Till senaste kommentaren

Finns det hinder för att byta från timpris till rörligt/fast pris?

Finns det företag som kan neka om jag tidigare haft timpris och vill gå tillbaka till rörligt alt fastpris? Fick svar från ett företag som skriver att "Du kan inte gå tillbaka till ett schablonmätt elavtal efter du valt att gå över till timpris."
Linnea Gustafsson

Kommentarer

  • Hej Linnea,

    Du bör få byta från timmätning tillbaka till månadsmätning utan någon extra kostnad. Om du vill avsluta ditt timavtal behöver mätaren vanligtvis inte bytas ut, huvudsaken är att elnätsföretaget levererar mätvärdena som månadsmätta till ditt elhandelsföretag. Eller att elhandelsföretaget kan omvandla timmätt till månadsmätt vid debitering. Kontakta några elhandelsföretag för att höra hur de kan hantera dina mätvärden.

    Kontakta ditt elnätsföretag och begär månadsmätning. Om elnätsföretaget vägrar byte av mätmetod kan du anmäla det till oss. Skicka anmälan till registrator@ei.se.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen
  • Tack för svar. Så olika elhandelsföretag kan hantera det olika om man haft timpris tidigare? Samma företag som ovan svarade nu att jag kunde inte få rörligtpris men jag kan teckna avtal till fastpris på 12 månader om jag ska byta. Så då försvinner alternativet rörligtpris för mig?
    Linnea Gustafsson
  • Hej,

    Det råder avtalsfrihet för elhandelsföretagen vilket innebär att företagen inte måste erbjuda alla avtalstyper till alla konsumenter. Om du inte är nöjd med ett visst elhandelsföretag vänder du dig till ett annat.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen
  • Jag har samma fråga. Får inte byta tillbaka till månadsmätning när jag väl bytt till timmätning. Det är elnätsföretaget (alltså de jag köper elen av hänvisar bara till nätägaren) som ger mig detta besked och eftersom de äger mätaren så har jag inget val, tydligen. De säger att anledningen till detta är "att det snart endast kommer finnas timmätning på elmätarna". Dock blev jag inte informerad om detta innan bytet och jag får inget skriftligt besked på detta. Elhandelsföretaget skrev i sin bekräftan att om jag ångrar bytet ska jag kontakta elnätsföretaget. Jag tolkade det därför som att ett byte tillbaka till månadsmätning var möjligt. Jag undrar därför om det går att bestrida på något sätt? Jag har inte bytt mätare, utan det är samma mätare som sitter i huset nu som tidigare när jag hade månadsmätning (men kunde se timförbrukning på deras hemsida). Tacksam för svar!
    Anna
  • Hej Anna,

    Samma svar gäller för dig som min kollega Sanna har svarat i 2 inlägg upp.

    Om elnätsföretaget vägrar byte av mätmetod kan du anmäla det till oss. Skicka anmälan till registrator@ei.se.

    Hälsningar
    Madeleine Hermansson Energimarknadsinspektionen

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.