Elhandel med timpris

Hej,
jag har nu ett elhandelsavtal med annat bolag än mitt elnätsbolag. Elhandelsavtalet går ut vidårsskiftet. Det är fördelaktigt så jag vill behålla det året ut för att sedan gå över till pris/mätning per timme. Har jag rätt att nu hos elnätsägaren beställa uppgradering av min mätare att mäta per timme? Anledningen är att nätleverantören ska ha 3 månader på sig för uppgraderingen och jag vill inte råka ut för att få vänta över hela kalla vintern innan timmätningen blir aktiv.
mvh
Gunnar Nilsson Kvicksund
Gunnar Nilssn

Kommentarer

  • Hej,

    Ja, enligt ellagen har du rätt att få din elförbrukning mätt per timme. Om din befintliga elmätare inte kan avläsas per timme, ska elnätsföretaget byta elmätaren inom tre månader efter det att du har framfört din begäran.

    Tänk på att ditt elhandelsavtal kan övergå till timdebitering i samband med att dina mätvärden blir timmätta. Läs avtalsvillkoren och fråga ditt nuvarande elhandelsföretag vad som händer vid övergång till timmätning.

    Med vänlig hälsning,

    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen
  • Hej. Hur är det om man vill gå åt andra hållet. Dvs man har en elmätare som är inställd på mätning, men vill återgå till månadsmätning.
    Finns det något hinder där?
    Inom vilken tidsfrist ska detta göras?
    Björn
  • Hej,

    Du ska få byta tillbaka från timmätt till månadsmätt utan någon kostnad. Mätarbytet ska ske inom tre månader.

    Om ditt elnätsföretag vägrar byte av mätmetod kan du anmäla det till oss.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen
  • Hej.
    Tack för svar. Bytte precis hos Ellevio och de tog 3 dagar på sig. Kostnadsfritt, men ville ha en motivering om varför..

    Som parentes kan jag ju ange att flera elleverantörer nu skriver att om man har timmätning på elmätaren så får man automatiskt timmätning på sin faktura.
    Detta känns inte helt ok. Jag tecknade ett avtal via Elskling där jag valde månadsavtal (två val: månad eller timme).
    Fick bekräftelse och efter två månader märker jag att Vattenfall skickar timpriser. Vid kontakt med dem så vägrar de att ändra då min mätare är inställd på timmätning. Avtalsbrott enligt mig, men orkade inte bråka om några hundralappar så jag ringde Ellevio och bytte till månadsmätning.
    Björn
  • Hej
    Jag har redan en timmätare sedan flera år.
    Vi installation av solceller så begärde jag i maj att få timdebitering även för förbrukningen.
    Kundtjänsten på Telge Energi säger då att de har tre månader på sig att ändra mätmetod trots att mätaren redan klarar timavläsning. Tidsfristen härrör väl sig till det praktiska att byta mätare, inte att kryssa i en ruta för timdebitering?
    Månadsfakturan som jag fick 22 september för augusti har fortfarande månadspriser. Vad säger lagen?
    Lars
  • Hej Lars,

    Enligt ellagen har du rätt att få din elförbrukning mätt per timme. Om din befintliga elmätare inte kan avläsas per timme, ska elnätsföretaget byta elmätare inom tre månader från att du har framfört din begäran om timavläsning.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen
  • Mätaren är ju bytt för flera år sedan och jag får förbrukningsdata per timme från nätbolaget.
    Måste inte då min elleverantör skyndsamt börja debitera mig per timme om jag begär det?
    Kan jag kräva att jag snarast får timdebitering?
    Lars
  • Hej Lars,

    Elhandelsföretagets agerande i det är fallet är inte reglerat i ellagen. Det är en avtalsrättslig fråga på det konsumenträttsliga området där Konsumentverket är ansvarig myndighet. Du kan kontakta Konsumenternas Energimarknadsbyrå för vägledning.

