Till senaste kommentaren

Ofrivilligt byte av elleverantör till Svealands Elbolag

Jag har ofrivilligt bytt elleverantör till Svealands Elbolag. Företaget påstår att jag har signerat ett avtal med dom men jag hävdar bestämt att jag aldrig gjort det. Till en början säger de att jag har gjort det med BankId men när jag sedan konfronterar dom om att BankId och min bank inte kan se någon aktivitet aktuell dag hävdar de att signeringen skett med Scrive, ett digitalt signeringsverktyg. Nu säger de att jag är bunden i 24 månader och att jag ska betala en avgift för att bryta avtalet. Kan ni hjälpa mig?
Kalle Schröder Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Kalle,

    Om du bestrider avtalet och säljföretaget hävdar att det finns ett giltigt avtal, är det säljföretagets bevisbörda. Om de inte kan bevisa att du är bunden till ett avtal har du ingen betalningsskyldighet eller skyldighet att fullfölja avtalet på annat sätt.

    Eftersom vi på Ei inte har tillsynsansvar i avtalsrättsliga frågor rekommenderar jag att du kontaktar Konsumenternas Energimarknadsbyrå och Konsumentverket för vidare rådgivning.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen
  • Hej Sanna, tack för snabbt svar. Jag går vidare med de du rekommenderar att jag ska kontakta. Mvh, Kalle


    Kalle Schröder

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.