Till senaste kommentaren
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Tid för meddela om prishöjning (elnät)

Hej!
EON kommer att höja nätavgift och överföringsavgift med cirka 10% vardera. Detta meddelar de den 12/6 och ändringen skall träda ikraft den 1/7. För el-avtal är det minst en månad men är det ok att ändra priserna på nät med så kort varsel?
Mvh
Mats

Kommentarer

  • Hej Mats,

    Tack för ett bra inlägg!

    I de allmänna avtalsvillkoren för elnät (som du kan hitta på Energimarknadsbyråns hemsida) står det att elnätsföretaget behöver underrätta konsumenten minst 15 dagar innan ikraftträdandet.

    Det vill säga att informationen som du tog emot 12/6 är inom tidsramen för kravet som ställs på elnätsföretagen.

    Vänliga hälsningar,
    William Johansson Berg Energimarknadsinspektionen
  • Hej!
    Tack för snabbt svar. Synd att bolaget inte kunde ge mig den information när jag frågade.
    Nu är elnät och el två olika saker men när det gäller elavtal är det minst en månad uppsägning som konsument. Finns det något som stöder att man skulle kräva kortare uppsägningstid där också som konsument?
    Mvh
    Mats

    Mats
  • Hej!
    Om inte annat avtalats upphör ett elnätsavtal senast en månad efter uppsägning från konsumenten, enligt de allmänna avtalsvillkoren. Observera att avtalet du ingår för att använda elnätet tecknar du med elnätsföretaget som äger elnätet där du bor, du kan alltså inte välja vilket företag du vill teckna detta avtal med. Men om du ska flytta blir uppsägningstiden förstås intressant.

    Uppsägningstid vid prisändring av elnätsavgifter är inte reglerat för elnätsavtal.

    För att veta vilken uppsägningstid du har behöver du alltså kontrollera vad som gäller för ditt elnätsavtal.

    Med vänlig hälsning
    Anna
    Anna Carlén Konsumenternas energimarknadsbyrå

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.