Tjänst för frekvensreglering

Hej,

Branschen gällande tjänster för frekvensreglering med batterier har växt rejält på sista tiden och med det finns det en del utmaningar. Checkwatt som i alla fall har varit den största aktören för villabatterier har anslutit många batterier framförallt det senaste året. Dock har Checkwatt anslutit betydligt många fler än vad de har godkända portföljer hos Svenska Kraftnät. Vilket har fått till följd att anslutna villabatterier har fått dela på den ersättning som har varit. I april som exempel har jag fått ungefär 1/10 av den ersättning jag hade haft utan den s.k utspädningen. Checkwatt tjänar såklart pengar på att sälja hårdvara för tjänsten och därigenom knyta upp många kunder. Men är det verkligen lagligt? Det finns ingenstans att läsa om den här modellen i någon förköpsinformation eller i avtal. Motsvarande om jag säljer 10 st bullar till 10 personer för fullt betalt men sedan får varje person bara en bulle. Bedrägeri?
Det finns idag flera aktörer som tillämpar kösystem och ansluter nya system först när de har plats i portföljer hos SvK. Det finns alltså seriösa sätt att hantera det på.
Borde inte EI titta närmare på detta?
Johan

Kommentarer

  • Hej,

    Tack för ditt meddelande.

    I ellagen finns bestämmelser om aggregeringstjänster, men bestämmelserna berör inte den problematik du beskriver. Det finns ingen reglering i ellagen avseende avtalet mellan dig som har ett batteri och underleverantören eller aggregatorn du säljer el till. Detta är ett avtalsrättsligt förhållande där allmänt avtalsrättsliga principer gäller. Vid en eventuell tvist kan du som konsument vända dig till Allmänna reklamationsnämnden för prövning. Som näringsidkare hänvisas du till allmän domstol.

    Observera att du vid köp av ett villabatteri kan vara konsument i lagens mening, men att du vid försäljning av din överskottsproduktion inte längre är konsument och därför inte omfattas av den konsumentskyddande lagstiftningen. Om en tvist avser annat än själva köpet av utrustning, så som exempelvis försäljning av överskottsproduktion, kan du alltså inte vända dig till Allmänna reklamationsnämnden.

    Frågor om hur det fungerar i avtalet mellan aggregatorerna och Svenska Kraftnät besvaras bäst av SVK. Du hittar information om stödtjänster här: Så kan du som privatperson bidra med stödtjänster | Svenska kraftnät (svk.se)

    Om du anser att ett företags marknadsföring är vilseledande eller att företaget har oskäliga avtalsvillkor, kan du göra en anmälan till Konsumentverket.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.