Till senaste kommentaren

Elbolaget Nordic Green Energy

Hej jag jag fick min första el faktura ut av nordic green energy efter 3 år jag har skrivit ett avtal med dem har försökt med att kontakta dem via mail och telefon utan svar hur ska jag gå till väga dem var med på en svartlista som jag kollade upp idag ska jag betala fakturan eller ska jag gå till rätten med det här
Fredrik Dahlqvist

Kommentarer

  • Hej Fredrik,

    Tack för ditt meddelande.

    Enligt ellagen ska ett elhandelsföretag fakturera kunderna åtminstone varje kvartal. I ellagen regleras däremot inte vad påföljden blir om företaget inte har fakturerat på länge.

    I de Allmänna avtalsvillkoren EL 2012 K, utarbetade av Energiföretagen Sverige efter överenskommelse med Konsumentverket, står det så här:
    Har avtalad fakturering helt uteblivit, för viss period, och detta beror på omständigheter som ligger inom elhandelsföretagets kontroll, har elhandelsföretaget inte rätt att kräva betalning för fordringar som är äldre än tolv månader.

    Jag rekommenderar att du kontaktar Konsumenternas Energimarknadsbyrå för vägledning om hur du kan gå tillväga.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen


  • AB gjorde kontrakt med el leverantör Nordic Green Energy - fast pris med bindningstid 5 år . Är de laglig att ta 70 000 kr straff när AB vill inte det kontraktet mer ? Eller finns någon lag som skyddar mot onormala straff summor ? Eller de har rätt ta hur el leverantör bestämmer de straff summor även att de har onormala stora. Är det laglig när nordic green energy el leverantör ej ge möijlinghet att flytta AB el leverantör till nya adresssen när avtal är med fast pris o med bindningstid utan att AB måste avbryta kontraktet med de o sen börja om med nya avtalen ? Är det laglig att tvinga så ? Eller AB kan flytta till nya adressen med de el avtalen utan att avbryta det kontraktet ? Stora tack ! 



    Jana-Christina Rosenberg
  • Hej Jana-Christina

    Tack för ditt meddelande.

    När konsumenter eller små företag säger upp ett tidsbestämt avtal om att el helt eller delvis ska levereras till fast pris, får elhandelsföretaget ta ut en avgift.
    Avgiften får endast avse kostnader som hänför sig till den el som levereras till fast pris.
    Avgiften får endast tas ut om det tydligt framgår av elleveransavtalet att den får tas ut och vad den omfattar.
    Brytavgift får alltså endast tas ut om avtalet är tidsbestämt och innehåller en fastprisdel, alltså att det är avtalat hur mycket en kilowattimme el ska kosta under en viss period.

    Elhandelsföretaget får ta ut en brytavgift för tidsbestämda mixprisavtal med både en fast och en rörlig del, men brytavgiften får bara avse den del av avtalet som har ett fast pris. I praktiken betyder detta att brytavgiftens storlek endast får beräknas utifrån kostnader som går att hänföra till den fasta delen.

    Avgiften ska vara skälig och får inte överstiga den direkta ekonomiska förlust som den förtida uppsägningen orsakar. Skäligheten ska bedömas utifrån bland annat hur lång bindningstid som återstår när avtalet sägs upp, hur stora volymer el som kvarstår att leverera och elpriset på marknaden.

    Att avgiften inte får överstiga den direkta ekonomiska förlusten som den förtida uppsägningen orsakar innebär att det är faktiska kostnader som ska vara ersättningsgilla. Varken kostnader som uppkommer efter att avtalet upphört eller utebliven vinst ska ingå i brytavgiften.

    Om elleverantören har prissäkrat elleveransen kan det dock innebära att denne drabbas av kostnader om elen inte kan levereras till en annan kund eller säljas vidare till samma eller högre pris efter att avtalet har upphört. Den kostnaden kan räknas med i brytavgiften under förutsättning att den är skälig.

    Det är elleverantören som är skyldig att visa att brytavgiften är skälig.

    Detta innebär att schablonmässiga brytavgifter kan användas endast om elleverantören kan styrka att de har drabbats av de kostnader som kunden ska ersätta. Skälen till denna bestämmelse finns i prop. 2022/23:59 på s. 35 och 95Länk till annan webbplats.

    Brytavgiftens storlek regleras i era avtalsvillkor, så jag rekommenderar er att börja med att kika i vad som står i avtalsvillkoren för ert avtal.

    Vi på Ei kan inte bedöma vad som är en skälig brytavgift på förhand. Om du anser att avgiften du debiteras är oskäligt hög kan du anmäla detta till oss, Anmäl till Ei - Energimarknadsinspektionen

    Med vänliga hälsningar

    Erika Axelsson Energimarknadsinspektionen

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.