Negativa säljmetoder

Jag har ett problem med ett avtal från Svensk El

"Jag står utomhus på trucken och lastar en lastbil och jag är UPPTAGEN. O jag sa till henne flera gånger att jag ALDRIG godkänner NÅGOT på telefon och att jag vill ha info på mail som jag
kan läsa igenom i lugn och ro. Jag sa det till henne flera gånger. Det är ju ganska svårt att höra när jag står ute och lastar och det blir knappast lättare när hon tjatar och stressar på,
när jag säger nä hela tiden. Jag kan ju inte läsa något, när jag står ute på trucken och lastar.
O då sa hon att jag skulle trycka på länken så skulle hon ordna det till mig. (Info på mail, så klart) (men istället accepterade jag ett avtal som jag INTE vill ha)
Jag har INTE accepterat eller godkänt något avtal, bara att jag skulle få info på mail, som jag skulle läsa senare, när jag hade tid."
Hon sa att samtalet selades in, men nu när jag begär att få höra det så finns det inte någon inspelning.

Det är anmält till svensk handel och polisanmält.
Nu på den senaste fakturan hotar dom med kronofogden, stämning och utmätning.

MVH Jimmy Lomma Lackering AB
Jimmy Karlsson Lomma Lackeringar AB

Kommentarer

  • Hej Jimmy,

    Är det påstådda avtalet tecknat av dig som privatperson eller företagare? Det är nämligen olika lagstiftning som gäller för konsumenter och näringsidkare.

    Då du som konsument blir uppringd av en telefonförsäljare är det distansavtalslagen som gäller. I lagen finns något som heter skriftlighetskravet vilket innebär att konsumenten ska få ett skriftligt anbud som konsumenten sedan skriftligen bekräftar. Detta ska ska efter säljsamtalet. Om något av dessa villkor inte uppfylls bör avtalet anses vara ogiltigt. Du kan då bestrida avtalet.

    Om du har tecknat avtalet i egenskap av konsument kan du dessutom nyttja din ångerrätt inom 14 dagar från avtalets tecknande. Du kan nyttja ångerrätten även om du inte anser att avtalet är giltigt. 

    Om du har tecknat avtalet som företagare finns det inget skriftlighetskrav vid telefonförsäljning. Det innebär givetvis inte att säljföretaget har rätt att vilseleda dig med felaktig information för att få dig att godkänna ett avtal. Problemet här är att du måste bevisa att du har blivit lurad, vilket såklart är svårt om du inte har inspelning av samtalet.

    Med detta sagt är det så att Energimarknadsinspektionen inte har tillsynsansvar i frågor som gäller problem och felaktigheter i samband med försäljning eller marknadsföring. Jag rekommenderar därför att du - som konsument - tar kontakt med Konsumentverket och Konsumenternas Energimarknadsbyrå för vidare rådgivning. Som företagare är du hänvisad till civilrättslig tvistlösning, det vill säga tingsrätt. Din företagsförsäkring innehåller högst antagligen ett så kallat rättsskydd som täcker en del av kostnaden då du anlitar en jurist/advokat.

    Jag hoppas att det här svaret har varit till nytta även om vi på Ei inte kan hjälpa dig vidare i ärendet.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen
  • Ångrar mej, vill inte ingå avtal med er.
    Håkan thurfjell
  • Hej Håkan,

    Vi är en myndighet och vi säljer inga elavtal, däremot så driver vi prisjämförelsesidan Elpriskollen där du kan jämföra elavtal. Om du har ingått ett avtal som du ångrar så får du ta kontakt med det aktuella elhandelsföretaget.

    Hälsningar
    Madeleine Hermansson Energimarknadsinspektionen

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.