Till senaste kommentaren

Finns det hinder för att byta från timpris till rörligt/fast pris?

Finns det företag som kan neka om jag tidigare haft timpris och vill gå tillbaka till rörligt alt fastpris? Fick svar från ett företag som skriver att "Du kan inte gå tillbaka till ett schablonmätt elavtal efter du valt att gå över till timpris."
Linnea Gustafsson

Kommentarer

  • Hej Linnea,

    Du bör få byta från timmätning tillbaka till månadsmätning utan någon extra kostnad. Om du vill avsluta ditt timavtal behöver mätaren vanligtvis inte bytas ut, huvudsaken är att elnätsföretaget levererar mätvärdena som månadsmätta till ditt elhandelsföretag. Eller att elhandelsföretaget kan omvandla timmätt till månadsmätt vid debitering. Kontakta några elhandelsföretag för att höra hur de kan hantera dina mätvärden.

    Kontakta ditt elnätsföretag och begär månadsmätning. Om elnätsföretaget vägrar byte av mätmetod kan du anmäla det till oss. Skicka anmälan till registrator@ei.se.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen
  • Tack för svar. Så olika elhandelsföretag kan hantera det olika om man haft timpris tidigare? Samma företag som ovan svarade nu att jag kunde inte få rörligtpris men jag kan teckna avtal till fastpris på 12 månader om jag ska byta. Så då försvinner alternativet rörligtpris för mig?
    Linnea Gustafsson
  • Hej,

    Det råder avtalsfrihet för elhandelsföretagen vilket innebär att företagen inte måste erbjuda alla avtalstyper till alla konsumenter. Om du inte är nöjd med ett visst elhandelsföretag vänder du dig till ett annat.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen
  • Jag har samma fråga. Får inte byta tillbaka till månadsmätning när jag väl bytt till timmätning. Det är elnätsföretaget (alltså de jag köper elen av hänvisar bara till nätägaren) som ger mig detta besked och eftersom de äger mätaren så har jag inget val, tydligen. De säger att anledningen till detta är "att det snart endast kommer finnas timmätning på elmätarna". Dock blev jag inte informerad om detta innan bytet och jag får inget skriftligt besked på detta. Elhandelsföretaget skrev i sin bekräftan att om jag ångrar bytet ska jag kontakta elnätsföretaget. Jag tolkade det därför som att ett byte tillbaka till månadsmätning var möjligt. Jag undrar därför om det går att bestrida på något sätt? Jag har inte bytt mätare, utan det är samma mätare som sitter i huset nu som tidigare när jag hade månadsmätning (men kunde se timförbrukning på deras hemsida). Tacksam för svar!
    Anna
  • Hej Anna,

    Samma svar gäller för dig som min kollega Sanna har svarat i 2 inlägg upp.

    Om elnätsföretaget vägrar byte av mätmetod kan du anmäla det till oss. Skicka anmälan till registrator@ei.se.

    Hälsningar
    Madeleine Hermansson Energimarknadsinspektionen
  • Hej Madeleine,

    Varför ska man anmäla detta till Ei? Elnätsföretaget får ju välja hur man mäter och avräknar en uttagspunkt som har säkringsabbonemang på 63 A eller mindre?

    Så här står det exempelvis i Elmarknadshandboken (Svensk Elmarknadshandbok 22B, sida 123):
    "Enligt ellagen ska uttagspunkter med ett säkringsabonnemang från 80A och uppåt vara timmätta och dygnsvis timavräknade. Elnätsföretaget får mäta förbrukning per timme för uttagspunkter med säkringsabonnemang upp till och med 63A om tekniken kräver eller möjliggör detta. Om elnätsföretaget valt att timmäta en uttagspunkt kan det välja om anläggningen ska schablonavräknas eller timavräknas".

    Hälsningar,
    L
  • Hej,

    Det framgår i mätförordningen att nätföretag ska kunna både dygns- och månadsavräkna den typ av kund som du beskriver. Dock har vi fått till oss att det finns ett behov av att förtydliga mätföreskrifterna. Se bland annat sidan 16 i Konsekvensutredningen.

    Frågan behöver prövas för att man ska kunna slå fast hur regelverket ska tolkas.  

    Hälsningar

    Madeleine Hermansson Energimarknadsinspektionen
  • Hej sitter i samma sits.
    Vore intressant med uppföljning.
    Nu ett år senare, vad har hänt med anmälningarna son ni fått in? Är det någon ide att anmäla till er, eller har nätägaren (ellevio) rätt att vägra ändra mätmetod?
    Mvh Anders
    Anders
  • Hej Anders,

    Tack för din fråga. Jag har ställt din fråga vidare till vår avdelning för teknisk analys. Jag återkommer så snart jag har fått svar ifrån dom.

    Med vänliga hälsningar

    Erika Axelsson Energimarknadsinspektionen
  • Hej Anders

    Nu har jag fått svar ifrån teknisk analys. Ei handlägger och besvarar alla anmälningar som kommer in. De flesta leder till att det berörda företaget behöver svara på frågor och påvisa hur de efterlever de krav som ställs i lagar, förordningar och föreskrifter. Ibland behöver nätföretaget rätta sig, ibland visar det sig att företaget har agerat i enlighet med regelverken från början.

    Sammanfattningsvis kan man säga att kunder har rätt välja månadsmätning men ifall nätföretaget har särskilda skäl till att behålla timmätning (t.ex. för att ha effekttaxa) så får de neka en begäran om månadsmätning. Nätföretaget har rätt att ta ut en skälig kostnad för byte till månadsmätning.

    På denna sidan kan du läsa mer om byte av mätmetod, Vanliga frågor och svar om elmätning

    Här kan du läsa mer om anmälan till Ei, Anmäl till Ei

    Med vänliga hälsningar


    Erika Axelsson Energimarknadsinspektionen

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.