Omdöme SVEALANDS ELBOLAG AB

Är på G att byta leverantör. Har förstått att många kunder inte är nöjd med Stockholms Elbolag .
Hittar få dåliga omdömen avseende SVEALANDS ELBOLAG AB
Lars Lundberg

Kommentarer

  • Hej Lars,

    Kika gärna på Konsumenternas Energimarknadsbyrås klagomålslista. Svealands elbolag finns med på listan tillsammans med 6 andra elhandlare som det har klagats mycket på.

    Hälsningar
    Madeleine Hermansson Energimarknadsinspektionen
  • Samma ägare som till det mycket kritiserade Stockholms elbolaag.
    Även Cheap el hör hit. VARNING! Ej seriöst!
    Agneta
  • Jag avråder att byta till Svealands Elbolag efter egna erfarenheter. Fick ingen info om att mitt avtal var på väg att löpa ut och hamnade i ett tillsvidare avtal med ockerpriser . Svelands kundservice  hävdade att dom skickat ut info och skyllde på postnord.
    Lustigt att dom skickar just den  infon med brev när all annan kommunikation mellan dom och mig varit elektronisk.
    Michael
  • Hej Michael,

    Tack för ditt meddelande.

    Enligt ellagen ska du få information från ditt elhandelsföretag när ett tidsbestämt avtal är på väg att löpa ut. Informationen ska lämnas tidigast 90 dagar och senast 60 dagar innan avtalet löper ut. Informationen ska tala om när avtalet upphör och vilka konsekvenser det får, som till exempel att prissättningen ändras.

    Om du anser att ditt elhandelsföretag inte följer ellagens bestämmelser kan du anmäla detta till oss.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen
  • Svar till Michael;

    Samma sak hände mig och jag såg även på TV4-nyheterna för någon vecka sedan att samma sak hade hänt andra.

    Jag får fakturorna via vanlig post och det är inga som helst problem med det.
    Men någon info om att det är dags att teckna ett avtal eftersom det gamla snart löper ut har jag inte fått. De har svarat att de har skickat och det är det svaret man får, har bett de att styrka att det är skickat men det kan de inte.

    Det har alltid fungerat med alla andra elbolag jag har haft och därför väntade jag även denna gång att de skickar det i god tid.
    Vissa har även påmint två gånger ifall man inte svarat snabbt nog.

    Kräv rättelse och kompensation?
    Svealands Elbolag och Stockholms Elbolag verkar vara inom samma koncern?
    Annars anmäl, fler får inte råka ut för detta!

    Med vänlig hälsning,
    Anne P
    Anne P
  • Även Cheap energy kontrolleras av samma gäng. Finns på olika platser i Kävlinge kommun. Det sägs att bolagt har registrerat en lång rad med namn. Så det blir lätt och snabbt för dem att byta till nytt namn när de gamla fått för många anmärkningar och varningar.

    Jag efterlyste varning för att mitt gamla avtal med Stockholms energi skulle gå ut. Men det kunde bolaget inte hitta. Listiga tomtar.

    Göta ringer upp trots Nix och påstår att jag sökt dem.
    Agneta
  • Till mig sa Svealands Elbolag att det skickats på mejl och att det kan ha hamnat i skräppost. Jag jobbar som IT-konsult och har mycket bra koll på alla inkorgar, så jag vet att det inte stämmer. Avtalet de sätter en på kallar de Premium Rörligt och går inte att hitta på hemsidan men rent tekniskt motsvarar det ett obundet rörligt avtal som de har på hemsidan med ett påslag på 3,9 öre på månadspriset från Nordpool. På fakturan för december var påslaget 80 öre, och för januari var påslaget 120 öre. När jag ifrågasätter så svarar de dels att det är dyrt för dom att köpa el på onundna avtal, och att på detta avtalet kan de sätta vilket pris de vill. Men, i villkoren står inte det, samt att det står att månadsavgiften är 49 sek, men det de debiterar är 69 sek. Fakturan är dessutom inte specificerad vad som är elpris och vad som är avgifter. Jag byter nu till Skellefteå Kraft och råkade sätta bytesdatum 7 dagar för tidigt, för det vill de ha en brytavgift om 990 kronor.

    Johnny
  • Hej Johnny,

    Tack för ditt meddelande.

    Företaget ska debitera dig det ni har avtalat om. Om debiteringen avviker från det avtalade ska du kräva rättelse hos företaget.

