Välkommen till Energimarknadsinspektionens konsumentforum!
Här kan du hitta svar på de vanligaste frågorna om energimarknaden. Detta är för dig som undrar om till exempel:
- elhandel och elavtal
- elnät och anslutningar
- regler och avgifter
Du får självklart ställa nya frågor och även kommentera våra inlägg. Vi ber dig använda ett vårdat och respektfullt språk. Inlägg och kommentarer som Ei anser bryter mot detta kommer att tas bort.
Observera att alla frågor och inlägg inte besvaras via forumet utan svar från Ei kan skickas privat om vi anser att inlägget bäst besvaras dig personligen.
Energimarknadsinspektionen (Ei) övervakar och utvecklar energimarknaderna. Vi driver också Sveriges enda oberoende prisjämförelsesajt - Elpriskollen.se
När du nyttjar din ångerrätt är det viktigt att du kan bevisa att du har meddelat företaget om din ånger inom tidsfristen på 14 dagar. Om du har skickat ett meddelande om ånger till en giltig mejladress (t.ex. en adress som finns på företagets webbsida) inom dessa 14 dagar så har du gjort vad du bör och kan.
Du kan använda dig av Konsumentverkets ångerblankett men det är inte nödvändigt, mejl fungerar bra. Huvudsaken är att du har sparat underlaget som bevis i fall en tvist uppstår.
Det är beklagligt om företaget inte svarar dig men de behöver inte bekräfta ditt meddelande om ångerrätt för att det ska gälla. Du förlorar alltså inte din ångerrätt om företaget inte svarar dig. Det viktiga är att du kan bevisa att du har ångrat dig och att du har ångrat dig inom 14 dagar.
Hoppas den här informationen är till hjälp.
Med vänlig hälsning,
Telinet har ingen angiven mejladress på sin webbsida. Mejl fungerar alltså inte. Endast postadress och telnr är angivet. Konsumentverkets ångerblankett verkar krävas.
Vänligen
A Mansson