Till senaste kommentaren

Anslutningstid ändras jämfört med offerten

Vi håller på att ansluta vårt fritidshus till elnätet. Enligt offerten från Eon ska utbyggnadstiden vara 3 månader. Den accepterade vi och har även betalat in halva beloppet av kostnaden.
En dryg månad efter att vi accepterade offerten ändrar Eon att det kan dröja till augusti 2025 innan utbyggnaden är klar. Enligt dem var det ett misstag att det stod 3 månader i offerten.
Vi tycker det är helt orimligt att ändra förutsättningarna så mycket.
Har vi rätt till någon kompensation om det skulle dröja så länge?
Markus Jansson

Kommentarer

  • Hej,

    Tack för din fråga.

    Om elnätsföretaget har utlovat att anslutningen ska vara klar senast ett visst datum och företaget inte håller det avtalade kan du ha rätt till skadestånd eller kompensation. Om elnätsföretaget motsätter sig dina krav kan du driva ärendet civilrättsligt. Som konsument kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. för tvistlösning. Vi på Ei kan inte pröva denna typ av avtalsrättslig tvist.

    Enligt ellagen ska anslutningsskyldigheten fullgöras inom två år från begäran om anslutning. Det innebär dock inte att två år alltid är att betrakta som skälig tid, i vissa fall är ett par månader fullt skäligt och i andra fall kan mer än två år vara accepterat. Förutsättningarna kan vara väldigt olika från en anslutning till en annan.

    Genom en anmälan till oss kan du begära prövning av anslutningstiden. Om vi får indikationer på att elnätsföretaget inte följer ellagens bestämmelser kan vi bedriva tillsyn mot företaget men tillsynen blir i så fall inte ärendespecifik och påskyndar därför inte din anslutning.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.