Hög elnätsavgift - varför kan elnätsföretaget höja min avgift?
Syftet med reglering av elnätsföretagen är att säkerställa att elnätsföretagens verksamhet bedrivs effektivt till låga kostnader. Ei reglerar elnätsföretagens intäkter genom att fastställa ett tak för de sammanlagda intäkterna för fyra år i taget. Vi beviljar då intäkter som täcker:
Utöver intäktsramarna som Ei reglerar så ska alla avgifter vara
Om ett företag tar ut mer än vad intäktsramen tillåter kan det få kännbara konsekvenser. Dels sänker vi deras intäktsram för nästa period med motsvarande belopp, dels kan de få betala en straffavgift på det överstigande beloppet.
Lagens krav på objektivitet handlar om att elnätsföretagets samlade avgifter för en kundkategori måste motsvara de kostnader som nätföretaget har för just denna kundkategori. Företaget får ha olika avgifter för olika kundkategorier, till exempel villakunder och lägenhetskunder, men företaget får däremot inte gynna en kundkategori på bekostnad av en annan.
Kravet på icke-diskriminering innebär att kunder inom samma kundkategori ska ha likadana avgifter. Elnätsföretaget får inte gynna en kund inom en kundkategori framför någon annan inom samma kundkategori.
Läs mer om elnätsregleringen på vår webbplats.
Vad ska jag göra om jag anser att elnätsavgiften är orimligt hög?
Till att börja med så rekommenderar vi att du tar kontakt med ditt elnätsföretag. Be dem förklara varför elnätsavgiften ligger på den nivån som den gör eller varför den har höjts.
Om du anser att elnätsavgiften strider mot ellagens krav på objektivitet eller icke-diskriminering kan du anmäla detta till oss. Läs om anmälan på ei.se.
- Drift
- Underhåll
- Avkastning (vinst)
Utöver intäktsramarna som Ei reglerar så ska alla avgifter vara
- Skäliga
- Objektiva
- Icke-diskriminerande
Om ett företag tar ut mer än vad intäktsramen tillåter kan det få kännbara konsekvenser. Dels sänker vi deras intäktsram för nästa period med motsvarande belopp, dels kan de få betala en straffavgift på det överstigande beloppet.
Lagens krav på objektivitet handlar om att elnätsföretagets samlade avgifter för en kundkategori måste motsvara de kostnader som nätföretaget har för just denna kundkategori. Företaget får ha olika avgifter för olika kundkategorier, till exempel villakunder och lägenhetskunder, men företaget får däremot inte gynna en kundkategori på bekostnad av en annan.
Kravet på icke-diskriminering innebär att kunder inom samma kundkategori ska ha likadana avgifter. Elnätsföretaget får inte gynna en kund inom en kundkategori framför någon annan inom samma kundkategori.
Läs mer om elnätsregleringen på vår webbplats.
Vad ska jag göra om jag anser att elnätsavgiften är orimligt hög?
Till att börja med så rekommenderar vi att du tar kontakt med ditt elnätsföretag. Be dem förklara varför elnätsavgiften ligger på den nivån som den gör eller varför den har höjts.
Om du anser att elnätsavgiften strider mot ellagens krav på objektivitet eller icke-diskriminering kan du anmäla detta till oss. Läs om anmälan på ei.se.
Följ inlägget
3
följare
Ei arbetar aktivt med att ta fram en ny metod för reglering av elnätsverksamhet genom intäktsramar. Detta i syfte att åstadkomma en regleringen där elnätsföretagen inte kan överkompenseras i förhållande till deras faktiska kostnader. För införande av en ny metod förutsätts ändringar i nuvarande lagstiftning. I mars 2022 tillsatte regeringen en särskild utredare för att se över regelverket. Utredning är nu klar och har än så länge resulterat i SOU 2023:64, men hann alltså inte leda några lagändringar innan beslutet om den nu gällande perioden för intäktsramar. Du hittar utredningen på regeringens webbplats, Ett förändrat regelverk för framtidens el- och gasnät - Regeringen.se.