    Elnätsföretaget har ansvar för byte av mätmetod och enligt regelverket ska bytet ske inom tre månader.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen
  • Hej!

    Måste man debiteras per timme när man får timmätare eller kan man fortsätta att bli debiterad enligt månadsmedelvärde dvs så kallat rörligt pris?

    Mvh
    Ulf Ström

    Ulf Ström
  • Hej Ulf,

    Debiteringen beror på vilken sort elhandelsavtal du har: rörligt timpris eller rörligt månadsmätt. Men det kan hända att ditt elhandelsföretag inte erbjuder dig ett avtal med månadsmätt pris om din elmätare är timmätt. Fråga elhandelsföretaget hur de kan hantera dina mätvärden i så fall.

    Om du vill byta mätmetod ska du skicka en begäran till ditt elnätsföretag.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen
  • Hej,

    Jag har ett problem med att jämföra min timförbrukning med spotpriset för samma timme. Spotpriset är angivit i aktuell tid medan energibolaget anger mätvärden i normaltid. Har jag missförstått hur överförd el ska rapporteras? Som jag förstår är det registrering av mätvärden som ska göras i normaltid medan rapportering ska ske i aktuell tid. Stämmer detta?

    Med vänlig hälsning
    Olof Hellgren
    olof hellgren
  • Hej Olof,

    Enligt Ei:s mätföreskrifter (EIFS 2016:2) ska registrering av mätvärden anges i svensk normaltid (det vill säga vintertid) utan övergång till sommartid. Elnätsföretagen ska även rapportera värdena i detta format.

    Registrering av mätvärden ska göras i normaltid, utan hänsyn till sommartid. Detta sker av flera olika anledningar, bland annat då det annars skulle kunna uppstå flera värden för samma klockslag samt för att undvika att behöva ställa om klockan på elmätaren.

    Det kan uppstå två möjliga scenarion vid debitering:
    1. Elhandelsföretaget fakturerar med hänsyn tagen till sommar- och vintertid, men redovisar i normaltid varför kunden ser en förskjutning av sin förbrukning under sommarhalvåret.
    2. Elhandelsföretaget fakturerar inte korrekt, det vill säga de tar inte hänsyn till sommar- och vintertid då de matchat förbrukningen mot spotpriset och därför fakturerar fel under sommarhalvåret. 

    Be ditt elhandelsföretag redogöra för hur de hanterar mätvärdena.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen
  • Jag har en undran när du skriver att: "Elnätsföretagen ska även rapportera värdena i detta format."
    I EIFS 2016:2 står det i 1 Kap, 2§, andra stycket att: "Vid angivande av tidpunkter för insamling, beräkning och rapportering av mätvärden ska tid anges i aktuell tid."

    Jag tolkar detta som att rapporteingen till mig som elförbrukare och konsument ska vara i samma format som spotpriserna dvs i aktuell tid. Vad betyder annars det som står i 1 Kap, 2§, andra stycket?

    Jag ska förtydliga varför jag undrar:
    Jag kommer att ha timavtal. Därför laddar jag ner spotpriser och förbrukningsdata i excelformat. Spotpriser är i aktuell tid medan förbrukningsdata är i normaltid. För att jag ska kunna planera min energiförbrukning efter spotpris måste jag konvertera mina förbrukningsdata till aktuell tid - vilket ju borde vara självklart eftersom vi lever våra liv i aktuell tid - annars blir det ytterst märkligt.

    För att jag ska kunna planera min elförbrukning efter spotpris, med timavtal, undrar jag vad som gäller? För mig borde det självklara vara att aktuell tid gäller.

    olof hellgren
  • Hej!

    Jag funderar på att byta från månadspris till timpris, då jag i villan har hyfsad möjlighet att styra förbrukningen över dygnets timmar.

    Jag har varit kontakt med elnätsägaren vattenfall eldistribution för att försäkra mig om att jag kan byta tillbaka från timpris till månadspris, om jag skulle ångra byte till timpris.

