Svenska Elverket

Ringde upp min mamma som är 88 år hota med att stänga ner hennes el om hon inte signera deras avtal med bank id.

Är de inte dags att agera?
Jonny

Kommentarer

  • Hej Jonny!

    Vad gäller försäljningsmetoder och avtal som ingås på felaktiga grunder, faller det dessvärre utanför vår befogenhet att fatta beslut om. Detta är klagomål som konsumentverket hanterar.

    Hos Konsumentverket hittar du information om vilka regler som gäller vid telefonförsäljning och vilka rättigheter du har som konsument: Telefonförsäljning – vilka regler gäller? | Konsumentverket

    Om du anser att ett företag bryter mot de konsumenträttsliga lagarna kan du anmäla detta till Konsumentverket.

    Med vänliga hälsningar,
    Alma Hansson, Energimarknadsinspektionen
  • Blev med uppringd av  dom här de påstod sig att ringa från mitt nuvarande el bolag försökte få mig att signera något med bank id för att bibehålla min el i hushållet är det så här det får gå till??


    Mvh Chris.
    Chris
  • Hej Chris!

    Ei arbetar främst med att följa och analysera utvecklingen på el, naturgas- och fjärrvärmemarknaderna. Detta genom bland annat tillsyn av verksamheterna.

    Vad gäller klagomål och frågor om försäljningsmetoder är det dessvärre något som faller utanför ramen av vår verksamhet. Detta är istället en fråga som ska lyftas till konsumentverket.

    Med vänliga hälsningar,
    Alma Hansson, Energimarknadsinspektionen
  • De man försöker framföra är att dom sysslar med en olaglig verksamhet och livnär sig på att lura folk, de har skyhöga straffavgifter samt blåser folk fullständigt.

    Där av Energimarknadsinspektionen bör granska detta bolag omgående.
    Johannes
  • Hej Johannes

    Tack för ditt meddelande.

    Konsumentverket har tillsynsansvar över problem och felaktigheter i samband med försäljning och marknadsföring.

    Hos konsumentverket hittar du information om vilka regler som gäller vid telefonförsäljning och vilka rättigheter du har som konsument.

    Med vänliga hälsningar
    Erika Axelsson Energimarknadsinspektionen
  • Hej blev uppringd av dem o dem sa min elavtal går ut snart fast det var inte sant
    O erbjöd ny avtal med dem men alldrig nämnd om bindningstid
    Dem sa ingen bindningstid o en månad uppsägning
    Flyttar tillbaka till Fortum
    Fick faktura på 9000 kr
    Rustam Yussupov
  • Hej Rustam,

    Problem och felaktigheter avseende telefonförsäljning ska du anmäla till Konsumentverket som har tillsynsansvar på området.

    Vi har förelagt företaget att sluta ta ut felaktiga brytavgifter. Du kan hänvisa till ellagen om du tänker bestrida din faktura.

    Genom vår tillsyn kan vi inte hjälpa dig vidare med ditt ärende eller tvinga företaget att makulera en faktura. Om det inte räcker med att du bestrider brytavgiften med hänvisning till ellagen, kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för tvistlösning. Om du behöver information eller vägledning i konsumenträttsliga frågor föreslår jag att du kontaktar Konsumenternas Energimarknadsbyrå. 

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.