Eons överföringsavgift

Om jag förbrukar mindre än 8000 kWh/år, kan Eon då ändra mitt abonnemang till "Upp till 8000 kWh" istället för det tidigare "Över 8000 kWh".
Per

Kommentarer

  • Hej Per

    Tack för ditt meddelande.

    Du kan själv kontakta ett auktoriserat elföretag/ elektriker för att säkra ned ifrån den befintliga säkringen du har idag, till exempel 20A till 16A, jag ser på E.ONs hemsida att de har ett alternativ om du har en 16A säkring och förbrukar upp till 8000 KWh/ år beroende på var du bor i Sverige.

    Kostnaden för att säkra ner står du som kund själv för.

    Nätföretagen fastställer sina elnätsavgifter själva och har frihet att strukturera sina avgifter på lite olika sätt. En avgift kan bestå av både en fast och en rörlig del som kan vara olika stora hos olika företag. De rörliga och fasta delarna i nätavgiften brukar dock någorlunda spegla de fasta respektive rörliga kostnader som nätföretaget har för sitt nät.

    Enligt lagen ska alla elnätsavgifter vara skäliga, objektiva och icke-diskriminerande.

    Skäligheten kontrollerar vi genom att sätta ett tak (en intäktsram) för hur mycket varje företag får ta ut av sina kunder under en fyraårsperiod. Ett företag får ta ut avgifter som täcker drift och underhåll samt en begränsad avkastning. Om ett företag tar ut mer får det kännbara konsekvenser. Dels sänker vi deras ram för nästa period med motsvarande belopp, dels får de betala en straffavgift. Vi detaljreglerar således inte nivån på de fasta respektive rörliga avgifterna, utan vi sätter ett tak för det totala beloppet. Lagen tillåter att elnätsföretag går med vinst, men det finns en gräns för hur höga vinsterna får vara.

    Lagens krav på objektivitet handlar om att företagets samlade avgifter för en kundkategori måste reflektera de kostnader som nätföretaget har för just denna kategori. Företaget får ha olika avgifter för olika kundkategorier. Företaget får inte gynna en kundkategori på bekostnad av en annan. Kravet på icke-diskriminering innebär att ett nätföretag inte får gynna en kund inom en kundkategori framför någon annan inom samma kundkategori. Likadana kunder ska ha likadana avgifter.

    Med vänliga hälsningar

    Erika Axelsson Energimarknadsinspektionen
  • hej jag undrar, jag har lägsta säkringen redan 16a men betalar dom om jag förbrukar över 8000kvh fastän jag nu efter 6 mån i huset ser att jag troligtvis kommer hamna under 8000kwh/året.
    skillnaden är ju 500kr/ mån som jag då betalar extra varje mån. kommer jag då få tillbax pengar (6000kr ca) när ett år har gått och Din ser att jag hamnade under gränsen?
    annars kan man väl bara säga att man kommer spendera mindre än 8000kwh/år och betala den lägre fasta mpnads avgiften (över om man spenderar mer än 8000kwh så är det ju inget dom kommer se förens man gått över 8000kwh. och vad gör dom då? skickar en fet faktura på 6000 för obetalda mpnads avgifter eller stänger av strömmen?
    Chrisger
  • Hej

    Tack för ditt meddelande.

    Nätföretagen fastställer sina elnätsavgifter själva och har frihet att strukturera sina avgifter och kundkategorier på lite olika sätt. En avgift kan bestå av både en fast och en rörlig del som kan vara olika stora hos olika företag.

    Jag vet inte vilket elnätsföretag du har men om jag tittar på E.ONs webbplats ser jag att de har två olika priser, elöverföringsavgiften är mycket högre för den som har 16A, upp till 8000 kWh/år om man jämför med 16A, upp till 8000 kWh/år. I slutänden tror jag inte skillnaden kommer bli så stor.

    Vidare är detta en avtalsrättslig fråga som du vid en tvist kan anmäla till Allmänna reklamationsnämnden för prövning. Om du anser att prisinformation eller avtalsvillkoren är otydliga kan du anmäla detta till Konsumentverket.

    Med vänliga hälsningar

    Erika Axelsson Energimarknadsinspektionen

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.