Solør
Hej!
Har ni granskat monopolbolaget Soĺørs fjärrvärmepriset?
Mamma dog i Augusti och lämnade ett hus efter sig i Vilhelmina som värms med fjärrvärme. Nu måste dödsboet, naturligtvis, betala. Priserna är minst sagt häpnadsväckande. Värmen kostar fyra gånger mer per kW/h än el.
Systemet med fjärrvärme kräver förstås monopol men är det inte så att Solør utnyttjar sin ställning på ett ohemult sätt med tanke på att kunderna sitter fast med Solør som leverantör?
Gunnar Lauritz
Har ni granskat monopolbolaget Soĺørs fjärrvärmepriset?
Mamma dog i Augusti och lämnade ett hus efter sig i Vilhelmina som värms med fjärrvärme. Nu måste dödsboet, naturligtvis, betala. Priserna är minst sagt häpnadsväckande. Värmen kostar fyra gånger mer per kW/h än el.
Systemet med fjärrvärme kräver förstås monopol men är det inte så att Solør utnyttjar sin ställning på ett ohemult sätt med tanke på att kunderna sitter fast med Solør som leverantör?
Gunnar Lauritz
Följ inlägget
1
följare
Tack för ditt meddelande.
Energimarknadsinspektionen (Ei) har inte tillsyn över priset på fjärrvärme, det finns ingen reglering av priser för fjärrvärme. Dock ska fjärrvärmekunden skriftligen underrättas ändringen senast två månader före den dag de ändrade villkoren ska börja gälla. I underrättelsen ska skälen för ändringen anges samt en upplysning lämnas om att fjärrvärmekunden har rätt att begära förhandling, ansöka om medling och att säga upp avtalet.
Enligt fjärrvärmelagen innebär fjärrvärmeföretagets skyldighet att förhandla med en fjärrvärmekund att fjärrvärmeföretaget ska
1. ange skälen för det avtalsvillkor som förhandlingen gäller,
2. ge fjärrvärmekunden tillräcklig information för en bedömning av skäligheten av avtalsvillkoret, och
3. försöka komma överens med fjärrvärmekunden om avtalsvillkoret.
Om en förhandling inte leder till någon överenskommelse ska fjärrvärmeföretaget underrätta fjärrvärmekunden om att förhandlingen är avslutad och ange skälen för fjärrvärmeföretagets inställning. En förhandling måste alltså inte innebära att du påverkar fjärrvärmepriset.
Om du inte kommer överens med ditt fjärrvärmeföretag har du möjlighet att ansöka om medling hos fjärrvärmenämnden. Du har tre veckor på dig från den dag då förhandlingen avslutades. Ett fjärrvärmeföretag får inte tillämpa nya villkor förrän det gått tre veckor från det att en förhandling eller medling avslutats.
Jag har kikat lite i Nils Holgerssonrapporten som är en årlig rapport som varje år undersöker prisskillnaderna mellan landets kommuner för sophämtning, vatten och avlopp, el och uppvärmning. Om fjärrvärme skriver de såhär: "Priset för fjärrvärme har ökat med hela 15,2 procent mellan 2023 och 2024. Årets prisökningen är närmast en “Rekord i prischock” och nästan en fördubbling jämfört med fjolårets rekordhöjning (ca 8 procent i förra undersökningen). Fjärrvärmepriserna når därmed nya rekordnivåer. Den högsta höjningen sedan 1996."
Rapporten går att läsa i sin helhet här: Nils Holgersson | Fjärrvärme 2024
Ei arbetar just nu även med detta regeringsuppdrag
Uppdrag att analysera behovet av ett förstärkt kundskydd på fjärrvärmemarknaden - Regeringen.se
Uppdraget handlar om att Energimarknadsinspektionen ska analysera behovet av stärkt kundskydd på fjärrvärmemarknaden, genom att utreda och föreslå åtgärder för att öka kundernas rättigheter, förhandlingsstyrka och transparens kring prisstrukturer, samt förbättra nyttjandet av spillvärme och forum för kunddialog. Vid behov ska förslag till lagändringar och konsekvensanalyser inkluderas.
Med vänliga hälsningar