Till senaste kommentaren
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Stockholms Elbolag vägrar uppsägning trots rätt enligt avtal.

Hej
Stockholms Elbolag vägrar uppsägning enligt avtal och undviker att besvara mail och går inte att nå via telefon (telefonkö avbryts, eller med svar "abonnenten kan inte nås") undrar vad den effektivaste vägen till rättelse är.

Beställde via Elskling ett 12 månaders fast abonnemang med 1 månaders uppsägning den 17 juni 2018 med start 1 augusti. Kvittens finns och bekräftas av Elskling.se att annat något annat inte är beställt.

Den 15:e juni 2019 skickades mailledes en uppsägning till kundtjänsten hos Stockholms Elbolag med begäran om bekräftelse på uppsägningen. Samtidigt lades en beställning via Elskling om byte till Göteborgs Energi med start 1 Aug.

Ingen respons kom från Stockholms Elbolag trots påminnelse mail. Efter att skickat trippla mail samtidigt kom svar kl 22 en kväll 11 dagar efter uppsägningen . Svaret innehöll dock HOT om avtalsbrott då de hävdar att beställning hos Elskling.se avsett 24 månaders kontrakt med 1 månads uppsägning.

Har översänt kopia på beställning från Elskling.se och det går nu inte att nå dem och de besvarar inte mail.

Jag har förstått att Stockholms Elbolag tidigare har varit föremål för utredning att inte följa lagen med hot om viten. De har också tidigare varit bortplockade från Elpriskollen.se. Det som gör mig extra orolig, i relation till hur Stockholms Elbolag agerar, är att enligt Allabolag.se har bolaget en osund balansräkning med negativ soliditet (2017, 2016).

Sitter nu i låst läge att nyttja ett fördelaktigare erbjudande från Göteborgs Energi då Stockholms Elbolag låser abonnemanget och hindrar bytet.

Vilken är den snabbaste vägen för att kunna pressa Stockholms Elbolag till rättelse att följa ingått avtal enligt beställning via Elskling.se då de inte går att kommunicera med dem?


Kommentarer

  • Hej
    Det är så tråkigt att du har råkat ut för det här. Du har agerat föredömligt eftersom du har skickat uppsägningen skriftligen och sparat denna, du har även sparat bevis på vilka avtalsvillkor som gäller.

    Om du tecknar avtal med ett annat elhandelsföretag kommer bytet att genomföras och Stockholms elbolag kan inte stoppa det. Du behöver alltså inte ha Stockholms elbolags godkännande /medverkan för att byta elleverantör.

    Däremot kan Stockholms elbolag skicka en faktura med brytavgift om de fortfarande anser att du har brutit avtalet i förtid. Om det blir så bestrider du denna faktura genom att skicka ett mail till Stockholms elbolag där du anger att du inte kommer att betala och varför. I det här fallet för att du anser att fakturan är felaktig eftersom du inte har brutit avtalet i förtid då du har sagt upp ditt avtal i enlighet med avtalets villkor. Skicka med de underlag du har som visar vilka villkor som gällde och din uppsägning.

    Därefter blir det upp till Stockholms elbolag att välja om de vill ta det till domstol för att driva in avgiften, men det är kanske inte så sannolikt. Du kan också vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), om du vill, för att få tvisten prövad. ARN prövar tvister mellan konsumenter och företag, den är kostnadsfri och endast skriftliga underlag används för prövningen.

    Med vänlig hälsning
    Anna
    Anna Carlén Konsumenternas energimarknadsbyrå
  • Stor Tack Anna för återkoppling.

    Det kommer ske ett byta FRÅN Stockholms Elbolag 1 august 2019. Kan inte bli tydligare gällande avtalsvillkor 12 månader. Se utklipp från kvittens erhållen från Elskling.se.

    Anders

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.