Ogiltigt avtal?

Hej. Jag har fått ett ringsamtal från ett elhandelsbolag (Nordic Green Energy) och har svarat nej, men har senare fått ett brev från Vattenfall (elnät provider) som säger att jag har blivit kund hos dem från december. Jag har läst att Nordic Green Energy anklagades många gånger för samma anledning. Vad ska jag göra nu? Jag vill behåll mitt nuvarande elhandelsbolag.
Tack.
Cristiano Lanzano Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej,

    Tack för din fråga.

    Om du är konsument gäller skriftlighetskravet vid telefonförsäljning som innebär att ett avtal inte är giltigt utan skriftlig bekräftelse. Läs mer om detta hos Hallå Konsument

    Energimarknadsinspektionen (Ei) har inget tillsynsansvar i dessa frågor så därför rekommenderar jag att du tar kontakt med Konsumenternas Energimarknadsbyrå. Där kan du få råd och hjälp med hur du går tillväga för att bestrida ett ogiltigt avtal.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen
  • Istället för att kunna betala till dem får jag istället inkasso  på Visma Financial Solutions AB, och saknar räkningar från dem,dvs Switch Nordic Green AB. Forex Bank godkänner inte bankgironummret till dem.Jag inväntar nya räkningar från dem men det kommer bara inkassoräkningar!Jag betalar via en annan bank numera.
    Sabina Hall
  • Hej Sabina,

    Tack för ditt inlägg.

    Energimarknadsinspektionen kan inte utöva tillsyn i denna sorts avtals- och konsumenträttsliga frågor. Jag rekommenderar därför att du tar kontakt med Konsumenternas Energimarknadsbyrå och Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå Konsument.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.