Krav på redovisning i faktura vid timmätt el
Är det inte ett rimligt krav att det i faktura ska framgå antal köpta kWh timvis med respektive timpris angivet? Hur följer man annars upp att elleverantör tar ut rätt pris? En månad innehåller 744 tim och det bör väl åtminstone kunna redovisas digitalt?
Följ inlägget
12
följare
Tack för ditt inlägg.
Ellagen ställer krav på att fakturan ska vara tydlig. Fakturan ska innehålla information om den uppmätta förbrukningen och de aktuella elpriser som fakturan grundas på. Om avtalet är ett så kallat timavtal får informationen istället finnas på elhandelsföretagets webbplats. Fakturan ska då innehålla uppgift om var informationen finns.
Med vänlig hälsning,
Har +5 - +10 inomhus förutom i sovrummet på nätterna då jag har +15 där.
Lyckades sänka förbrukningen 50% förra månaden jämfört med året innan.... Min räkning för december var lika hög som hyran... Jag betala 3 ggr så mycket som året innan men använde hälften så mycket el.
Nej jag har inte Eon utan en mindre aktör. Efter lite tjatande fick jag ut en Excel-fil som visade förbrukningen timma för timma och med aktuella priser för varje timma. På slutet diffade det dock med 150:- mot fakturerat och de visade sig vara elcertifikat mm Allt visade sig i slutändan stämma för mig men att man ska behöva tjata och göra egna beräkningar för att komma fram till detta är ju egentligen inte rimligt.
Ringde o kolla igen varför ,men det sa dom leverera inte digitalt.
Borde ju vara enklare o billgare skicka fil men så funkar det inte på Storuman Energi AB . Så svårt o veta om de debiterar rätt .
Det finns inget lagkrav på i vilket format uppgifterna du har efterfrågat ska levereras. Med så mycket detaljerad information är det såklart mer praktiskt med digitalt format, men det är upp till företaget att bestämma hur uppgifterna skickas. Företaget har kanske inom en snar framtid uppdaterat sina rutiner så att de kan ge dig informationen på annat sätt.
Med vänlig hälsning,
Hade rörligpris men påtvingades timpris när elmätaren byttes i juli (den gamla hade timavläsning för förbrukningen) utan information , helt rätt tycker dom.
Så fick elräkning med exakt samma kWh för sep/okt när rörliga varierade typ 3ggr. Så försökt få fram hur dom beräknat dessa värden på min faktura. Även länkat till detta inlägg. Så efter 2mejl o 3samtal har inte fått svar hur dom beräknat eller var jag kan se det på hemsidan hur min timkostnad är.Ända hänvisningen på fakturan är till en deras websida som visar nordpols priser utan moms och utan deras påslag som inte ens finns beskrivna där. Och att redovisning per timme är dom inte skyldiga att ge svarar dom.
Stefan Andersson
Tierp
Som vi har svarat här ovan ställer ellagen krav på att fakturan ska vara tydlig. Fakturan ska innehålla information om den uppmätta förbrukningen och de aktuella elpriser som fakturan grundas på. Om avtalet är ett så kallat timavtal får informationen istället finnas på elhandelsföretagets webbplats. Fakturan ska då innehålla uppgift om var informationen finns.
Om du anser att elhandelsföretaget inte uppfyller ellagens krav, kan du anmäla detta till oss. Skicka din anmälan till registrator@ei.se med en rubriken Anmälan otydlig faktura och beskriv tydligt vad felet är.
Med vänlig hälsning,
Att kunna få ut alla 744 st individuella timvärden med timpris och timförbrukning? Någon dom/beslut du kan hänvisa till?
Vattenfalls kundtjänst vill inte ens förstå frågan när jag vill kunna kontrollera deras 2mån faktura för mitt Timpris avtal med exakt samma kWh pris för två månader.
Vi på Energimarknadsinspektionen (Ei) har tagit emot anmälningar och klagomål från konsumenter som har uppgett att informationen om priser och förbrukning är bristfällig. Därför har vi inlett en tillsyn av elhandelsföretag gällande information om timpris och förbrukning. Här kan du läsa mer om detta.
Vår uppfattning är att man ska få förbrukning och elpris för varje timme då det är elhandlarens skyldighet att lämna dessa uppgifter. Det är också vår förhoppning att detta kommer förbättras på elmarknaden så att alla som erbjuder timprisavtal ger bra information till kunderna.
Med vänlig hälsning,
Tack för dina intressanta synpunkter.
Timavlästa mätare och timprisavtal håller på att bli allt vanligare. Därför är det inte förens nu vi ser att det finns vissa brister i regelverket. Vi har dock pågående tillsyn på området och kommer titta närmare på detta i vårt regelutvecklingsarbete där fakturainnehåll är intressant.
Med vänlig hälsning,
Har Vattenfall/Vattenfall och där kunnat se min förbrukningen även per timme och ladda ned med Excel sedan 10år , men kan bara se 1dygn itaget för timmar och endast en vecka per dag, gick tidigare att välja mellan 2 datum och se allt däremellan. Och för priset hänvisar dom egen sida för nordpol priser där man max kan se en vecka per timme men hela året bakåt finns där att ladda ned. Så borde ju inte vara svårt att få det att funka. Så bråkar just nu mot dom men hitintills hopplöst oförstående om lagens krav.
Vi har timpris, elhandelsleverantör Vattenfall.
Likt Stefan A ovan har priset som Vattenfall debiterat oss flera gånger varit nästan på öret detsamma för två månader i rad. Ex.vis på senaste fakturan skiljde priset sig mellan sep/okt bara 0,02 öre, nov/dec var skillnaden 0,01 öre! Det verkar i mina ögon inte rimligt att timpriset för förbrukningen skulle skilja sig så lite mellan månaderna?!
