Finns det hinder för att byta från timpris till rörligt/fast pris?
Finns det företag som kan neka om jag tidigare haft timpris och vill gå tillbaka till rörligt alt fastpris? Fick svar från ett företag som skriver att "Du kan inte gå tillbaka till ett schablonmätt elavtal efter du valt att gå över till timpris."
Följ inlägget
5
följare
Du bör få byta från timmätning tillbaka till månadsmätning utan någon extra kostnad. Om du vill avsluta ditt timavtal behöver mätaren vanligtvis inte bytas ut, huvudsaken är att elnätsföretaget levererar mätvärdena som månadsmätta till ditt elhandelsföretag. Eller att elhandelsföretaget kan omvandla timmätt till månadsmätt vid debitering. Kontakta några elhandelsföretag för att höra hur de kan hantera dina mätvärden.
Kontakta ditt elnätsföretag och begär månadsmätning. Om elnätsföretaget vägrar byte av mätmetod kan du anmäla det till oss. Skicka anmälan till registrator@ei.se.
Med vänlig hälsning,
Det råder avtalsfrihet för elhandelsföretagen vilket innebär att företagen inte måste erbjuda alla avtalstyper till alla konsumenter. Om du inte är nöjd med ett visst elhandelsföretag vänder du dig till ett annat.
Med vänlig hälsning,
Samma svar gäller för dig som min kollega Sanna har svarat i 2 inlägg upp.
Om elnätsföretaget vägrar byte av mätmetod kan du anmäla det till oss. Skicka anmälan till registrator@ei.se.
Hälsningar
Varför ska man anmäla detta till Ei? Elnätsföretaget får ju välja hur man mäter och avräknar en uttagspunkt som har säkringsabbonemang på 63 A eller mindre?
Så här står det exempelvis i Elmarknadshandboken (Svensk Elmarknadshandbok 22B, sida 123):
"Enligt ellagen ska uttagspunkter med ett säkringsabonnemang från 80A och uppåt vara timmätta och dygnsvis timavräknade. Elnätsföretaget får mäta förbrukning per timme för uttagspunkter med säkringsabonnemang upp till och med 63A om tekniken kräver eller möjliggör detta. Om elnätsföretaget valt att timmäta en uttagspunkt kan det välja om anläggningen ska schablonavräknas eller timavräknas".
Hälsningar,
Det framgår i mätförordningen att nätföretag ska kunna både dygns- och månadsavräkna den typ av kund som du beskriver. Dock har vi fått till oss att det finns ett behov av att förtydliga mätföreskrifterna. Se bland annat sidan 16 i Konsekvensutredningen.
Frågan behöver prövas för att man ska kunna slå fast hur regelverket ska tolkas.
Hälsningar
Vore intressant med uppföljning.
Nu ett år senare, vad har hänt med anmälningarna son ni fått in? Är det någon ide att anmäla till er, eller har nätägaren (ellevio) rätt att vägra ändra mätmetod?
Mvh Anders
Tack för din fråga. Jag har ställt din fråga vidare till vår avdelning för teknisk analys. Jag återkommer så snart jag har fått svar ifrån dom.
Med vänliga hälsningar
Nu har jag fått svar ifrån teknisk analys. Ei handlägger och besvarar alla anmälningar som kommer in. De flesta leder till att det berörda företaget behöver svara på frågor och påvisa hur de efterlever de krav som ställs i lagar, förordningar och föreskrifter. Ibland behöver nätföretaget rätta sig, ibland visar det sig att företaget har agerat i enlighet med regelverken från början.
Sammanfattningsvis kan man säga att kunder har rätt välja månadsmätning men ifall nätföretaget har särskilda skäl till att behålla timmätning (t.ex. för att ha effekttaxa) så får de neka en begäran om månadsmätning. Nätföretaget har rätt att ta ut en skälig kostnad för byte till månadsmätning.
På denna sidan kan du läsa mer om byte av mätmetod, Vanliga frågor och svar om elmätning
Här kan du läsa mer om anmälan till Ei, Anmäl till Ei
Med vänliga hälsningar