Omdöme SVEALANDS ELBOLAG AB
Är på G att byta leverantör. Har förstått att många kunder inte är nöjd med Stockholms Elbolag .
Hittar få dåliga omdömen avseende SVEALANDS ELBOLAG AB
Hittar få dåliga omdömen avseende SVEALANDS ELBOLAG AB
Följ inlägget
11
följare
Kika gärna på Konsumenternas Energimarknadsbyrås klagomålslista. Svealands elbolag finns med på listan tillsammans med 6 andra elhandlare som det har klagats mycket på.
Hälsningar
Även Cheap el hör hit. VARNING! Ej seriöst!
Lustigt att dom skickar just den infon med brev när all annan kommunikation mellan dom och mig varit elektronisk.
Tack för ditt meddelande.
Enligt ellagen ska du få information från ditt elhandelsföretag när ett tidsbestämt avtal är på väg att löpa ut. Informationen ska lämnas tidigast 90 dagar och senast 60 dagar innan avtalet löper ut. Informationen ska tala om när avtalet upphör och vilka konsekvenser det får, som till exempel att prissättningen ändras.
Om du anser att ditt elhandelsföretag inte följer ellagens bestämmelser kan du anmäla detta till oss.
Med vänlig hälsning,
Samma sak hände mig och jag såg även på TV4-nyheterna för någon vecka sedan att samma sak hade hänt andra.
Jag får fakturorna via vanlig post och det är inga som helst problem med det.
Men någon info om att det är dags att teckna ett avtal eftersom det gamla snart löper ut har jag inte fått. De har svarat att de har skickat och det är det svaret man får, har bett de att styrka att det är skickat men det kan de inte.
Det har alltid fungerat med alla andra elbolag jag har haft och därför väntade jag även denna gång att de skickar det i god tid.
Vissa har även påmint två gånger ifall man inte svarat snabbt nog.
Kräv rättelse och kompensation?
Svealands Elbolag och Stockholms Elbolag verkar vara inom samma koncern?
Annars anmäl, fler får inte råka ut för detta!
Med vänlig hälsning,
Anne P
Jag efterlyste varning för att mitt gamla avtal med Stockholms energi skulle gå ut. Men det kunde bolaget inte hitta. Listiga tomtar.
Göta ringer upp trots Nix och påstår att jag sökt dem.
Tack för ditt meddelande.
Företaget ska debitera dig det ni har avtalat om. Om debiteringen avviker från det avtalade ska du kräva rättelse hos företaget.
För avtalsrättsliga frågor hänvisar vi till Konsumenternas Energimarknadsbyrå för vägledning.
Med vänlig hälsning,
Som tidigare recensenter så passar dessa på att ta dubbelt betalt mot för spotpris då avtalen går över på rörligt utan att meddela kunden att avtalet löper ut, vilket ej är OK då det är ett av kraven i Ellagen. Priset är ej heller specificerat på fakturan vad beståndsdelarna är över spotpris, utöver de 1,9 öre/kWh som är avtalade påslaget för Svealands elbolags del enligt villkoren.
Har haft ett antal elleverantörer under 25 år men dessa är värst.
Typiskt att man ej googlar firman innan men man antar att elskling har någon koll på leverantörerna.
Iaf, de går back 5mkr 2020 med en usel marginal på -43% och är relativt nystartade så långvariga lär de ej bli hursom.
Saxade information från allabolag där de även finns registrerat en anmärkning.
Se er om efter en seriösare aktör är dagens tips.
Vill varna andra!
De har lurat in mig i deras dyra 5 SEK per kilowattimme avtal (rörligt tillsvidareavtal)efter att mitt 1 åriga avtal löpt ut. Spotpriset som vid tillfället var under 1kr och ska enligt prisavtal ska följa +några ören, verkar inte gälla.
Ett brev ska tydligen i god tid skickats om att välja avtal.Det har inte kommit än🙂
Jag försökte byta elleverantör redan den 13 januari innan mitt 1 års kontrakt löpt ut. Då hotade de med brytavgift och tvingade in mig 1 månad i detta
dåliga avtal. Jag har bestrider nu deras faktura.
Tänker inte betala deras ockerpris!
Mvh Åke
Vi på Svealands Elbolag eftersträvar alltid nöjda kunder och uppmanar därför alla kunder eller blivande kunder att ta direkt kontakt med vår kundservice:
Privat
kundservice@svealandselbolag.se
Telefon: 010 – 212 10 90
Företag
foretag@svealandselbolag.se
Telefon: 010 – 212 10 90
www.svealandselbolag.se
Vänliga hälsningar
Personalen på kundservice
Svealands Elbolag AB
Även här försöker de kräva 990SEK för detta.
Kan konstatera att jag kommer bestrida detta då det inte är skäligt.
Vi tar givetvis till oss din feedback, tyvärr är det som så att har man bindningstid på ett avtal så behöver man följa detta till punkt och pricka och väljer man att bryta avtalet i förtid så mottager man en bryt avgift som minsta summa ligger på 990kr och detta är något som kunder godkänner när man godkänner avtalsvillkoren.
Det är extra viktigt att läsa avtalsvillkor just av sådana anledningar, men däremot så kan vi kreditera din bryt avgift om du ändrar startdatum hos det nya bolaget.
Önskar dig en fin dag.
Emelie, Svealands Elbolag.
Om kunden säger upp ett tidsbestämt elavtal med helt eller delvis fast pris innan bindnings- eller uppsägningstiden har löpt ut kan elhandelsföretaget ha rätt att debitera kunden en avgift för brutet avtal. Avgiften får endast tas ut om det tydligt framgår av avtalsvillkoren att den får tas ut och vad den omfattar. Det här regleras i 9 kap. 12 § ellagen.
Brytavgiften får inte vara större än den direkta ekonomiska förlust som den förtida uppsägningen orsakar, vilket innebär att elhandelsföretaget endast ska få ekonomisk kompensation för sina faktiska kostnader. Därför kan ett elhandelsföretag inte i förväg i avtalsvillkoren ange en brytavgift som gäller för alla kunder eller ha en schabloniserad brytavgift. Elhandelsföretaget ska räkna fram kundens brytavgift på de grunder som står i ellagen.
Med vänlig hälsning,