Två områden som särskilt i regleringen som identifierats i behov av en utvecklad metod är:
Du hittar information om Ei:s arbete med att ta fram en ny metod på vår webbplats, Ei fortsätter arbetet med att ta fram en ny metod för el- och gasnätsregleringen - Energimarknadsinspektionen.
Med vänlig hälsning,
Jag undrar varför ni har beslutat om generösare vinstramar för elnätsbolagen, trots bolagens redan stora vinstmarginaler? Enligt en artikel från Omni nedan så har Eon en vinstmarginal på 36%, och Vattenfall får på mindre än ett år höja avgiften med 21%? Hur kan ni tillåta att folket tvingas betala skyhöga månadskostnader för användandet av elnätet?
Här är artikeln:
Stora elnätsbolag, som Vattenfall och Eon, som sitter på lokala monopol över elnätet höjer avgifterna rejält. Det efter att Energimarknadsinspektionen i april beslutade om generösare vinstramar för bolagen, rapporterar DN.
Till exempel höjer Eon elnätsavgiften i Stockholmområdet med 9 procent i augusti, efter att ha höjt med 12 procent vid årsskiftet. Det trots att bolaget redan hade stora vinstmarginaler.
Förra året hade Eon en vinstmarginal på 36 procent, och skickade hälften av sina 4 miljarder kronor i vinst till sina tyska ägare. Det kan jämföras med snittet i svenskt näringsliv som ligger runt 8 procent vinstmarginal.
Mvh,
Daniel
Du kan läsa Ei:s kommentar till besluten om de nya intäktsramarna på vår webbplats, se Nu har Ei beslutat om elnätsföretagens intäktsramar för perioden 2024–2027 - Energimarknadsinspektionen.
Vi fastställer intäktsramar som respektive elnätsföretag måste hålla sig inom. Intäktsramen regleras i förhand och gäller för fyra år i taget. Syftet med förhandsregleringen är att säkerställa att kunderna får betala ett skäligt pris för elnätstjänsten och ge kunderna en långsiktig leveranssäkerhet. Intäktsramen ska täcka kostnader för att bedriva elnätsverksamhet på ett ändamålsenligt och effektivt sätt under tillsynsperioden, täcka avskrivningar och ge elnätsföretaget en sådan avkastning på kapitalbasen som behövs för att i konkurrens med alternativa placeringar med motsvarande risk få tillgång till kapital för investeringar.
Intäktsramarna för tillsynsperioden 2024–2027 bedöms leda till högre elnätsavgifter för många elnätskunder under de kommande åren. Det kommer dock vara stora variationer som beror på hur de enskilda nätföretagen väljer att använda sin intäktsram. Det är upp till varje elnätsföretag att utforma sina avgifter utifrån de förutsättningar som regelverket medger (se de generella kraven i inlägget ovan, samt EIFS 2022:1 som reglerar utformande av nätavgifter för ett effektivt nätutnyttjande).
Ei har dock framfört kritik mot den metod som används i dagsläget för beräkning av intäktsramarna. Ei anser att nätföretagen blivit överkompenserade i relation till deras faktiska kostnader. För att ändra beräkningsmetod krävs dock en lagändring. Om den kommer till stånd kan en ny beräkningsmetod vara på plats till intäktsramsbesluten för perioden 2028–2031. Ei arbetade för att den nya beräkningsmetoden skulle införas till elnätsföretagens intäktsramar för perioden 2024–2027 skulle beslutas, men det visade sig att det inte fanns legala förutsättningar att genomföra förändringen redan då.
I den statliga utredning (SOU 2023:64) som redovisades den 31 oktober 2023 föreslås lagändringar som gör att Ei får ett större utrymme att besluta vad som ska beaktas vid fastställandet av intäktsramar. Utredningen har varit ute på remiss och bereds nu i Regeringskansliet. Du kan läsa mer om Ei:s arbete med att ta fram en ny beräkningsmetod med anledning av de befarade lagändringarna på Ei fortsätter arbetet med att ta fram en ny metod för el- och gasnätsregleringen - Energimarknadsinspektionen.
Med vänlig hälsning,