Till senaste kommentaren

Mätarbyte vid installation av solpaneler

Hej jag har en fråga angående handläggning om man aka byta elmätare hos eon, Då jag har satt upp solpaneler.
Dom har en handläggningstid på 6-8 veckor bara för att ta upp ett papper och sedan tar det ett par veckor innan dom kommer ut och byter mätare.
Är detta rimligt? jag tycker att det är helt sjukt.

Kommentarer

  • Hej Jonas,

    Jag beklagar först och främst att du behöver vänta så länge på att få din mätare bytt. Ei har generellt sett få tillsynsmöjligheter om installation av egenproduktion eftersom handläggningstider är inget som behandlas i ellagen.

    Det saknas även en angiven tidsfrist om detta då vad som istället regleras är att elnätsföretaget ska mäta all el som matas in och tas ut i en enskild uttagspunkt (3 kap. 10 § ellagen).

    Det som finns inskrivet är att elnätsbolaget är skyldig att ansluta en anläggning inom skälig tid om det är en nyanslutning. I vanliga fall räknas inte mätarbytet som sker vid solcellsinstallation till nyanslutning. Men om du har säkrat upp ditt huvudabonnemang så gäller 3 kap. 7 a § i ellagen och Ei har då möjlighet att pröva skäligheten.

    Om mätarbytet endast gäller för att du ska kunna mäta in- och utmatning, saknar Ei befogenheter och det är utanför vårt tillsynsområde. Om du anser att elnätsföretaget bryter något avtal ni har kommit överens om har du möjlighet att ta kontakt med Konsumentverket eller Allmänna reklamationsnämnden för mer information.

    Vänliga hälsningar,
    Samuel Wahlberg Energimarknadsinspektionen
  • Vore det inte på sin plats att det fanns ett regelverk för hur lång tid denna typ av installation då vi som konsumenter inte har någon som helst möjlighet att påverka genom att byta leverantör.
    Har själv samma problem och Ellevio har inte "hunnit" skriva en arbetsorder på 4 veckor för att en underleverantör skall få uppdraget att byta mätare.
    Det finns naturligtvis inget intresse för Nätbolagen att genomföra bytet då nätbelastningen minskar.
    Alla dessa kw som inte produceras under säg 4-8 veckor skulle göra skillnad både vad gäller miljö och ekonomi
    jimmy Lundbeck
  • Jag har samma problem som ovan. Det som jag dock tycker ni bör ta i är att vi som konsument inte har någon möjlighet att välja "annan" leverantör.
    Det finns inget intresse för Elnätsbolagen att genomföra dessa mätarbyten då de innebär en kostnad för mätaren och mindre leverans av el till fastigheterna.
    Alla de kw timmar som inte blir producerade pga långa väntetider på ett byte av mätare måste ses som rent slöseri med miljö och pengar.
    Det borde inte vara så svårt för Er som ansvarig för övervakning av bolagen att reglera hur lång tid detta får ta.
    jimmy Lundbeck
  • Hej Jimmy,

    Tack för två intressanta inlägg!

    Precis som du skriver så har Ei ingen möjlighet att bedriva tillsyn i frågan, så länge det inte gäller en nyanslutning (3 kap. 7 § ellagen). Ei har märkt av en ökad mängd klagomål och frågor och förstår problematiken som uppstår.

    Vi har lyft frågan med branschorganisationen och kommer ha en fortsatt diskussion.

    Vänliga hälsningar,
    William Johansson Berg Energimarknadsinspektionen
  • Hej
    Som konsument ock kund bör man kanske ha 6-8 veckors framförhållning. När kunder beställer sin solpanelsanläggning från entreprenören bör den se till att en föranmälan kommer in i tid.
    Dessutom är det inte alla elnätsföretag som behöver byta elmätaren fysiskt på plats, de behöver ”bara” lägga till ett register i insamlingssystemet för mätvärden
    Michael /Bohuslän
    Michael
  • Hej Michael,

    Tack för ditt inlägg!

    Självklart, som kund behöver man göra det man kan för att skapa bra förutsättningar för elnätsföretaget - och sig själv. Sedan arbetar Ei för att elnätsföretaget ska följa den aktuella lagstiftningen.

    Som jag skrev tidigare så har vi lyft frågan eftersom klagomålens mängd har ökat.

    Vänliga hälsningar,
    William Johansson Berg Energimarknadsinspektionen
  • Jag fick min anläggning uppsatt i maj och väntar fortfarande på att Vattenfall ska byta mätaren. Jag har snart missat nästan hela produktionen för året. Föranmälan skickades in i april, men jag har inte ens ett datum för när de planerar in jobbet.
    Joakim
  • Hej Joakim
    Jag råkade skicka ett mail till någon i styrelsen på eon och då hände det saker.
    Jag var inte helt snäll i mina kommentarer och frågade vad dom höll på med . testa
    Jonas Lund
  • Tack Jonas, jag drog ett mail till deras VD så får vi se om det händer något.
    Joakim
  • Japp, det löste sig omedelbart och jag fick kompensation! De hade redan bytt mätaren, men entreprenören hade missat att registrera det.
    Joakim
  • Hej Jonas och Joakim,

    Vad bra att det löste sig. Återkom gärna om ni stöter på några problem framöver.

    Vänliga hälsningar,
    William Johansson Berg Energimarknadsinspektionen
  • Hej!
    Jag har beställt 44st solpaneler som ska leverera ca 13600 kwh/år
    Nu ringde Sandvikens Energi och meddelade att dom kan inte ta emot mer än 6 kwh/år pga gamla luftledningar och när jag frågade om när dom ska åtgärda problemet så blev det en axelryckning som svar.
    Så min fråga är:
    kan man begära kompensation för det?
    Och hur kan man trycka på för att få kabeln nergrävd?
    Mvh Hans Berglund
    Hans Berglund
  • Hej Hans,

    Elnätsföretaget är skyldig att ansluta din mikroproduktionsanläggning, de är även skyldiga att överföra inmatad el för annans räkning.

    Du ska inte betala någon nättariff för den el du matar in på elnätet under förutsättning att inmatningsabonnemanget är på maximalt 63A och maximal effekt om 43,5 kW. Detta gäller om du är nettoförbrukare per kalenderår.
    Du kan ha rätt till ersättning för nätnytta från ditt elnätsföretag eftersom du som mikroproducent bland annat bidrar till minskade nätförluster för elnätsföretaget. Denna ersättning varierar och sätts av elnätsföretaget.

    Fortsätter elnätsföretaget att "neka" dig att föra över överskottet av den producerade elen till deras elnät, så kan du anmäla det till oss och vi kan då öppna tillsyn mot elnätsföretaget. Dock kan vi inte pröva din fråga om att få kompensation, det är en civilrättslig fråga.

    Här kan du läsa om ett liknande fall, skillnaden är att elnätsföretaget ville ta ut en kostnad för att ansluta mikroproduktionsanläggningen, vilket inte är tillåtet.

    Hoppas att mitt svar har vart till nytta!
    Madeleine Hermansson Energimarknadsinspektionen

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.