På fakturan anges snittpriset för månaden. Elhandelsföretaget ska tillhandahålla uppgifterna om förbrukning och pris per timme till exempel på "Mina sidor" på företagets webbplats.
Om du ser att något inte stämmer ska du kontakta ditt elhandelsföretag och be dem redogöra för debiteringen.
Med vänlig hälsning,
Vi har timpris, elhandelsleverantör Fortum.
Jag kan på fakturan se snittpriset för månaden, men när jag loggar in på mina sidor så redovisar de inte timpriset utan endast förbrukning.
När jag ringer till dem så är de helt oförstående till att jag vill se timpriset för den gångna månaden för varje timme. Det går att få ut en excelfil med förbrukning per timme men inte med priset per timme.
Hur ska jag gå vidare för att få tillgång till timprisena som fakturan baseras på?
Som jag förstår så har jag laglig rätt till att se timpriset, inte på fakturan, men redovisat på Fortums swebsite via "Mina sidor". Eller har jag fel?
Kan elbolaget ta ut timpris utan min tillåtelse när det tar 4-5 dagar innan min förbrukning blir synlig på mina sidor på deras hemsida?
Uppdateringen ska ske var 15:e minut enligt elbolagets information innan bytet av elmätare.
Då jag sedan ett par år har solceller så hade jag redan en mätare med timavläsning och fördröjningen har hela tiden varit minst 3 dagar
Är i princip omöjligt att se vad olika åtgärder ger för besparingar så långt efteråt.
Enligt ellagen ska fakturan innehålla information om den uppmätta förbrukningen och de aktuella elpriser som fakturan grundas på. Om avtalet är ett så kallat timavtal får informationen istället finnas på elhandelsföretagets webbplats. Fakturan ska då innehålla uppgift om var informationen finns.
Om du anser att elhandelsföretaget inte uppfyller ellagens krav, kan du anmäla detta till oss. Skicka din anmälan till registrator@ei.se med en rubriken Anmälan otydlig faktura och beskriv tydligt vad felet är.
Med vänlig hälsning,
Om du har ett timprisavtal ska elhandelsföretaget debitera dig per timme även om förbrukningsuppgifterna inte uppdateras i realtid. Det finns ingen bestämmelse i ellagen som ställer krav på att du ska få information om timpris och förbrukning i realtid.
Med vänlig hälsning,
Varnar för Telge energis ”Tryggt avtal”. Avsikten är förmodligen att det skall låta tryggt genom att man uppger att man ”säkrar” priset. Men i själva verket är det rena spekulationer i framtida priser genom terminer på en Nasdaq-driven elbörs med din framtida elförbrukning. Med detta upplägg finns det bara en detta avtal är tryggt för och det är elhandlare. Avtalet innebär dessutom att det är fullständigt omöjligt att som konsument följa upp och se att priserna är riktiga då det är en fråga om vilka bra/dåliga affärer elhandlare gjort.
För egen del har det för perioden nov -22 till febr -23 inneburi att mitt Kvh-pris varit mer än 250 % av spotpriserna.
Menar också att man vilseleder genom att man säger att man bara säkrar små delar varje månad och att man därför får fullt genomslag först efter 12 månader. Nu har det visat sig att man säkrar allt (80%) redan första månaden vilket innebär en jätterisk prismässigt.
Jag menar att Energimarknadsinspektionen bör pröva rimligheten i dessa avtal ur konsumenträttslig synvinkel då de fakturerade priserna i inte kan verifieras till kund utan beror på vilka bra/dåliga finansiella affärer man gjort.
Beteckningen Tryggt avtal är dessutom helt vilseledande och borde förbjudas på denna typ av avtal.
/Janne Pettersson
Det du beskriver handlar om prisinformation, marknadsföring och avtalsvillkor. Det är Konsumentverket som har tillsynsansvar i de här frågorna.
Konsumenternas Energimarknadsbyrå erbjuder vägledning till dig som konsument.
Med vänlig hälsning,
Tack för ditt meddelande.
Energimarknadsinspektionen arbetar med att ta fram en ny föreskrift om fakturainformation och elleverantörers information på deras webbplatser. Syftet är att fakturorna ska blir ännu tydligare för kunder och att förbättra kundinformationen på företagens webbplatser. Detta föreskriftsarbete är i en tidig fas och vi tar med oss allt som kan vara till nytta i vårt arbete.
Med vänlig hälsning,
Har Dala Elfond timmätt. På mina sidor finns förbrukningen redovisas timme per timme men inte ngt ner är det rätt?
Tack för ditt meddelande.
Enligt ellagen ska fakturan vara tydlig, fakturan ska innehålla information om den uppmätta förbrukningen och de aktuella elpriser som fakturan grundas på. Har du som konsument ett timavtal får informationen istället finnas på elhandelsföretagets webbplats.
Du kan läsa mer här SFS2023-242.pdf (svenskforfattningssamling.se) under information som ska lämnas på fakturan 9 §,
En elleverantör ska lämna information på elanvändarens faktura om 1. namn och kontaktuppgifter, även till kundtjänst, 2. faktureringsperiod, gällande priser och det belopp som ska betalas för elleveransen, uppdelat i avgifter och de mätvärden i kilowattimmar som faktureringen grundas på,
Ei arbetar just nu för att ta fram nya föreskrifter och regler där elhandelsföretagen måste ge information om förbrukning, priser och kostnader för timprisavtal.
Du kan läsa mer här om de nya föreskrifterna Elhandelsföretag måste ge information om förbrukning, priser och kostnader för timprisavtal - Energimarknadsinspektionen
Med vänliga hälsningar