    De säger Nej, det går inte.

    Är det verkligen så, får de neka byte från tim- till månadspris?

    Jakob Edmark


    Jakob Edmark
  • Hej Jakob,

    Som min kollega Sanna har nämnt i ovannämnda tråd ska du få byta tillbaka från timmätt till månadsmätt utan någon extra kostnad. Mätarbytet ska ske inom tre månader.

    Om ditt elnätsföretag vägrar byte av mätmetod kan du anmäla det till oss. Skicka i sådant fall en anmälan till registrator@ei.se.

    Med vänlig hälsning,
    Erica Talvén
  • Ellevio bytte detta åt mig på 5 dagar. Det vara bara en knapptryckning enligt dem..
    Kostnadsfritt.
    Nu hjälper ju inte det dig, men kan vara bra att nämna för övriga som har Ellevio som leverantör.

    Ett annat tips kan ju dock vara att byta el-leverantör. Det finns fortfarande många el-leverantörer som inte erbjuder timavtal eller som låter kunden välja mellan timavtal och månadsavtal trots att mätaren är ställd på timavläsning..

    Björn
  • Stort tack, då vet jag! Jakob
    Jakob Edmark
  • Hej,

    Den 3:e oktober skickade jag en följdfråga på min tidigare fråga om tidsbas för spotpris respektive elförbrukning, som för närvarande är i olika format - aktuell tid respektive s.k. normaltid.

    Svaret var då: "Elnätsföretagen ska även rapportera värdena i detta format." - "detta format" tolkar jag som s.k. normaltid, men:

    I EIFS 2016:2 står det i 1 Kap, 2§, andra stycket att: "Vid angivande av tidpunkter för insamling, beräkning och rapportering av mätvärden ska tid anges i aktuell tid."

    Jag tolkar detta som att rapporteringen till mig som elförbrukare och konsument ska vara i samma format som spotpriserna dvs i aktuell tid. Vad betyder annars det som står i 1 Kap, 2§, andra stycket?

    Med vänliga hälsningar
    Olof Hellgren
    Olof Hellgren
  • Hej Olof,

    Jag har rådfrågat våra experter på en annan sakavdelning och svaret är följande:

    Av 1 kap. 2 § i EIFS 2016:2 framgår att vid registrering av mätvärden och andelstal ska tid anges i svensk normaltid, utan övergång till sommartid. Tidpunkter för insamling, beräkning och rapportering av mätvärden ska anges i aktuell tid, vilket tar hänsyn till övergång till sommartid.

    Det korta svaret är att enligt föreskrifterna ska rapporteringen av mätvärden anges enligt aktuell tid. Ei är medveten om att formuleringen är otydlig när det gäller historisk användning och arbetar med att se över föreskrifterna för att förtydliga detta.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen
  • Det är många inlägg om samma sak. Men för att klargöra: om jag väljer att min mätare byts till en timmätt mätare (utan kostnad)  och jag har ett avtal med en elhandlare att debiteras timme för timme, kan jag sedan välja att ha ett avtal som månadsdebiteras och då be mitt mätbolag att inte skicka timvärden utan bara ett månadsvärde? Elnätsbolaget är ju skyldiga att byta min mätare till en timmätt, men är det lika åt andra hållet, att om jag ber dom byta till månadsmätning så måste dom det?
    Erica
  • Hej Erica,

    Om elnätsföretaget nekar dig byte av mätmetod kan du anmäla detta till oss för vidare bedömning. Skicka då en skriftlig anmälan till registrator@ei.se med rubriken "Anmälan byte av mätmetod".

    Med en timavläst mätare kommer elnätsföretaget att skicka mätvärdena per timme men det finns inget som hindrar ett elhandelsföretag från att erbjuda avtalstypen rörligt månadsmedelpris även om dina mätvärden levereras per timme. Vi vet att ett fåtal elhandelsföretag erbjuder detta men jag har tyvärr inte uppgifter om vilka företag det gäller.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.