Ogiltigt avtal?
Hej. Jag har fått ett ringsamtal från ett elhandelsbolag (Nordic Green Energy) och har svarat nej, men har senare fått ett brev från Vattenfall (elnät provider) som säger att jag har blivit kund hos dem från december. Jag har läst att Nordic Green Energy anklagades många gånger för samma anledning. Vad ska jag göra nu? Jag vill behåll mitt nuvarande elhandelsbolag.
Tack.
Tack.
Följ inlägget
2
följare
Tack för din fråga.
Om du är konsument gäller skriftlighetskravet vid telefonförsäljning som innebär att ett avtal inte är giltigt utan skriftlig bekräftelse. Läs mer om detta hos Hallå Konsument
Energimarknadsinspektionen (Ei) har inget tillsynsansvar i dessa frågor så därför rekommenderar jag att du tar kontakt med Konsumenternas Energimarknadsbyrå. Där kan du få råd och hjälp med hur du går tillväga för att bestrida ett ogiltigt avtal.
Med vänlig hälsning,
Tack för ditt inlägg.
Energimarknadsinspektionen kan inte utöva tillsyn i denna sorts avtals- och konsumenträttsliga frågor. Jag rekommenderar därför att du tar kontakt med Konsumenternas Energimarknadsbyrå och Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå Konsument.
Med vänlig hälsning,