Välkommen till Energimarknadsinspektionens (Ei:s) konsumentforum!
Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om energimarknaderna. Du får gärna ställa en ny fråga eller kommentera våra inlägg. Vi svarar här i forumet eller direkt till dig.
Ei driver också Elpriskollen.se - Sveriges enda oberoende jämförelsesajt för elhandelsavtal. Där kan du få hjälp att hitta ett elavtal som passar dig.
På Energimarknadsinspektionens webbplats finns mer information till dig som är konsument.
Energimarknadsinspektionen (Ei) är en svensk myndighet. Vårt uppdrag är att övervaka och utveckla energimarknaderna. Vi ska också stärka konsumenternas ställning och bidra till att de kan göra medvetna val.
Tack för din fråga.
Om fakturan inte betalas i tid är det vanligt att företag först skickar en betalningspåminnelse men det finns ingen lag som säger att en betalningspåminnelse måste föregå ett inkassokrav. Om du inte betalar fakturan kan den alltså gå direkt till inkasso.
Företaget som skickar ett inkassokrav har rätt att ta ut en avgift för detta. Avgiften får vara max 180 kronor. Inkassobolag är skyldiga att skicka krav innan de vidtar andra åtgärder. Läs mer om detta hos Hallå konsument och Finansinspektionen.
Med vänlig hälsning,