Till senaste kommentaren

Rapportering till elanvändare

Vd är kravet idag på elnätsbolag att rapporter förbrukning av el till mig som användare ? Mitt bolag vattenfall eldistributions måste ha tekniska problem. Man är snabb att få fram fakturan men inte utfallet per timme. Idag saknas utfall för 6 dagar den äldsta dag är den 15 april där finns endast en timme rapporterad övriga dag är det lite olika antalet dagar. Hos elhandelsbolaget finns det vad de klar beräknade värden och de är samma dagar jag har saknad info om.
Jag har mailkontakt med deras kundservice på vattenfall men det ger konstiga svar och den information de lämnar på mina sidor är ofullständig eller gammal. De skrev att mina sidor var en gratistjänst så man får väl ta det man får så intresset är tydligen noll.
Anders Berglund

Kommentarer

  • Hej Anders

    Tack för ditt meddelande.

    Om du har en dygnsavräknad anläggning ska elnätsföretaget rapportera mätvärden varje dygn till elleverantör och elanvändare. Men om mätvärden saknas (till exempel om mätvärden inte kan samlas in på grund av kommunikationsproblem) ska rapportering göras senast tolfte dagen efter mätdygnet. Elnätsföretaget har således tolv dagar på sig att se till att mätvärden kommer in och kan rapporteras.

    Jag skulle rekommendera dig att höra av dig till Vattenfalls kundombudsman, https://www.vattenfall.se/kundservice/om-du-inte-ar-nojd

    Får du trots detta inget gehör från Vattenfall och de inte åtgärdar problemen med elmätaren kan du göra en anmälan till oss. Skicka då en skriftlig anmälan till registrator@ei.se. Glöm inte att uppge ditt anläggnings-id på 18 siffror.

    Med vänliga hälsningar
    Erika Axelsson Energimarknadsinspektionen
  • Hej
    Detta med dygnsavräkning vill jag att du förtydligade för med mitt elhandelsbolag har jag timprisavtal

    på mina sidor hos vattenfall idag avseende april har man uppgivet en förbrukning på 474 kWh men på fakturan står 499 kWh vilket jag bedömer är rätt. Att det inte stämmer beror på att mellan den 15 till 21 april är det ofullständig uppdatering. Den 17 april är rätt.

    Vi ska installera solceller blir det andra förutsättningar med rapportering?
    Anders Berglund
  • Hej igen Anders

    Tack för ditt meddelande.

    För uttagspunkter med ett abonnemang för en huvudsäkring till och med 63 A kan både månads- och dygnsavräkning tillämpas.

    Elnätsföretaget ska tillämpa lämplig avräkningsmetod för mätpunkten och får därmed välja avräkningsmetod. Men om ett kvarts- eller timprisavtal tecknas, eller om elanvändaren begär kvarts- eller timmätning, ska mätpunkten dygnsavräknas, enligt 6 c § i mätförordningen.

    En elanvändare har inte lagstöd för att begära en viss avräkningsmetod. Elanvändare har däremot lagstöd för att begära att en viss mätmetod ska tillämpas, mätmetoden kan påverka vilken avräkningsmetod nätföretaget kan (och därför ska) tillämpa.

    Vi är medvetna om att Vattenfall under en längre period haft problem med avsaknad av mätvärdesinsamling.

    Läs gärna mer här, Frågor och svar om elmätning - Energimarknadsinspektionen

    Jag skulle rekommendera dig att höra av dig till Vattenfalls kundombudsman, Om du inte är nöjd | Vattenfall Kundservice

    Får du trots detta inget gehör från Vattenfall och de inte åtgärdar problemen med elmätaren kan du göra en anmälan till oss. Skicka då en skriftlig anmälan till registrator@ei.se. Glöm inte att uppge ditt anläggnings-id på 18 siffror.

    Med vänliga hälsningar
    Erika Axelsson Energimarknadsinspektionen

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.