Orimlig förbrukning
Hej,
Månaderna nov-dec har vi dubbelt så hög elförbrukning som resterande månader. Alltså ca 2500 kWh mot nästan 5000 kWh nov-dec.
I kontakt med vattenfall vill de hänvisa till vår ytterbelysning. Vår ytterbelysning står dock på året om när det blir mörkt. Dessutom och nu till det märkliga, vi är bortresta oktober-maj! Huset står tomt, ingen bor i huset och vi drar ner värmen när vi är borta.
Vattenfall vill inte kännas vid vårt problem. Hur går vi vidare
Månaderna nov-dec har vi dubbelt så hög elförbrukning som resterande månader. Alltså ca 2500 kWh mot nästan 5000 kWh nov-dec.
I kontakt med vattenfall vill de hänvisa till vår ytterbelysning. Vår ytterbelysning står dock på året om när det blir mörkt. Dessutom och nu till det märkliga, vi är bortresta oktober-maj! Huset står tomt, ingen bor i huset och vi drar ner värmen när vi är borta.
Vattenfall vill inte kännas vid vårt problem. Hur går vi vidare
Följ inlägget
1
följare
Tack för ditt meddelande.
Enligt de allmänna avtalsvillkoren NÄT 2012 K (rev 2) kan du anmäla till elnätsföretaget om du misstänker att din elmätning inte fungerar som den ska. Du har som kund också möjlighet att begära provning av elmätaren om du misstänker att det är något fel i mätanordningen. Observera att om du begär en provning som sedan visar att mätarens resultat är inom specifikationerna blir du skyldig att betala för kontrollen, i annat fall bekostas provningen av elnätsföretaget. Du ska på förhand få information om beräknad kostnad för provningen.
Provningen utförs av elnätsföretaget, eller någon företaget anlitar, om konsumenten godtar det. Konsumenten har dock rätt att begära att provningen kontrolleras eller utförs av opartisk sakkunnig. Elmätaren ska uppfylla myndigheten Swedacs krav, du kan kontakta Swedac om du har frågor om krav på elmätare.
Läs mer här, Elmätaren visar fel? | Energimarknadsbyrån (energimarknadsbyran.se)
Jag hoppas detta kan hjälpa er.
Med vänliga hälsningar