt avtalet.

    Du kan bestrida inkassokravet och förklara varför du inte är betalningsskyldig (du har inte fått någon faktura), både till elbolaget och till inkassoföretaget. Bestrid skriftligen via mail och spara all dokumentation på dina kontakter med företagen. Så länge du bestrider kraven i alla led riskerar du inte att få en betalningsanmärkning.

    Du kan även göra en anmälan till Datainspektionen om att Fi-nergy inte iakttar god inkassosed. God inkassosed kräver att en fordran är förfallen till betalning innan inkassoåtgärder vidtas. Normalt ska gäldenären ha underrättats om betalningsanspråket genom en faktura eller på annat sätt innan inkassoåtgärder vidtas. Kontakta Datainspektionen via länken: https://www.datainspektionen.se/kontakta-oss/

    Det finns ingen särskild rätt i ellagen för ett elhandelsföretag att överlåta ett elhandelsavtal. Om ett elhandelsföretag ska kunna göra det måste det framgå i avtalsvillkoren för ditt avtal. Om det inte finns en sådan bestämmelse i de avtalsvillkor som gäller för dig, och du inte vill gå med på att ditt elavtal övertas av en annan elhandlare, kan du invända mot överlåtelsen och hävda att avtalet mellan dig och det nya elhandelsföretaget inte är bindande. Vid överlåtelse ska samma avtalsvillkor gälla, det är bra att kontrollera detta i de fakturor som du ska få från det nya elhandelsföretaget. Du kan läsa mer om överlåtelser av elavtal här:
    https://energimarknadsbyran.se/el/konsumentratt/klagoguide/overlatelse-av-elavtal/


    Med vänlig hälsning
    Anna
    Anna Carlén Konsumenternas energimarknadsbyrå

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.