Välkommen till Energimarknadsinspektionens (Ei:s) konsumentforum!
Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om energimarknaderna. Du får gärna ställa en ny fråga eller kommentera våra inlägg. Vi svarar här i forumet eller direkt till dig.
Ei driver också Elpriskollen.se - Sveriges enda oberoende jämförelsesajt för elhandelsavtal. Där kan du få hjälp att hitta ett elavtal som passar dig.
På Energimarknadsinspektionens webbplats finns mer information till dig som är konsument.
Energimarknadsinspektionen (Ei) är en svensk myndighet. Vårt uppdrag är att övervaka och utveckla energimarknaderna. Vi ska också stärka konsumenternas ställning och bidra till att de kan göra medvetna val.
När du nyttjar din ångerrätt är det viktigt att du kan bevisa att du har meddelat företaget om din ånger inom tidsfristen på 14 dagar. Om du har skickat ett meddelande om ånger till en giltig mejladress (t.ex. en adress som finns på företagets webbsida) inom dessa 14 dagar så har du gjort vad du bör och kan.
Du kan använda dig av Konsumentverkets ångerblankett men det är inte nödvändigt, mejl fungerar bra. Huvudsaken är att du har sparat underlaget som bevis i fall en tvist uppstår.
Det är beklagligt om företaget inte svarar dig men de behöver inte bekräfta ditt meddelande om ångerrätt för att det ska gälla. Du förlorar alltså inte din ångerrätt om företaget inte svarar dig. Det viktiga är att du kan bevisa att du har ångrat dig och att du har ångrat dig inom 14 dagar.
Hoppas den här informationen är till hjälp.
Med vänlig hälsning,
Telinet har ingen angiven mejladress på sin webbsida. Mejl fungerar alltså inte. Endast postadress och telnr är angivet. Konsumentverkets ångerblankett verkar krävas.
Vänligen
A Mansson