Vattenfalls redovisning av förbrukning
Hur kan ni acceptera Vattenfalls bristfälliga redovisning av förbrukning. Varken moderbolaget eller nätbolaget redovisar riktiga uppgifter som dessutom inte är samstämmiga. Nätbolagets värden ligger ju till grund för moderbolagets fakturerade kostnader. De har nu under över ett års tid haft problem med redovisningen. Detta är helt oacceptabelt och inger inget förtroende. Mätarställningen saknas dessutom på räkningarna sedan man bytte ut dem förra våren. Trodde nya mätare skulle innebära mer information och inte tvärtom. Efter mätarbytet blev jag dessutom dubbeldebiterad för ett antal dagar varför jag inte litar på dem överhuvudtaget längre. Det krävs att någon granskar dem ordentligt för att få fart på dem.
Följ inlägget
1
följare
Tack för ditt meddelande.
Vi är medvetna om att Vattenfall under en längre period haft problem med avsaknad av mätvärdesinsamling.
Vi har ett pågående tillsynsärende – med diarienummer 2024–103558 – som gäller utebliven rapportering av mätvärden och uteblivna fakturor.
Energimarknadsinspektionen (Ei) har beslutat att ansöka om utdömande av vite mot elnätsföretaget Vattenfall Eldistribution AB. Anledningen är att elnätsföretaget inte rapporterar uppmätta kvartsmätvärden. Detta strider mot krav som gäller sedan den 1 november 2023. Läs mer här, Ei ansöker om utdömande av vite för bristande rapportering av kvartsmätvärden - Energimarknadsinspektionen
I Ei:s e-diarium kan du följa ärendets utveckling. Du hittar e-diariet här https://e-diarium.ei.se/search/mypages;jsessionid=3JoCtr65fpf7J0cWQYzWzLUkgR0uPk7Np8gIbAxf.ei-srv-205?0.
Det finns inget krav att mätarställningen ska framgå på fakturorna, däremot ska din förbrukning framgå.
Med vänliga hälsningar