    För avtalsrättsliga frågor hänvisar vi till Konsumenternas Energimarknadsbyrå för vägledning.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen
  • Riktiga skojjare, borde vara belagda med näringsförbud.
    Som tidigare recensenter så passar dessa på att ta dubbelt betalt mot för spotpris då avtalen går över på rörligt utan att meddela kunden att avtalet löper ut, vilket ej är OK då det är ett av kraven i Ellagen. Priset är ej heller specificerat på fakturan vad beståndsdelarna är över spotpris, utöver de 1,9 öre/kWh som är avtalade påslaget för Svealands elbolags del enligt villkoren.
    Har haft ett antal elleverantörer under 25 år men dessa är värst.

    Typiskt att man ej googlar firman innan men man antar att elskling har någon koll på leverantörerna.

    Iaf, de går back 5mkr 2020 med en usel marginal på -43% och är relativt nystartade så långvariga lär de ej bli hursom.
    Saxade information från allabolag där de även finns registrerat en anmärkning.

    Se er om efter en seriösare aktör är dagens tips.
    Pontus Hårdén
  • Varning! Utav en tillfällighet då jag kollade mina anslutna bolag till e-faktura upptäcker jag en kreditnota fr elbolaget som legat i över ett halvår och inte betalts tillbaka till mig. Ringer och de säger att de inte visste hur jag ville ha pengarna utbetalda, de har inte kontaktat mig via ex vis epost/mobil/post eller dragit av pengarna från räkningar som jag fortsatt att betalat under detta halvår
    Brita Högberg Lapin
  • Stor Varning för Svealands Elbolag!
    Vill varna andra!
    De har lurat in mig i deras dyra 5 SEK per kilowattimme avtal (rörligt tillsvidareavtal)efter att mitt 1 åriga avtal löpt ut. Spotpriset som vid tillfället var under 1kr och ska enligt prisavtal ska följa +några ören, verkar inte gälla.
    Ett brev ska tydligen i god tid skickats om att välja avtal.Det har inte kommit än🙂
    Jag försökte byta elleverantör redan den 13 januari innan mitt 1 års kontrakt löpt ut. Då hotade de med brytavgift och tvingade in mig 1 månad i detta
    dåliga avtal. Jag har bestrider nu deras faktura.
    Tänker inte betala deras ockerpris!
    Mvh Åke 

    Åke Edvinsson
  • Hej!

    Vi på Svealands Elbolag eftersträvar alltid nöjda kunder och uppmanar därför alla kunder eller blivande kunder att ta direkt kontakt med vår kundservice:

    Privat
    kundservice@svealandselbolag.se
    Telefon: 010 – 212 10 90

    Företag
    foretag@svealandselbolag.se
    Telefon: 010 – 212 10 90


    www.svealandselbolag.se


    Vänliga hälsningar

    Personalen på kundservice
    Svealands Elbolag AB
    Kundservice Svealands Elbolag
  • Även jag är klart missnöjd med dem.  Jag skulle byta och det ahr blivti ett fel så avtalet bryts EN dag för tidigt.

    Även här försöker de kräva 990SEK för detta.

    Kan konstatera att jag kommer bestrida detta då det inte är skäligt.
    Christoffer
  • Hej Christoffer.
    Vi tar givetvis till oss din feedback, tyvärr är det som så att har man bindningstid på ett avtal så behöver man följa detta till punkt och pricka och väljer man att bryta avtalet i förtid så mottager man en bryt avgift som minsta summa ligger på 990kr och detta är något som kunder godkänner när man godkänner avtalsvillkoren.
    Det är extra viktigt att läsa avtalsvillkor just av sådana anledningar, men däremot så kan vi kreditera din bryt avgift om du ändrar startdatum hos det nya bolaget.

    Önskar dig en fin dag.
    Emelie, Svealands Elbolag.


    Kundservice Svealands Elbolag
  • Hej,

    Om kunden säger upp ett tidsbestämt elavtal med helt eller delvis fast pris innan bindnings- eller uppsägningstiden har löpt ut kan elhandelsföretaget ha rätt att debitera kunden en avgift för brutet avtal. Avgiften får endast tas ut om det tydligt framgår av avtalsvillkoren att den får tas ut och vad den omfattar. Det här regleras i 9 kap. 12 § ellagen.

    Brytavgiften får inte vara större än den direkta ekonomiska förlust som den förtida uppsägningen orsakar, vilket innebär att elhandelsföretaget endast ska få ekonomisk kompensation för sina faktiska kostnader. Därför kan ett elhandelsföretag inte i förväg i avtalsvillkoren ange en brytavgift som gäller för alla kunder eller ha en schabloniserad brytavgift. Elhandelsföretaget ska räkna fram kundens brytavgift på de grunder som står i ellagen.

     Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.