Hög elnätsavgift - varför kan elnätsföretaget höja min avgift?
Syftet med reglering av elnätsföretagen är att säkerställa att elnätsföretagens verksamhet bedrivs effektivt till låga kostnader. Ei reglerar elnätsföretagens intäkter genom att fastställa ett tak för de sammanlagda intäkterna för fyra år i taget. Vi beviljar då intäkter som täcker:
Utöver intäktsramarna som Ei reglerar så ska alla avgifter vara
Om ett företag tar ut mer än vad intäktsramen tillåter kan det få kännbara konsekvenser. Dels sänker vi deras intäktsram för nästa period med motsvarande belopp, dels kan de få betala en straffavgift på det överstigande beloppet.
Lagens krav på objektivitet handlar om att elnätsföretagets samlade avgifter för en kundkategori måste motsvara de kostnader som nätföretaget har för just denna kundkategori. Företaget får ha olika avgifter för olika kundkategorier, till exempel villakunder och lägenhetskunder, men företaget får däremot inte gynna en kundkategori på bekostnad av en annan.
Kravet på icke-diskriminering innebär att kunder inom samma kundkategori ska ha likadana avgifter. Elnätsföretaget får inte gynna en kund inom en kundkategori framför någon annan inom samma kundkategori.
Läs mer om elnätsregleringen på vår webbplats.
Vad ska jag göra om jag anser att elnätsavgiften är orimligt hög?
Till att börja med så rekommenderar vi att du tar kontakt med ditt elnätsföretag. Be dem förklara varför elnätsavgiften ligger på den nivån som den gör eller varför den har höjts.
Om du anser att elnätsavgiften strider mot ellagens krav på objektivitet eller icke-diskriminering kan du anmäla detta till oss. Läs om anmälan på ei.se.
- Drift
- Underhåll
- Avkastning (vinst)
Utöver intäktsramarna som Ei reglerar så ska alla avgifter vara
- Skäliga
- Objektiva
- Icke-diskriminerande
Om ett företag tar ut mer än vad intäktsramen tillåter kan det få kännbara konsekvenser. Dels sänker vi deras intäktsram för nästa period med motsvarande belopp, dels kan de få betala en straffavgift på det överstigande beloppet.
Lagens krav på objektivitet handlar om att elnätsföretagets samlade avgifter för en kundkategori måste motsvara de kostnader som nätföretaget har för just denna kundkategori. Företaget får ha olika avgifter för olika kundkategorier, till exempel villakunder och lägenhetskunder, men företaget får däremot inte gynna en kundkategori på bekostnad av en annan.
Kravet på icke-diskriminering innebär att kunder inom samma kundkategori ska ha likadana avgifter. Elnätsföretaget får inte gynna en kund inom en kundkategori framför någon annan inom samma kundkategori.
Läs mer om elnätsregleringen på vår webbplats.
Vad ska jag göra om jag anser att elnätsavgiften är orimligt hög?
Till att börja med så rekommenderar vi att du tar kontakt med ditt elnätsföretag. Be dem förklara varför elnätsavgiften ligger på den nivån som den gör eller varför den har höjts.
Om du anser att elnätsavgiften strider mot ellagens krav på objektivitet eller icke-diskriminering kan du anmäla detta till oss. Läs om anmälan på ei.se.
Följ inlägget
0
följare
Borttagen kommentar